Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Musashi

Vilken motor till sweet sixteen?

Rekommendera Poster

Har inte lyckats bestämma mig vilken motor som ska sitta bak på pärlan. Jag ska främst använda båten till korta dagsutflykter. Vill dock att båten ska kunna plana med 4 personer. Behöver inte bli ett fartmonster. Driftsäkerhet är ett nyckelord. Räcker det med 30 hk 4-takts motor? Hur stor skillnade kan det bli med en 40 hk 2-taktsmotor från -90? Vad ska jag göra med den gamla 50 hk Mercury från ca -65 (i okänt skick) som som jag fick med på köpet- skrot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräckast är väl att ha en tidsenlig motor? Kanske dock inte så driftsäker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ge mig Murclan, behöver en tidsenlig motor till min Sweet =). Tycker nog att 50hk är mer lagom. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det behövs minst 30 hk för att få den i planing. En på 50 är nog inte helt fel. Beträffande murklan: Passa på och lär dig lite motorteknik med hjälp av den och Maringuiden. Kan bli både tidsfördriv och ekonomi. Misslyckas du så slänger du skräpet på tippen eller annonserar delarna på Maringuiden. Det finns alltid behov av reservdelar. Speciellt på riktigt gamla motorer. Hur som helst så lär du dig lite om det tekniska runt byte av impeller och sådant som kan vara bra att kunna även på en ny motor som vägrar starta eller som vill ha lite service. (Jag förstår inte hur man gör om man ska lämna in en större motor på service. Man måste väl nästan hyra släpkärra. Lyfta motorn går det åt folk till osv. Har själv aldrigt gjort det men det verkar krångligare än att vrida runt några skruvar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planen är att åka en hel del båt i sommar så jag köpte en lite nyare 40 hk yamaha... (ser dock lite knepigt ut på båten). Bäst tycker jag nog att Evinrude motorn på 33 hk skulle vara snyggast. Originalmotorn lämnar jag (med hjälp av släpkärra) in till Kentys´s på Ingarö för renovering. Har tyvärr ingen plats numera att mecka...för annars hade jag plockat isär motorn själv. Å andra sidan hävdar förra ägaren att motorn funkar förutom avdraget snöre så den är nog snart till salu för en billig penning. Om det var möjligt skulle jag gärna ha en tidsenlig motorkåpa m.m med ett modern motor under skalet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd på murklan. Den är ju lite giftig. Förvälld är den en läckerhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man händig så kan man nog trolla fram ett tidsenligt utseende på en yama...iallafall själva motordelen... Håller själv på med det förtillfället... Ska försöka få min Erude-76 att se ut som en från 55-60 eller nått,,, Har gjort en avgjutning med hjälp av matfolie och byggskum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har delar till en murcla/thunderbolt liggande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, snyggt vet jag inte. Man ser ju inget genom den så den är utbytt mot en klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en sån skulle man ha i kanonskick. Helst med ett lite modernare innanmäte. Var och kikade på en riktigt fin Mark 58 idag.... synd att driftskostnaden blir trist.

post-11378-1394234416,5862_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en suzuki 30 på min sweet sixteen. Som du själv sade så blir det inget fartmonster, men jag planar den utan problem med fyra pers. Viktigt är dock att du har rätt vinkel på motorn samt att du fördelar merparten av vikten bak i båten. Detta pga att sweeten har relativt skarp skrovform i fören och är nästan plan i aktern. Kontentan av detta är att den planar mycket lätt på häcken men att den går ganska dåligt med yta från mitten och föröver i plurret. Ps....Kan inte sticka under stolen med arr en rova på 50-70 kusar låter lockande. Ds. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...