velum_navia 46 Postad 22 Februari , 2020 3 minuter sedan skrev Caribic410: Jo så kan det ju va förståss att båtplatsen blir för liten. Tänkte inte på det trots att jag själv höll på att råka ut för just det. Good luck Spontanköp kanske inte är så himla genomtänkt, ibland. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 23 Februari , 2020 Titta på den största båten du har råd med sen hoppar du upp och tar storleken större. 2 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 23 Februari , 2020 6 timmar sedan skrev tugge: Titta på den största båten du har råd med sen hoppar du upp och tar storleken större. Har du inget mer seriöst att tillägga så kan du väl hålla dig till dom andra trådarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Februari , 2020 15 minuter sedan skrev velum_navia: Har du inget mer seriöst att tillägga så kan du väl hålla dig till dom andra trådarna Fast det ligger något i det. Under åren har jag träffat ganska många som köpt båt (kursdeltagare). I efterskott är det många som ångra att de inte lånade en liten summa till och köpte en bättre/större båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 23 Februari , 2020 Nä, faktiskt inte. Är ingen ”nybörjare” på sjön. Startade tråden för att höra vad andra tyckte om dom tre båtarna jag hade valt ut. Finns inget behov av större båt än max 33-34 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 23 Februari , 2020 1 timme sedan skrev velum_navia: Har du inget mer seriöst att tillägga så kan du väl hålla dig till dom andra trådarna Inget bra sätt att få hjälp på ett forum som detta, 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 23 Februari , 2020 Helt okej.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 Februari , 2020 Fördelen med den storleken på båt är att man har ganska mycket enklare att hitta hamnplats. Många mindre marinor/båtklubbar har inga problem att hantera 33 fot. När man däremot kommer upp på större så är man ganska låst till marinornas stora bryggor. Ser fördelen med att begränsa storleken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 23 Februari , 2020 22 minuter sedan skrev RikardE: Fördelen med den storleken på båt är att man har ganska mycket enklare att hitta hamnplats. Många mindre marinor/båtklubbar har inga problem att hantera 33 fot. När man däremot kommer upp på större så är man ganska låst till marinornas stora bryggor. Ser fördelen med att begränsa storleken. Ja helt sant och det är väl en av orsakerna varför jag har inte kollar på större båt. Ett igentligen tråkigt ”storstadsproblem”. Sen har har jag redan plats på en billig vinterhamn och med en större (läs längre) så blir jag hänvisad till GREFAB och där är det betydligt dyrare. Sen så har vi en annan aspekt att ta hänsyn till och även ett storstadsproblem och det är att få plats i olika gästhamnar samt i mindre vikar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 23 Februari , 2020 Ja såg en svan 471 en mycket fin båt för 555 tusen kr på blocket den har en ny motor Lystal är 1,20 det är nog den bästa båt man ka köpa det är kvalité som ingen annan båt har 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 23 Februari , 2020 58 minuter sedan skrev Medoch13: Ja såg en svan 471 en mycket fin båt för 555 tusen kr på blocket den har en ny motor Lystal är 1,20 det är nog den bästa båt man ka köpa det är kvalité som ingen annan båt har Köp den 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Februari , 2020 14 timmar sedan skrev velum_navia: Köp den Hah... kom å tänka på ett klipp från idol nån gång i tiden då en sökande sa.. "sjung själv då" till juryn. -"vi söker inte jobbet som superstjärna, vi bedömner dom som gör det" 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 25 Februari , 2020 Jag har samma problem, så det hade underlättat för alla om det stod tydligt i första inlägget. Min plats är dessutom begränsad i bredd. Men den har det perfekta läget fem meter från parkeringen, 40 m till toalett och dusch. Det enda stora problemet är att mina stolpar lutar mot varandra och jag kommer precis emellan med min Soling trots att jag betalar för tre meter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 25 Februari , 2020 2020-02-23 vid 17:21 skrev Medoch13: Ja såg en svan 471 en mycket fin båt för 555 tusen kr på blocket den har en ny motor Lystal är 1,20 det är nog den bästa båt man ka köpa det är kvalité som ingen annan båt har Jag kan lova att en Svan 471 inte har lystal på 1,20. Ingen båt har haft LYS-tal på tolv år. Saker och ting förändras, även vad som anses vara en bra båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2020 4 timmar sedan skrev Peter_K: Jag kan lova att en Svan 471 inte har lystal på 1,20. Ingen båt har haft LYS-tal på tolv år. Saker och ting förändras, även vad som anses vara en bra båt. Jag köpte min första segelbåt för 8 år sen. Då sas den ha lystal 1.0 och då var lystal 1.2 snabbare än 1.0.. förstod jag. Fast nu när det inte finns kvar förstår jag ingenting då. Så hur snabb är dendär swanen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 25 Februari , 2020 Svan 471 har lystal på 1,20 det här kommit en nylystal som heter srs det vet jag inget om Men det spelar inget roll det finns lista på gamla lystal som du kan jämföra ALLEGRO 27 har 1 ,0 Albin Express har 1,10 Lady Helsman 1,16 GT 1,20 11:Metre har 1,32 https://www.batsidan.com/ Där har du hela lystabelen på alla båtar så kan du jämföra 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2020 2 minuter sedan skrev Medoch13: Svan 471 har lystal på 1,20 det här kommit en nylystal som heter srs det vet jag inget om Men det spelar inget roll det finns lista på gamla lystal som du kan jämföra ALLEGRO 27 har 1 ,0 Albin Express har 1,10 Lady Helsman 1,16 GT 1,20 11:Metre har 1,32 https://www.batsidan.com/ Där har du hela lystabelen på alla båtar så kan du jämföra Aaa. Fast dom gäller ju inte längre enligt dom som vrukar verka veta bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 Februari , 2020 2020-02-22 vid 19:21 skrev velum_navia: Hej lystalet är egentligen ett handikappsystem,2009 bytte det namn till SRS tal tror Swan 371 ligger på 0,997 i SRs borde motsvara 1,18 i gamla lystabellen. Många av oss använder nog utrycker lystal fortfarande, för det känner ju alla till Man ville få handikapp systemet rättvisare, om så blev fallet vet jag ej. Enligt Wikipedia står lys för Lidingö yard stick där Per Olof Norlin satte sin båt Allegro 27 till lys 1,0. Har även hört en del som hävdar att Vegan var med som urtyp. Men långt från ämnet hamnade vi kollade du på Comfort 32an, en väldigt trevlig båt till idag ganska bra peng //Johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2020 4 minuter sedan skrev Comfort4: Hej lystalet är egentligen ett handikappsystem,2009 bytte det namn till SRS tal tror Swan 371 ligger på 0,997 i SRs borde motsvara 1,18 i gamla lystabellen. Många av oss använder nog utrycker lystal fortfarande, för det känner ju alla till Man ville få handikapp systemet rättvisare, om så blev fallet vet jag ej. Enligt Wikipedia står lys för Lidingö yard stick där Per Olof Norlin satte sin båt Allegro 27 till lys 1,0. Har även hört en del som hävdar att Vegan var med som urtyp. Men långt från ämnet hamnade vi kollade du på Comfort 32an, en väldigt trevlig båt till idag ganska bra peng //Johan Ahaaa. Så då bör swanen fortfarande vara snabbare än tex allegron? 😂😂😂 Namnet Comfort kom sig av att båtmodellen togs fram väldigt snabbt har en tidigare Comfortentusiast berättat.han hade sin 30:a i nära 30 år och var väldigt nöjd. Kom-fort!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 Februari , 2020 (redigerade) Ja så är det .Allegron har nog aldrig varit med i samma mening som snabb tidigare😂 tröga prylar dom där Citat Redigerad 25 Februari , 2020 av Comfort4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 25 Februari , 2020 Jag köpte min joker på varvet det var Rolf Magnusson som ritade den sen köpte Albin marin räteheter till den det blev ballad och då byggde varvet en komfort 30 Det var Altså varvet som byggde den ingen konsrktör jag tror att varvet hete bröderna Albinsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Februari , 2020 33 minuter sedan skrev Comfort4: Hej lystalet är egentligen ett handikappsystem,2009 bytte det namn till SRS tal tror Swan 371 ligger på 0,997 i SRs borde motsvara 1,18 i gamla lystabellen. Många av oss använder nog utrycker lystal fortfarande, för det känner ju alla till Man ville få handikapp systemet rättvisare, om så blev fallet vet jag ej. Enligt Wikipedia står lys för Lidingö yard stick där Per Olof Norlin satte sin båt Allegro 27 till lys 1,0. Har även hört en del som hävdar att Vegan var med som urtyp. Men långt från ämnet hamnade vi kollade du på Comfort 32an, en väldigt trevlig båt till idag ganska bra peng //Johan Väldigt lätt och ofta som man hamnar i andra spår i detta forum. Ja av dom tre båtarna som jag nämnde så kvarstår Comforten och skall ner idag igen för att gå igenom den från för till akter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Februari , 2020 8 minuter sedan skrev velum_navia: skall ner idag igen för att gå igenom den från för till akter Lycka till. En bekant tittade på en båt, allt verkade jättebra. Bara en liten sista besiktning. Det hittade han en allvarlig strukturell skada. Inget köp alltså. Fy vad tråkigt sa vi. Inte allas sa han, nu har jag inget att oroa mig för och jag kan börja om igen. Ibland har myntet två sidor. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Februari , 2020 6 minuter sedan skrev bhemac: Lycka till. En bekant tittade på en båt, allt verkade jättebra. Bara en liten sista besiktning. Det hittade han en allvarlig strukturell skada. Inget köp alltså. Fy vad tråkigt sa vi. Inte allas sa han, nu har jag inget att oroa mig för och jag kan börja om igen. Ibland har myntet två sidor. Får väl hoppas att det inte är samma båt... Det jag vet idag är att seglen inte är som bästa, men skall kolla hur urblåsta dom är mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 25 Februari , 2020 Comfort varvet startades av bröderna Albinsson i Värmlands djupa skogar just comfort 30 an härstammar från joker /ballad, men som konstruktör för båten står Kenneth Albinsson, träffade honom för några år sedan ,när jag hade C32 an vi hade commander modellen.Den gillade han inte riktigt, var ett lamt försök att få igång försäljningen . Vi gillade den väldigt mycket riktiga rutor istället för sprayhood självslående fock (kasst). Självskots vinschar (bra ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 28 Februari , 2020 Då var båtköpet klart och tackar för era inputt. Vad det blev, en C32. En trevlig helg till er 👋 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 Februari , 2020 (redigerade) Du köpte väl en snygg båt... Redigerad 28 Februari , 2020 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 28 Februari , 2020 5 minuter sedan skrev Hybro: Du köpte väl en snygg båt... Vem är inte snygg efter 5 st Ankarsnapsar 😝 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 28 Februari , 2020 Grattis till en trevlig båt som passar bra till familjen, våra ungdomar bodde där bak, gick o ha ordning i hela båten , bara man inte gick ner i akter kojerna😂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 28 Februari , 2020 59 minuter sedan skrev velum_navia: Vem är inte snygg efter 5 st Ankarsnapsar 😝 Har du en stor jojo som ankare eller? Grattis till båtköpet! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser