lokatta 0 Postad 15 Juni , 2005 Har en shipman 28 som jag tänkte dra fallen till sittbrunnen på. Nån som vet bra sidor/reportage med tips hur jag skall gå till väga? Gärna med ganska basicnivå på förklaringarna. Är ganska nybörjare på detta. Hur byggs tex revet om med ett sytem som mitt med en vev? Blir inte det ganska så omfattande ingrepp? Alla svar beaktas! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Orm Postad 15 Juni , 2005 Kolla på Shipmanförbundets hemsida http://www.shipman28.nu/ avdelning 'Tekniska tips'->'Segling' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lokatta Postad 15 Juni , 2005 Jo jag har sett den. Tackar för tipset, tänkte om det fanns lite mer ingående beskrivning. Har lite dålig koll på vad allt heter. /Lokatta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hampus Mattsson Postad 16 Juni , 2005 Hej! Detta behöver inte alls vara särskilt klurigt. Vad fallen beträffar, är det mycket enkelt. Jag antar att du har 2 fall, storsegel och försegel, kanske spinnacker också? Som det är nu går ju fallen i masten, och kommer ut en bit ovanför däck, eller hur? Nu vet jag inte om Shipman 28 har genomgående mast, eller mast på däck men det spelar ingen större roll. Står masten på däck, så kolla om du har extra fästen i mastfoten för att hänga dit block. Annars så får du borra ringar eller dylikt i däck. Det du nu behöver, är ett block per tamp du vill dra till sittbrunnen. Det blir väl två eller tre till fallen. Du bör kunna använda varje ring till 2 eller 3 block. Ringarna med block sätter du vid mastfoten, eller dör masten går igenom däck, på lagom avstånd så att fallen blir lätta att dra igenom utan alltför mycket knixar på. När detta är gjort är det bara att sätta knapar eller spinnlocks eller något annat på rufftaket vid sittbrunnen, kanske en winch också. Vad reven beträffar är det lite klurigare. Du säger att du har en vev. Jag antar att du har en sån där hemsk rullbom? Ingen fara. Ingreppet blir inte mer omfattande för det. Låt bara bli att använda veven och använd seglet som du gjort med en vanlig bom. Nu behöver du en popnittång och några beslag du kan nita fast på bommen. I beslagen skall du sätta fler block. Du behöver nu fyra gånger så många block som du har rev i storen. Du nitar nu fast ett block för varje rev på bommen inne vid masten. Ett block för varje rev på bomnocken. Två block för varje rev under bommen vid mastfoten (ringar i däck). Och åter igen spinnlock eller knapar i sittbrunnen. Nu drar du revlinorn med början i akterliket på seglet. Från akterliket, ner till blocken på bomnocken, fram till blocken på bommen vid masten, ner igenom blocket i däck, till sittbrunnen. Den andra tampen drar du från revbroken i seglet vid masten, ner till blocket i däck och ner i sittbrunnen. När du sen revar gör du så här: Släpp på skotet och kicken, hala upp bommen så mycket det går med hjälp av revlinan som går till akterliket, vinden blåser då ur seglet, släpp på fallet och hala hem på revlinan som går upp vid masten. Sträck upp fallet igen. Vi hade detta system på en Misil II, ägaren innan oss hade byggt det och seglat tur och retur till Västindien. Han var mycket nöjd med det och det var vi också. Det går på ca 1 minut att reva och man behöver aldrig lämna sittbrunnen. Hoppas det var begripligt även utan bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kenta Postad 16 Juni , 2005 Vill bara lägga till en kommentar till Hampus Mattssons utförliga beskrivning. De block som skall föra fallen (linorna man hissar segel med) från mastfoten och vidare akterut mot sittbrunnen måste vara mycket bra förankrade i däck eller mastfot. Det blir ganska stora krafter som vill dra blocket uppåt då seglet är hissat och det kommer någon kraftig vindby. Är masten genomgående tenderar blocket att lyfta rufftaket varför man i sådana fall också kan fundera på att fixera mastgenomgångshålet och masten (brukar göras med rod-stag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 20 Juni , 2005 Tackar för denna utförliga beskrivning Hampus o Kenta. Har varit ute på sjön o fått för j-a fin färg. Vindarna var gynsamma denna gång så revning behövdes ej. Men för framtiden skall jag följa denna instruktion. Har ej genomgående mast så då behövs ej förstärkningar i taket antar jag!? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser