Tessin 10 Postad 1 Maj , 2019 Inför vintern körde jag i glykol i min Mercruiser 5,7. Jag tog bort termostaten för att glykolen skulle komma ut i hela motorn. Jag körde motorn ca 10-15 SEK tills det kom ut glykol vid drevet. När jag idag skulle byta packning i termostathuset hade det kommit upp lite vatten som runnit ut på motorn. Någon centiliter eller så. Och det verkade inte vara så mycket glykol i det. Kan detta vara ett tecken på att det funnits kvar vatten i motorn under vintern? Gjorde jag något fel vid konserveringen? Går det att upptäcka frysskador på annat sätt än att starta motorn? tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 1 Maj , 2019 Har du värmeväxlare? Alltså sötvattenkyler du motorn eller kyler du den med havsvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 1 Maj , 2019 Motorn är sjövattenkyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Maj , 2019 En sjövattenkyld motor ska alltid tömmas genom dräneringspluggarna innan man kör in glykolblandningen. Termostaten behöver man inte göra något med. Metoden som du använt är lite riskabel. Det finns ju en risk att något frusit sönder men man ska inte måla fan på väggen. Provkör och kolla om allt fungerar som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tessin 10 Postad 1 Maj , 2019 Tack för tipset. Får hålla tummarna denna gång. Vart sitter pluggarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Maj , 2019 7 minuter sedan skrev Tessin: Vart sitter pluggarna? Det står i verkstadhandboken. På en V8 antagligen en på varje sida av blocket och en undertill på varje limpa. Men som sagt kolla handboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Maj , 2019 Verkar vara lite olika antal pluggar.. på mina gamla 5,7 så satt det 5 pluggar,en på varje sida av blocket, en under varje limpa och en i framkant vid vattenpumpen. Har du sjövattenkyld så ska du först köra med ansluten vattenslang och skölja igenom systemet, gärna 10-15 minuter, min till motorn är varm och termostaten öppnar.- Sedan dränerar du motorn, och sist så kör du in glykolblandning via vattenintaget med spolmuff. Sketaenkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser