Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Skuten

Oro för galvanisk korrosion. VVB, elpatron mm

Rekommendera Poster

Är nybliven båtägare och har begränsade kunskaper men håller på att lära mig.

 

Köpt "grisen i säcken" och håller nu på att undersöka min båt. 

 

Båten har bland annat en (relativt nyinstallerad) varmvattenberedare (med stickpropp), ett vattenburet värmesystem som kan drivas med elpatron, diselvärmare eller motorns överskottsvärme. 

 

Jag har förstått att det är hög risk för galvanisk korrosion i detta system. Jag såg någon artikel med olika lösningar på detta. Problemet är att jag inte vet något om jordningen på min båt.

 

Hur vet jag om jag redan har drabbats av galvanisk korrosion? Jag ser en del rost på min motor (från 2002) - kan det vara det?

Har ni några tips på hur jag går tillväga för att dels undersöka konstruktionen på min båt och ett smidigt sätt att skydda min båt från galvanisk korrosion framöver.

 

STORT TACK på förhand! Hat lärt mig mycket på detta forum!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skuten:

- - -

Hur vet jag om jag redan har drabbats av galvanisk korrosion? Jag ser en del rost på min motor (från 2002) - kan det vara det?

Har ni några tips på hur jag går tillväga för att dels undersöka konstruktionen på min båt och ett smidigt sätt att skydda min båt från galvanisk korrosion framöver.

- - -

Galvanisk korrosion uppstår när du har en ström från landströmsnätet  (problemet är skyddsjorden som ofta inte är = noll volt) och som leds genom metalldelar i båten ut i delar under vattnet där det blir som ett omvänt batteri och "metalldelen förbrukas". I riktigt allvarliga fall så har s-drev/inu-drev blivit förstört på en säsong (men då är det riktigt hög ström i skyddsjorden och med  landström alltid ansluten). Den vanligaste länken ombord för strömläckaget är varmvattenberedaren som är ansluten till skyddsjord och sedan leds strömmen via uppvärmningsslangen till motorn. Även äldre landströmsladdare kan läcka ström men moderna apparater är nog alltid byggda för att isolera från dessa problem.

 

Rosten på din motor är inte galvanisk korrosion utan troligen fukt i motorrummet eller läckage på någon slang. Vakuumventilen brukar vara en känd felkälla för vattenstänk.

 

SXK tekniska kommitté har tagit fram en anvisning för hur man kan göra en landströmsinstallation för att undvika problemet med galvanisk korrosion. Anvisningen är godkänd av elsäkerhetinstanser och har antagits som en standard för installation i båtar.

 

Kolla på SXK hemsida under tekniska kommittén så hittar du den nog. En av de drivande i projektet heter Magnus Sterky. Han har även skrivit en rätt lättläst bok om Båtel som går att hitta i båttillbehörsbutiker. Han har även ett företag genom vilket han säljer installationskomponenter för att göra en landströmsinstallation enligt ovanstående standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Lintott said:

Galvanisk korrosion uppstår när du har en ström från landströmsnätet  (problemet är skyddsjorden som ofta inte är = noll volt) och som leds genom metalldelar i båten ut i delar under vattnet där det blir som ett omvänt batteri och "metalldelen förbrukas". I riktigt allvarliga fall så har s-drev/inu-drev blivit förstört på en säsong (men då är det riktigt hög ström i skyddsjorden och med  landström alltid ansluten). Den vanligaste länken ombord för strömläckaget är varmvattenberedaren som är ansluten till skyddsjord och sedan leds strömmen via uppvärmningsslangen till motorn. Även äldre landströmsladdare kan läcka ström men moderna apparater är nog alltid byggda för att isolera från dessa problem.

 

Rosten på din motor är inte galvanisk korrosion utan troligen fukt i motorrummet eller läckage på någon slang. Vakuumventilen brukar vara en känd felkälla för vattenstänk.

 

SXK tekniska kommitté har tagit fram en anvisning för hur man kan göra en landströmsinstallation för att undvika problemet med galvanisk korrosion. Anvisningen är godkänd av elsäkerhetinstanser och har antagits som en standard för installation i båtar.

 

Kolla på SXK hemsida under tekniska kommittén så hittar du den nog. En av de drivande i projektet heter Magnus Sterky. Han har även skrivit en rätt lättläst bok om Båtel som går att hitta i båttillbehörsbutiker. Han har även ett företag genom vilket han säljer installationskomponenter för att göra en landströmsinstallation enligt ovanstående standard.

Stort tack! Jag skall fördjupa mig i det du hänvisar till! 

 

Rosten jag syftade på ser ut såhär, kan det komma från vakumventilen:? 

IMG_20190817_172839.thumb.jpg.0be99c2bc922f0e8d25faba98ffb0711.jpg

 

Drev och propeller är i följande skick. Jag har svårt att bedöma skicket:

IMG_20200224_122527.thumb.jpg.ba9298cc77791c2b0c8ef37923ff46f2.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Rosten jag syftade på ser ut såhär, kan det komma från vakumventilen:? 

IMG_20190817_172839.thumb.jpg.0be99c2bc922f0e8d25faba98ffb0711.jpg

 

Drev och propeller är i följande skick. Jag har svårt att bedöma skicket:

IMG_20200224_122527.thumb.jpg.ba9298cc77791c2b0c8ef37923ff46f2.jpg

Motor: Det är nog bara dåligt fäste för färgen och så har det kommit lite vatten från kylsystemet. Kolla att slangklämmorna är rått åtdragna och komplettera med lite färg bara. Om vakuumventilen läcker så brukar det ha skvätt ut mer o förorsakat rostangrepp över större mråden.

 

Drevet ser rätt normalt ut (alltid lite svårt att avgöra från ett foto). Skrapa bort havstulpanerna, byt anoder på både drev o propeller. Behandla drevet enligt normala målningsprogram. Sen är de delarna klara för sjösättning. Om det varit utsatt för allvarlig galvanisk korrosion så hade det inte sett så fint ut...

 

PS Om båten är nyinköpt så ska du kolla oljan i drevet och ev byta.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Lintott.

Motorns rost ser ut att vara ytrost, och den är sällan allvarlig. "Krökens" rost som tar kål på den kommer i allmänhet inifrån, och den ser du inte utan att ta av slangen och titta. Eventuellt kan det t.o.m. varit någon tidigare ägare som tyckt motorn varit ful och målningsrenoverat valda delar utan att putsa speciellt mycket innan.....

 

Annars är det som @Lintott redan skrivit - kolla slangklämmor och håll efter vattenläckage så förblir motorn snygg. I alla fall på utsidan 😉

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis som sagts ovan är det varmvattenberedaren som kan ställa till problem. Ett enkelt sätt om man inte vill bygga om är att bara ha kontakten till beredaren i den tid det tar att värma vattnet. Då blir det någon timma per dygn och inget när båten inte används. De flesta som fått stora problem har nog haft kontakten ansluten hela tiden. Det räcker inte att bryta strömmen, jorden är ändå ansluten så kontakten måste ur.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag finns det andra saker att oroa sig för. Coronavirus exempelvis.

 

Jag har inte klippt den gul/gröne till vv-beredaren, inte heller ordnat med extra jordplattor. Jag kopplar heller aldrig regelbundet ur denna då den inte används, eftersom jag egentligen bara under kortare tider ligger med landström inkopplat.

Jo, på höstarna när jag är på Rörö och ansluter till landström måste jag koppla ut vv-beredaren då jag kör en värmefläkt, annars löser säkringen i bryggstolpen ut, det är dålig kapacitet där (eller så har jag för effektiv värmefläkt)...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En finess med din motor är att drevet är elektriskt isolerat från motorn, om ingen har micklat med installationen, så det bör inte vara någon risk att drevet korroderar på grund av varmvattenberedaren. Enda kontakten motorn har med sjövattnet är via slangen mellan drev och motor. Om man är orolig kan man ju montera ett separat vattenintag till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

En finess med din motor är att drevet är elektriskt isolerat från motorn

Är det samma med min VP2003:a?

--

Systemet med jordplatta eller 8V zinksaver är väldigt tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Rollen said:

En finess med din motor är att drevet är elektriskt isolerat från motorn, om ingen har micklat med installationen, så det bör inte vara någon risk att drevet korroderar på grund av varmvattenberedaren. Enda kontakten motorn har med sjövattnet är via slangen mellan drev och motor. Om man är orolig kan man ju montera ett separat vattenintag till motorn. 

Ojdå, det visste jag inte! Så det betyder att jag princip att jag kan bortse från från detta ökända problem? Jag ska läsa i motoormanualen och se om det står not om detta.

 

Jag har både en elpatron till den vattenburna värmen (denna vill man ju gärna ha inkopplad när man ligger på på Landström över natten) och en vvb. Stickkontakten till vvb sitter mycket otillgängligt till och är dessvärre ganska orealistiskt att koppla ur stup i kvarten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Är det samma med min VP2003:a?

Tyvärr, det kom i senare modeller...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Tyvärr, det kom i senare modeller...

 

Ok, tack. Kul att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Skuten:

Ojdå, det visste jag inte! Så det betyder att jag princip att jag kan bortse från från detta ökända problem? Jag ska läsa i motoormanualen och se om det står not om detta.

 

Jag har både en elpatron till den vattenburna värmen (denna vill man ju gärna ha inkopplad när man ligger på på Landström över natten) och en vvb. Stickkontakten till vvb sitter mycket otillgängligt till och är dessvärre ganska orealistiskt att koppla ur stup i kvarten.

