bhemac 2 859 Postad 14 November , 2019 11 minuter sedan skrev Lintott: Ja, i våta batterier kanske. --- Och till våta batterier behövs nog inte de moderna avsulfaterarna, där är det bara att "koka på" med förhöjd spänning. Japp. AGM kanske det kan funka på men de håller ju bra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 14 November , 2019 2 minuter sedan skrev bhemac: Japp. AGM kanske det kan funka på men de håller ju bra ändå. I båtar ja - där ägaren ser till att hålla uppe laddningsnivån i batterierna. Men det håller tydligen på att bli problem i moderna fordon p.g.a. miljökraven. Det är modernt och energibesparande att återvinna bromsenergi via elmotorer till ett hyfsat stort fordonsbatteri. För att det ska finnas utrymme för elen som skapas vid inbromsning så får batterierna inte vara fulladdade och där någonstans börjar åldrandet.... Här står en del om problematiken: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/page17_RegenBraking.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 15 November , 2019 Om man nu bestämmer sig för att pröva en batterirekonditionerare som kontinuerligt "hackar bort" sulfateringen i batterierna så verkar det finnas några saker att fundera på. Klarar den att "hacka" i hela batteribanken eller behöver man flera rekonditionerare. Lönar det sig? Förlänger man livslängden på batterierna från 9 till 10 år får det inte kosta så mycket. Viktigt att den bara arbetar när batteriet är under laddning eller väldigt fulladdad. Det är ju jättedumt om batteriet laddar ur sig själv genom att "hacka bort" sulfatering till batteriet är urladdat. Till våta batterier funkar nog de flesta varianter tillräckligt bra utan att skada batteriet, men till AGM- och gel-batterier bör man nog köpa ett välkänt fabrikat och fråga särskilt om den funkar med just de batterier man har. Hur påverkas annat ombord? Störningar, strömspikar, mm. som kan förväntas sippra ut ur batterirekonditioneringsmojängen. Jag är mest sugen på en byggsats för ca. 10 £ om det finns någon som klarar 250 Ah batteribank och som bara arbetar när batteriet är under laddning eller helt fulladdad. Samtidigt är jag lite fundersam på pkt 5 om man köper en byggsats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 16 November , 2019 2019-11-10 vid 19:29 skrev Mackey: En test och en del ytterligare info. Mja, såvitt jag kan se så är det där ingen test av olika avsulfaterare, utan bara en presentation av dem utan några som helst verkliga tester. Sen skriver man ned lite plus- och minuspunkter för dem, nästan alla av typen tung/smidig, bra sladdar, bra display osv. Men som sagt, inga tester. Jag får klara vibbar av att rankingen följer av vilka tillverkare som betalat bäst..... Jag har själv "testat" att återuppväcka ett urdåligt plaskande påfyllningsbart blybatteri genom att ladda det med en urmodig laddare som bara innehåller en transformator, likriktande dioder, samt ett ströminstrument. (Laddspänningen är alltså likriktad sinus med toppvärden på c:a 18 Volt när laddströmmen är låg) Laddaren fick tuffa och gå i en månad, och varje dag fyllde jag på mera destillerat vatten som ersättning för det som avgått. Efter detta gjorde jag ett urladdningsprov. Från fulladdat, urladdning med en ström på 1/20 av batteriets nominella Ah-värde, tills spänningen gisk ned till 11.8 Volt. Ett dygn senare var spänningen uppe i 12.0 volt, och detta motsvarar då c:a 25% kvarvarande kapacitet. Testet visade då att jag återfått c:a 70% av batteriets ursprungliga kapacitet. Men vem gitter hålla på med sånt på ett dåligt batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 16 November , 2019 2019-11-13 vid 22:34 skrev Mackey: Betyder det att alla tillverkare säljer en produkt som är skadlig för AGM- och gelbatterier, även Dometic/Waeco och Sterling? Så kan det vara - inte första gången i världshistorien något sådant händer i sådana fall, men är det så illa? Vissa laddartillverkare anger specifikt att rekond-läget inte skall användas för AM och GEL. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 16 November , 2019 1 timme sedan skrev Seawolf: Vissa laddartillverkare anger specifikt att rekond-läget inte skall användas för AM och GEL. Ja rekondläget på laddare kan absolut skada både gel och AGM, men hur är det egentligen med dessa externa rekonditionerare som ansluts "för evigt" till batteriet. Sterlings produkt är tydligen okej för AGM enligt dem själva enligt nedan. Hur är det med övriga rekonditionerare månntro? 2019-11-14 vid 15:28 skrev Lintott: Jag frågade Sterling om deras avsulfaterare fungerar på AGM-batterier (missade att skriva in GEL i frågan men de har ju samma uppbyggnad med slutna celler o bunden elektrolyt så det borde vara likvärdigt) och fick det här svaret: - - - - - - - - - Svar - - - - Hi NN, Yes, you can use this on AGM batteries, no problems. Regards Technical Team Sterling Power Products Ltd T: 01905 771 771 A: 8 Wassage Way, Droitwich, WR9 0NX E: charles@sterling-power.com W: www.sterling-power.com - - - - - - - - - Slut svar - - - - - - Det vore konstigt om de riskerar sitt rykte genom att sälja en batterihanterare som skadar batterierna. Så för ovanlighetens skull tror jag att Seawolf har fel angående kvalitetsprodukter med denna funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 November , 2019 Laddarens rekondläge ska man använda på ett batteri som redan har en fot i graven. Då spelar det ingen roll om batteriet skadas. Rekondläget är inte till för normalt underhåll. Dessa "rekonditionerare" använder korta pulser dvs små energimängder och borde fungera även med GEL och AGM. Om de nu gör så stor nytta. Väldigt svårt att veta. En riktig utjämningsladdare används enbart till våta batterier. Eller så köper man LiFePO4 och slipper alla problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 16 November , 2019 2 timmar sedan skrev bhemac: Eller så köper man LiFePO4 och slipper alla problem. Kan vara läge att vara lite försiktig med denna typ av uttalande mot ödet och åtminstone köra en "peppar, peppar ta i trä" eller knacka på skallen (av trä?). 😀 LiFePO4 eller andra väldigt mycket bättre batterier än blybatterier kommer starkt. Kul att några (som har för mycket pengar) vil gå före och trampa upp stigar. Jag håller mig till min 8 år gamla blybatteribank till den dör så får vi se vad som händer sedan. Just nu kör jag en rekonditionering på ett av batterierna med laddaren så får vi se, se här. Kanske kan en liten batterirekonditionerare öka livslängden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 November , 2019 1 timme sedan skrev Mackey: Kan vara läge att vara lite försiktig med denna typ av uttalande mot ödet och åtminstone köra en "peppar, peppar ta i trä" eller knacka på skallen (av trä?). 😀 Nejdå, det är bara att köra på Har läst massor om just LiFePO4. De som upplever problem har antigen inga sådana batterier själva eller så har de burit sig riktigt dumt åt. Initialkostnaden är större men sen fungerar det utan bekymmer. Ungefär som att byta ut en, visserligen fungerande, diesel, till en, ny, problemfri. Om du förstår vad jag menar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Augusti , 2020 Jag köpte en sådan är på https://www.conrad.se/p/ivt-blybatteri-rekonditionerare-12-v-24-v-201981 som sedan fått pluttra på. Batterierna är på 9 -10:de säsongen (våta TR350 TUDOR DUAL) och har funkat bra även i år. Om det är den lilla prylen eller något annat som gör att allt ser bra ut vet man ju inte riktigt, det får framtiden utvisa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 4 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev Mackey: Jag köpte en sådan är på https://www.conrad.se/p/ivt-blybatteri-rekonditionerare-12-v-24-v-201981 som sedan fått pluttra på. Batterierna är på 9 -10:de säsongen (våta TR350 TUDOR DUAL) och har funkat bra även i år. Om det är den lilla prylen eller något annat som gör att allt ser bra ut vet man ju inte riktigt, det får framtiden utvisa. Har du en per batteri eller en för hela banken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Augusti , 2020 32 minuter sedan skrev McLasse: Har du en per batteri eller en för hela banken? Jag har en för hela banken på 3x80 Ah. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 4 Augusti , 2020 8 timmar sedan skrev Mackey: Jag köpte en sådan här Har du någon avancerad batteiövervakning som påvisar att spänningen blir bättre? Är själv sugen på att köpa, men det känns som snakeoil.