Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Humble

Tips om en enkel GPS?

Rekommendera Poster

Söker en enkel o billig GPS för enklare insjö navigering. Behöver inte vara någon avancerad. Har tittat lite på Garmins eTrex serie? Kan det vara nå't? Vad ska man tänka på när man köper en GPS!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Hej Humble. Jag har själv köpt en GPS-antenn på Kjell o Co, för ca. 900 Kr. Denna har jag kopplat till min laptop och sjökortsprogrammet har jag fått av en kompis. Detta går alldeles utmärkt att använda och har den fördelen att jag ser sjökortet på en 14 tums skärm istället för på någon liten märklig skärm som där oftast är på de billigaste GPS mottagarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver du en GPS med kartfunktion eller räcker det med att du kan se din possition?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu räcker det nog med att bara se sin position. Hur är det med fart? Går det att se det på alla GPS'er? Vore trevligt också att man kanske när man kommer hem kan tanka ur sin rutt till datorn för att se hur man har åkt! Separat antenn o laptop låter lite jobbigt då båten vi har är en liten båt, men det hade varit coolt om man kunde få plats med den :) Det ag tycker verkar klurigt är att veta om de är anpassade för marint bruk. Till exempel fick jag låna en gammal Garmin 12 (undrar om den hette så? Ser ut some Garmin 60/76) i alla fall, och där hade man en massa bra funktioner för att navigera efter inlagda rutter osv En del GPS'er idag ser mer ut att vara anpassade för bruk i bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stirra dig inte blind på Garmin - Magellan och andra fabrikat har många bra modeller. Även de enklare modellerna av Magellan ger t.ex. möjlighet att välja mellan land- eller marint bruk och har ankarlarm och annat kul. Min gamla Magellan SporTrak Pro har t.o.m. med de flesta fyrar i hela Europa, även i små oansenliga vatten. Databasen har också med en massa grund och andra faror men de vet jag inte om man kan lita på. Den kostade nästan 6000:- när jag köpte den för några år sedan men är idag nere kring ett par tusen eller mindre. Den har en hyfsad skärm även om den är lite liten men kan utan problem kopplas till en PC, både för navigering och upp- och nedladdning och har många inbyggda funktioner för planering och navigering. I bilen har jag många gånger använt enbart den inbyggda skärmen för att hitta adresser i främmande städer. TIll sjöss vill jag nog helst ha den kopplad till PC:n och ett program som kan visa sjökort. Å andra sidan gäller nog allt detta de flesta små GPS:er idag. I övrigt tycker jag att du ska gå efter hur du själv upplever att använda den. Hitta en modell som du kan trivas med att använda, se till att den har så många kanaler som möljigt (helst 12) och att den har WAAS/EGNOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte behöver ha karta i gpsen så kan jag rekommendera garmins e-trex. Den är vattentät men flyter inte (har iofs inte provat, men instruktionsboken stämmer säkert) ;-) Lätt handhavande och begripliga och enkla menyer. Själv valde jag en bärbar för att kunna använda både i båten och på land, användningsområdet är stort. I båten så har jag dessutom en bärbar pc som man enkelt kopplar in och kör sjökort på, funkar dessutom fint i bilen med karta istället. Det är lätt att föra över rutter och waypoints, både mellan dator och gps vice versa Priset...1000 kr tjänade jag in första gången jag använde den, kräftfiske på blåsig vättern mitt i natten. Utan den så hade vi slarvat bort redskap för mångdubbelt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leges Agni

Teknikmagasinet säljer Magellan 100 explorist för 990 pix (finns även andra återförsäljare med samma pris, t ex Dustin etc). Helt Ok om man inte är tekniknörd eller har svåra problem med att förstå vanliga sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl säker redan handlat GPS:en annars kan jag bara råda dig som jag råder andra som inte är lika tekniknördiga som jag, att be att få prova i affären så Du förstår ungefär hur den fungerar. GPS:ar idag är ungefär lika utvecklade som yuppienallar så det är mest olika lösningar och olika handhavanden. Så länge Du inte kräver meter precision vill säga. Jag har GPS via hand dator samt Magellan explorist 100 (fö kräftburar och svampställen). Kolla på båt och jaktmässor där brukar de vara billigare och massa villiga föevisare. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...