 

 

Kolla för säkerhets skull med en Ohmmeter att drevet verkligen är isolerat från motorn. Det kan vara någon som har varit och skruvat på motorn, och glömt att montera tillbaks plastbrickorna under skruvskallarna. När det gäller "Rosten på motorn tycker jag det ser ut som röd primer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, Rollen said:

En finess med din motor är att drevet är elektriskt isolerat från motorn, om ingen har micklat med installationen, så det bör inte vara någon risk att drevet korroderar på grund av varmvattenberedaren. Enda kontakten motorn har med sjövattnet är via slangen mellan drev och motor. Om man är orolig kan man ju montera ett separat vattenintag till motorn. 

Mycket riktigt stod följande i manualen. Punkt 3 och A i bild. Ska kontroll äta med ohm-mätaren.

IMG_20200229_121611.thumb.jpg.8ebc43aa8d1f14777fea8e006b6ad3e3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/28/2020 at 1:55 AM, Lintott said:

Motor: Det är nog bara dåligt fäste för färgen och så har det kommit lite vatten från kylsystemet. Kolla att slangklämmorna är rått åtdragna och komplettera med lite färg bara. Om vakuumventilen läcker så brukar det ha skvätt ut mer o förorsakat rostangrepp över större mråden.

 

Drevet ser rätt normalt ut (alltid lite svårt att avgöra från ett foto). Skrapa bort havstulpanerna, byt anoder på både drev o propeller. Behandla drevet enligt normala målningsprogram. Sen är de delarna klara för sjösättning. Om det varit utsatt för allvarlig galvanisk korrosion så hade det inte sett så fint ut...

 

PS Om båten är nyinköpt så ska du kolla oljan i drevet och ev byta.

Tänkte försöka kolla oljan i drevet vid sista besökt nu inför sjösättning.

Några tips inför detta?

Ska läsa instruktionsboken.

 

Tappa ut en deciliter via bottenpluggen och fylla på samma mängd om oljan ser ok ut?

Är det enbart vit/grå färg som jag skall vara observant på?

Eller kan man "kontrollera oljan" bara genom oljestickan?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ligga med elvärmepatron inkopplad är det bara isolationstransformator som ger ett fullgott skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Skuten:

Tänkte försöka kolla oljan i drevet vid sista besökt nu inför sjösättning.

Några tips inför detta?

Ska läsa instruktionsboken.

 

Tappa ut en deciliter via bottenpluggen och fylla på samma mängd om oljan ser ok ut?

Är det enbart vit/grå färg som jag skall vara observant på?

Eller kan man "kontrollera oljan" bara genom oljestickan?

 

Tacksam för tips!

Yanmar anger för mitt SD20-drev (andra fabrikat har nog liknande spec men kolla instruktionsboken för volym, mätsicka mm):
API GL4 eller GL5    SAE80W90 eller 90
2,2 liter (tar 15 min att rinna ner)
Oljesticka läggs mot kanten (skruvas inte ner)
Oljenivå till övre strecket (ca halva stickan)
Volym mellan övre/nedre streck 0,15 l

 

En fyralitersdunk kostar knappt 500:-  .....

Alt "Byta": Om du inte har koll på senaste oljebytet så kan det ju vara värt att byta.

Alt "Kolla": Om du fått vatten i oljan så har den emulgerade oljeblandningen lagt sig i botten på drevet under vintern. Färg, grå-gul (lite som smutsig grädde).

 

Det finns även en typ av drevolja som skiftar färg från blått och genom en färgskala till grått beroende på mängd vatten i oljan (vet tyvärr inte fabrikatet, fick sådan påfylld vid en drevservice, den var praktisk vid kontroll).

 

Antingen du byter eller kollar så var observant på packningen i bottenskruven. Jag har en liten O-ring som har väldigt lätt för att följa med oljan ner i avtappningskärlet o sen är den omöjlig att hitta (sensmoral, ha alltid en extra packning med ombord). Skruven brukar sitta som f-n. En grov mejsel som går att greppa med skiftnyckel brukar behövas. Efter återfyllning så kolla oljenivån igen efter att ha kört en kort stund. Oljan är väldigt trög så det kan ta tid innan alla luftbubblor stigit upp så oljestickan visar rätt nivå. Notera att det är bara 1,5 dl mellan strecken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skuten!

Av färgen att döma ser det ut som en Volvo motor. 

Drevolja? Jag skulle byta om det vore min motor. Det går väl åt en par liter, dvs ett par hundralappar. Är din gamla drevolja lite caffelatte färgad så är det läge att låta en verkstad fixa drevet. I år eller nästa år, typ.

Är det massa vatten i drevoljan, då är det definitivt i år, före sjösättning som gäller.

Skulle oljan vara relativt klar och se ut som normal olja, så byt och håll lite koll de närmaste åren.

 

Avgaskröken som du visar bild på. Den korroderar från insidan, inte från utsidan. Den håller ca: 20-25 år. Den är dubbelväggig, där kylvatten i värsta fall kommer bakvägen in i motorn om det blivit hål mellan väggarna. Obs, den är skitdyr.

Om motorn av oklar anledning inte vill starta när du trycker på startknappen, men sen startar vid nästa försök. Då kan det vara felet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...