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 4 Augusti , 2020 Mina batterier är på 11:e säsongen (våta, Varta). Hur ska man veta om en sådan pryl fungerar eller inte? Det är ju som att äta någon sorts kosttillskottspiller man hittat i veckopressen - dom kanske fungerar. Eller inte? Men man vet ju inte hur man hade mått om man inte ätit dom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Augusti , 2020 (redigerade) 41 minuter sedan skrev Dava: Har du någon avancerad batteiövervakning som påvisar att spänningen blir bättre? Är själv sugen på att köpa, men det känns som snakeoil.. Batterispänningen för fulladdad batteribank har stigit något (12,55 till drygt 12,6) och syravikterna har ökat någon/några 100-delar och blivit lite jämnare. Under våren fick dotterns rätt kassa bilbatteri låna grejen i en månad och det verkade hjälpa, men det blev ju varmare också... Man får försöka göra en bedömning av denna produktkategori utifrån det som finns att läsa och utifrån de företag som säljer produkten. Svårt att tro att Waeco, Dometic, Sterling och andra kända leverantörer skulle chansa på att tjäna några hundralappar på snake-oil. Jag kom fram till att jag tror på tekniken så mycket att det i alla fall var värt 200:- kronor att testa. 30 minuter sedan skrev ABC: Mina batterier är på 11:e säsongen (våta, Varta). Hur ska man veta om en sådan pryl fungerar eller inte? Det är ju som att äta någon sorts kosttillskottspiller man hittat i veckopressen - dom kanske fungerar. Eller inte? Men man vet ju inte hur man hade mått om man inte ätit dom... Håller med, svårt att veta. Det var ju det som var anledningen att jag startade tråden. Se vidare svaret till Dave. Redigerad 4 Augusti , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 17 Augusti , 2021 Nu har den lilla "snake oil prylen" varit i kontinuerlig drift sedan våren 2020 och det verkar absolut som att batterierna blivit bättre. Jag har inte testat batteriernas kapacitet "på riktigt", men nu har vi varit ute i nästan två dygn (42 timmar) utan sol och utan någon motorgång. Kylen har varit igång och lite värmare, belysning, mm. Det brukar gå åt cirka 24 Ah per dygn och det har det gjort nu också enligt vår EP Ever-regulator. Batteribank 3 x 80 Ah = 240 Ah Förbrukning 42 Ah Förbrukning 17 % 17 % förbrukning borde ge en batterispänning (i vila) på 12,45 volt. Vid belastning (3 A) har vi nu 12,25 V och obelastat (men ej lång vila) 12,52 V. 12,52 V är absolut mera än vad vi tidigare haft under liknande förhållanden. Inför förra säsongen hade vi 12,6 V som vilospänning med fulladdade och vilade batterier. Jag tror inte att det rör sig om ormolja utan att batterirekonditionerare/avsulfaterare faktiskt är en kur som fungerar. Någon minns säkert att jag köpte nya billiga AGM-batterier och det gjorde jag för att jag var trött på batterikapaciteten på nuvarande batterier, men som läget är nu finns det ingen anledning att byta batterier. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 20 Augusti , 2021 Vi klarade ytterligare ett par dygn med våra 3 x 80 Ah tio år gamla batterier utan att de laddades. Sammanlagt 90 timmar (nära fyra dygn) vilket ger en förbrukning på ungefär 90 Ah = 40 % förbrukat. Detta borde resultera i vilospänning på 12,2 volt vilket vi också hade, efter rätt kort vila. Jag kan absolut rekommendera den batterierekonditoneraren vi köpte. Den har givit nytt/förlängt liv till våra gamla batterier för under 300:- kronor. Det finns andra fabrikat i olika prisklasser och jag gissar att även dessa gör ett bra jobb. 2020-08-04 vid 14:16 skrev Mackey: Jag köpte en sådan är på https://www.conrad.se/p/ivt-blybatteri-rekonditionerare-12-v-24-v-201981 som sedan fått pluttra på. Batterierna är på 9 -10:de säsongen (våta TR350 TUDOR DUAL) och har funkat bra även i år. Om det är den lilla prylen eller något annat som gör att allt ser bra ut vet man ju inte riktigt, det får framtiden utvisa. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 29 Oktober , 2021 Det ni beskriver i den här tråden bör vara samma Victron kallar rekonditionering och Morgans Cloud för equalizing. På Morgans Cloud web finns det artiklar om hur living onboard seglare hanterar sina AGM batterier. I deras artikel står det "Equalizing Batteries" vilket jag tolkar som rekonditionering. Victron laddarna jag har kör max 1 timma med låg ström eller tills en triggerspänning uppnås (fritt ur minnet 16,2 volt för AGM). Enligt artikeln skall det förlänga livet på deras AGM bank med rekond. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser