Atletarn 1 Postad 19 Augusti , 2019 Hej på er! Jag har slut på egna idéer om hur jag kan fixa min motor så tänkte vända mig hitåt och hoppas på det bästa! Jag äger en Evinrude 30Hk-87 Kan dra en liten snabb historia varför den börjat krångla. Första turen jag gjorde med båten så starta den på först draget och gick jättefint, kunde tom trolla med jättelåg hastighet i längre perioder utan att den dog. Andra turen va ingen succé, va bara ute i 5 min innan jag fick paddla hem. Den kylde inte när jag var på väg till en fiskeplats, detta märkte jag tyvärr genom att den börja gå segare i toppfart(felet va troligtvis att en sil saknades i växelhuset, om den gick sönder efter första turen eller under andra turen vet jag ej.). Vattenpumpen,impeller samt sil bytt och den kyler bra idag. Och nu till problemet.. Efter detta hände så har inte motorn varit rolig. Gissar på att något har gått sönder eller liknande eftersom den va på väg att nypa. Den är i dagsläget väldigt svårstartad, när jag väl får start på den så hostar den och har sig, så jag får justera luftskruven VARJE gång jag startar den. Alltså när jag fått start på den så justerar jag luftskruven så att den går fint och håller sig på tomgång och jag kan peta in växeln utan att motorn dör osv. När jag ställt in så jag är nöjd med motorn så åker jag en bit och stänger av och använder elmotorn ett tag (kanske 1-2H), och när jag ska starta motorn igen så är det samma fel igen. Måste dra länge för att få något liv i den, ibland använder jag startgas när den verkar helt död och den hostar då alltså igen. Detta som jag beskrev här har jag gjort varje tur under sommare( kanske 4-5 turer). Fråga, varför hostar motorn varje gång jag startar den, när jag ställt in den kanon bra? Det jag har gjort Bytt båda tändstiften( dom gamla hade gnista och fungerade med va ganska sotiga) Ny bensintank + slang (dom va ändå gamla så därför jag bytte) Tagit isär förgasaren och rengjort alla kanaler.(Förgasaren såg bra ut) Höjt tomgången. Genom bilden jag bifogade, rätt/fel ställe att göra de? Funderar på att starta motorn och spruta startgas vid packningar och se om den tar tjuvluft på något ställe, eller det kanske inte är något sånt fel? Bifogar film när jag fått det att gå bra, när den hostar och stället jag justerade tomgången på. Hoppas någon har en ide! Film Hostar Film, Går bra Bild, tomgång Tack och hej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Augusti , 2019 När den hostar eller nyser som jag skulle kalla det får den för lite soppa. Kan ev. vara luft läckage men något stort fel tror jag inte det är i och med att du lätt får igång den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 19 Augusti , 2019 Okey får hoppas! Men lätt får jag ju inte igång den alltid, ibland får jag dra i kanske 10 min innan den ens börjae tända. Kan det va bensinpumpen då, ev benin slangar i motorn som kanske är dåliga ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 20 Augusti , 2019 (redigerade) 21 timmar sedan skrev Atletarn: Okey får hoppas! Men lätt får jag ju inte igång den alltid, ibland får jag dra i kanske 10 min innan den ens börjae tända. Kan det va bensinpumpen då, ev benin slangar i motorn som kanske är dåliga ? Du kan utesluta både det ena och det andra genom att koppla loss slangen och låta motorn gå tills den dör av bränslebrist. När den kallnat över natten öppnar du gasen till normalt pådrag vid start. Anslut inte tanken, men se till att tändningen är påslagen.!! Spruta in ca 5 - 10 ml oljeblandad bensin som du fyllt i en dosspruta som finns på apoteket direkt i förgasarhalsen. Ev. får du först demontera ev. insugningsljuddämpare. Prova att starta direkt efter detta. Motorn bör nu starta efter något eller några ryck (upp till 10) och sedan snabbt dö. Om så är fallet kan du söka felet på bränslesidan. Resten av motorn bör vara OK. Redigerad 20 Augusti , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 20 Augusti , 2019 När du säger förgasarhalsen menar du att jag ska spruta in bensin förbi förgasaren eller i förgasaren ? 😓 Dålig på detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 20 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Atletarn: När du säger förgasarhalsen menar du att jag ska spruta in bensin förbi förgasaren eller i förgasaren ? 😓 Dålig på detta.. I förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 20 Augusti , 2019 55 minuter sedan skrev Peter_K: I förgasaren. I det stora hålet där luften tas in. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 21 Augusti , 2019 Aa så bensinen ska alltså ligga i förgasaren 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 Augusti , 2019 9 minuter sedan skrev Atletarn: Aa så bensinen ska alltså ligga i förgasaren 👍 ...typ så... https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 Augusti , 2019 Min gamla T24 traktor hostar o nyser, går lite bättre på halvchoke. Klart bränslerelaterat. Haft liknande fel på MC och andra maskiner. Inte förän jag lossat slangnippel för bränsleslang och gjort rent där bränslet går vidare ini förgasaren, flera gånger så att säga vid sätet till flottörnål eller nål som memran i membra förgasare påverkar. Det sammlas klägg o bös där, som hindrar bränsleflödet. Inte många som tänker på detta, när förgasare rengörs. Akta bara själva sätet som nålen går mot. Kan vara av silicon, som försvinner om man blåser med tryckluft. Hittade just strypningen som jag beskrev ovan... Så nu blir det traktoråkande😋 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 21 Augusti , 2019 Tack för alla tips! Jag ska se över bränsletillförseln när jag får tid jämt en fråga ang detta. När jag får start på motor och gör att den går bra, då kan jag stänga av den och starta den utan problem, sen när den varit avstängd ett tag då börjar den krångla. Är det bränsle problem så borde den kanske inte gå bra alls ? sen fick jag höra här om dagen också att det kunde vara kolvringarna som är dåliga, när de är kallstart så tätar inte dom bra och gör att den blir svår startad, sen när jag dragit många drag och den börjar bli varm så expanderar kolven och tätar bättre och i samband med det så vill den starta. Va tror ni om den teorin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Augusti , 2019 Om den startar bra enligt den testmetod jag föreslagit ovan så kan du i princip utesluta fel på kompressionen och i var fall vid kallstart även tändningen. Innan dess vill vart fall inte jag spekulera i andra fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 21 Augusti , 2019 Ok jag kan börja där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 22 Augusti , 2019 Ny update, håller på just nu att gräjja med motorn, den va förvånadsvärt snabbstartad idag, prova utan choke och gas då gick de inte sen lite gas och 2 chokeningar ( pumpar in bensin in från förgasaren, kanske inte änns kallas choke) och 5 drag så starta den. Men de jag märkte nu är att den ryker något förjävligt mot den brukar.. den gick ett tag utan gas sen dog den. Ska försöka ladda upp film Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 22 Augusti , 2019 https://streamable.com/0zz0k Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 22 Augusti , 2019 Såg nu att de låg massa olja i förgasaren.. 🥴 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Augusti , 2019 Det kan vara normalt med lite olja i förgasarhalsen. Hur mycket olja har du i soppan? Det ryker alltid av vattenånga och olja. Vattenånga löses upp i luften medan oljeröken skingras/tunnas ut. Kan du avgöra vilket som sker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 22 Augusti , 2019 Röken låg kvar ganska länge. När jag va ute sist så choka jag och dog en jävla massa för att få start på motorn och köra till bryggan, jag drog inte på riktigt med motorn innan jag stängde av och va framme så gissar på att det låg kvar en massa bensin i förgasaren av det. Torkade rent och då rök den mer normalt. Jag såg förut också att det va vitt skum på spjället i förgasaren.. det måste ju vara vatten. Ska försöka hitta packningar till topplocket och byta ifall de inte täter riktigt runt kylkanalerna, lika bra och kika där endå när motorn gått varm kanske. Kan också tillägga att vattnet i baljan blev jätte kletigt med olja mot vande brukar. https://streamable.com/zls6l https://streamable.com/fj03g Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 22 Augusti , 2019 (redigerade) Har kört några utombordare. Men ska avgaserna komma ut där? Detta verkar vara ovan vattenlinjen! Vad jag erfarit, så nog brukar avgaser o kylvatten komma ut nere vid propellern. Men givetvis kan jag ha fel. Redigerad 22 Augusti , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 22 Augusti , 2019 Googlade... "Det lilla över vattenytan behövs för att motorn vid låga varv annars inte orkar övervinna vattentrycket för att göra sig av med avgaserna. Den går nog knappast ens att starta i vattnet utan detta. Avgaser och kylvatten avleds tillsammans i riggen och kyler därmed denna. Det mesta av vattnet rinner ut genom det stora utsläppet." Men på din motor, verkar ju allt komma ut ovan vattenlinjen. Kolla avgaskanalen ned genom riggen. Kanske är det tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 22 Augusti , 2019 Avgaserna är som dom ska nu ( inte som på filmen här över ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atletarn 1 Postad 4 September , 2019 Liten update på tråden som nu kan stängas. Repor i nedre cylinder.😖 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 6 September , 2019 Det finns att skicka efter kolvar som är lite större från USA. Jag gjorde det med en 20 hk Johnsson och renoverade hela powerhead och det blev inte så dyrt. Kolvar som jag minns var av märket Wiseco och en sats med packningar skickades efter. Hittade en i Uppsala som kunde borra loppen åt mig. Tog det som ett vinterprojekt i garaget och motorn blev som ny efter det. Synd att skrota motorn om den i övrigt är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser