Daniel_K 11 Postad 31 Augusti , 2019 Har en fundering inför höstens torrsättning och oljebyte: Om jag monterar bort impellern så borde det väl gå bra att köra motorn varm på land utan spolmuff och kylvatten (givetvis medans man håller koll på motortemperaturen) inför oljebyte ? Tänker att impellern ska ju ändå bort och förvaras i plastpåse (om man läser Volvos manualer i alla fall). Och ska spolmuffen hålla tätt så får man ha en person som bara står och håller den på plats, eller åtminstone vaktar den hela tiden. Finns det någon risk med det här förfarandet som jag inte tänkt på? Maskinen är en TAMD41B,. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 31 Augusti , 2019 Många motorer i dag har partier med mycket tunt gods. D v s värms upp mycket snabbt. Därför är det nödvändigt att ha bra fart på kylvattnet och ttycka undan alla luftfickor. Blir nåt område mycket varmt utan kylande vatten, och det sen kommer en dust med kallvatten, finns stor risk att gods spricker eller slår sig. OT! - Ang övertryck i bilar och båtars kylsystem, de senare med sötvattensystem, så konstrueras de för att bygga upp ett bestämt tryck. Likt tryckkokare. Vatten kokar då först vid högre temperatur, t ex 130 grader, som det riskerar att bli just vid partier med tunt och hett gods. Tunnare gods, lättare motor. Utan tryck, så kokar vattnet, (vid de heta partierna) med lufblås- o skumbildning, fast tempmätaren visar normal temp, d v s runt 80-90 grader. Oftast trycks då kylvätska ur systemet. BT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 31 Augusti , 2019 Ja, att köra helt utan kylvatten inser jag är mycket olämpligt. Men TAMD41 har ju färskvattensystem och sjövattensystem. Det jag tänkte på var att bara ta ur impellern. Då blir alltså sjövattensystemet utan cirkulation. Alltså värmeväxlarna till färskvattenkylningen, oljan, insugningsluften samt avgaskröken kommer att bli utan kylning. Däremot kommer ju färskvattensystemet att ha cirkulation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 31 Augusti , 2019 Byt olja innan du tar upp båten på land! Åk en sväng så att motor och olja blir genomvarm byt sedan olja och oljefilter. Starta sedan och låt den nya oljan cirkulera runt i motorn. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 31 Augusti , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Daniel_K: Alltså värmeväxlarna till färskvattenkylningen, oljan, insugningsluften samt avgaskröken kommer att bli utan kylning. Däremot kommer ju färskvattensystemet att ha cirkulation. Resten av avgassystemet är inte gjort för att köras okylt heller. Gummislangarna och "ljuddämparen" kommer hinna fara tämligen illa innan du kommit upp i arbetstemp på motorn. Gör som föreslagits - byt oljan innan du tar upp den. Spolmuff...? Det har man väl på utombordare. Du skall koppla på dig på vattenintaget, ev. hälla glykolen i sjövattenfiltret (eller koppla om intagsslangen till en hink med glykolblandning) när båten kommit på land för vinterkonservering. Men bara köra så det precis kommer ut ur avgaserna, dvs så hela "systemet" är fullt. Sedan kan du kanske ta ut impellern. Skriver "kanske" eftersom jag anser att ta ut impellern varje höst och förvara den i en påse är överkurs. Och när/om man väl tagit ut den (min skall bytas vart 5:e år enligt manualen och ingen påsförvaring på vintern) så sätter man väl ogärna tillbaka en begagnad. Men visst, så har det stått i några manualer. Redigerad 31 Augusti , 2019 av IngemarE Knepig meningsbyggnad efter redigering 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 31 Augusti , 2019 Utan impeller... att värma upp oljan tar 15-20 minuter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 1 September , 2019 11 timmar sedan skrev IngemarE: Resten av avgassystemet är inte gjort för att köras okylt heller. Gummislangarna och "ljuddämparen" kommer hinna fara tämligen illa innan du kommit upp i arbetstemp på motorn. Gör som föreslagits - byt oljan innan du tar upp den. Ok, jag byter med båten kvar i sjön. Spolmuff finns till inombordare också. t ex https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/spolmuffar/spolmuff-teleskopisk-2000037278 , men den måste som sagt vaktas alternativt bindas fast så den inte glider undan. Tack för bra svar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 3 September , 2019 klokt val av dig, kör en rejäl sväng innan du tömmer motorn, Jag slarvade förra hösten och bytte med en halvljummen motor och oljan var mycket trög att få sugit upp,,, Iår skall den vara så varm som möjligt sen på med elsugen dir. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser