Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
thar

4-takt utombordare transporterad felvänd - startar inte

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som vet hur man åtgärdar startproblem sedan man transporterat en Suzuki 8 hk 4-takt fel, så att olja runnit ut och hamnat på fel ställe?

Motorn gick först igång och gick ojämt efter vintern. Därefter vägrade den helt att starta. Tyvärr så lyfte vi den fel så att riggen kom högre än motorblocket:-(

Jag är tacksam för alla ideer.

Thomas A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM DET är det som är felet, skulle jag tappa ur motoroljan och ta bort tändstiften, sedan låta den hänga upp och ner 1 dygn. 

Till och med förgasaren hade jag nog tagit bort...

Men detta låter lite långsökt.

Har du kollat så du har gnista på tändstift? Sitter dödaren rätt (den som man har runt armen ifall man ramlar överbord)?

Ny bränsle?

Kommer det bränsle ur flottörhuset (sitter en dränneringsskruv i botten på förgasaren)?

Testat med startas?

4 takt, kollat ventilspel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen

Tack för råden patrikflink! Jag såg ditt svar först idag.

Efter att motorn hängt rättvänd över natten startade den igen, och började undan för undan gå bättre och bättre. I början hackade den och verkade gå omväxlande på en resp två cylindrar. Det verkar som jag bränner ut oljan ju mer jag kör den. Nu återstår bara att den är lite kinkig på lågvarv när man ska lägga i växeln. Om inte det ger sig får jag väl börja med att dränera flottörhuset.

Thomas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...