egerskog 0 Postad 15 Juni , 2005 Hej har kollat i proppenspeed xls bladet som någon på forumet här hadde lagt ut. vad händer rent praktiskt om du kör med för dålig stigning förutom mindre fart, risk för övervarvning, svårigheter att plana med lite last? en stigningstum sänker/höjer väl varvet med ca.400 rpm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Juni , 2005 Ja, på ett ungefär./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 15 Juni , 2005 Hej! Om du har en optimal propeller (om det nu finns) som ligger nära ditt max rekommenderade vartal på motorn och du väljer att gå ner i stigning kommer troligtvis farten att minska något. Båten kommer däremot att komma upp snabbare i planing. Vartalet kommer mycket riktigt att höjas och kommer att gå över max rek. Jag själv kör med en propeller som har för låg stigning. Detta för att få ett bättre drag när man t.ex drar upp en vattenskidåkare. Jag kan inte köra på full gas några längre stunder för motorn varvar över ca:500RPM Att köra med en propeller som inte når upp till det minsta rek. vartalet är däremot skadligt för motorn. Man försöker alltid att lägga sig så nära det max vartal som tillverkaren rekomenderar.Det finns en ruta i Prop´n Speed där man fyller i den datan, utifrån det är det ganska enkel matematik (i teorin) Fartberäkningen och Propeller stignings uträkningen är helt separerade och är inte beroende av varandra i Prop´n Speed. Om du skickar mej ett mail med din adress kan jag skicka en splirrans ny version av Prop´n Speed, då den som finns att hämta här är ganska gammal. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jocke Postad 15 Juni , 2005 Och vad har du för motor och i vilken båt sitter den i osv... Kan man sin båt så vet man vilken fart båten känns bra och trygg , och då kan man fundera på vilket varvtal motorn ska vara på ....eller !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egerskog 0 Postad 22 Augusti , 2005 hej jag tror jag fått svaret på min fråga det blev en kall dusch. att båten skulle tappa toppfart var jag med på men nu gör den bara 17 knop med fyra personer och drog hiskeliga 1.3 liter/distans. tyvärr har jag ingen referens till den sämre propellern då den jag fick med till motorn var skev och sprucken. (vill ej prova med den äns) jag skall nu försöka få fram en beg till en suzuki dt50 från 83. om någon har en 3x11x15 som är standard till snurran kan jag vara speckulant. gärna i östergötland frågan som blir följden av detta är finns det något annat fel på motorn som skulle motivera denna otroliga törst. den startar och går som en klocka. har dock ej kollat varvtalet ännu samt komp-prov men då borde den väl inte vara så otroligt lättstartad. startar på 1/4 varv på startmotorn. tacksam för synpunkter..... båten är en cresent 49 (tror jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser