Martin76 37 Postad 26 April , 2019 Jag ska återmontera propellern som jag har haft av under vintern och funderar på hur hårt jag ska dra muttern. Det är en axel med kona, kilspår och kil. Låses med en mutter och en innanförliggande bricka som viks kring muttern. Ska den dras med något speciellt moment? Finns det annat jag behöver tänka på när jag monterar? Jag tror axeln är 40 mm och gängan 24 mm, men är inte vid båten förrän imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 26 April , 2019 Tack, är det momentet i nm man läser ut, alltså för M24 mellan 220-629 nm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 April , 2019 Lite inte på den tabellen för propellermuttrar. Jag har för mig att på min Yama utombordare så är det en M18-mutter. Den skall dras med 55 Nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 Ja. Skärmdump från Sifverts skruv. Själv hade jag nog hållit mig i den nedre skalan när det nu är låsbleck och förmodligen okänd hållfasthetsklass. Kanske lite loctite av snällare sort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 26 April , 2019 I förra båten höll inte det där låsblecket speciellt bra. Så jag bytte till en kronmutter och borrade hål i axeln, låste med saxpinne, det blev väldigt bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 11 minuter sedan skrev Kane: Lite inte på den tabellen för propellermuttrar. Jag har för mig att på min Yama utombordare så är det en M18-mutter. Den skall dras med 55 Nm. Vad ska man lita på då tycker du? Vi vet ju inte mer än att det är en 40 mm axel. Ganska stor skillnad mot en aktersnurra... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 26 April , 2019 Lägger jag mig nånstans kring 150-200 nm så bör jag inte vara helt fel ute i alla fall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 April , 2019 20 minuter sedan skrev coppertail: Vad ska man lita på då tycker du? Vi vet ju inte mer än att det är en 40 mm axel. Ganska stor skillnad mot en aktersnurra... Liten klen aktersnurra på 300 hk....... Jag skulle googlat fram rätt uppgift, inte tittat i en tabell för skruvförband där vridmomentet är till för att få fram rätt förspänning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 55 minuter sedan skrev Kane: Liten klen aktersnurra på 300 hk....... Jag skulle googlat fram rätt uppgift, inte tittat i en tabell för skruvförband där vridmomentet är till för att få fram rätt förspänning. Alla har inte en serietillverkad aktersnurra. Kan du snälla googla fram vad det ska vara för moment på propellermuttern på en Ansö 31 med Perkinsdiesel. Är bara allmänt nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 April , 2019 Små skruvar alldeles för hårt! Stora, dit kan vi nog räkna propellermuttern alldeles för löst. Så brukar det bli när någon novis drar på känn. Coppertail är nog ganska nära sanningen med sin tabell. 🛠️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 26 April , 2019 Jag tänkte lägga min vikt (80kg) ca 2-3 dm ut på en skiftnyckel så borde det motsvara lämpligt moment. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 26 April , 2019 4 timmar sedan skrev coppertail: Alla har inte en serietillverkad aktersnurra. Kan du snälla googla fram vad det ska vara för moment på propellermuttern på en Ansö 31 med Perkinsdiesel. Är bara allmänt nyfiken. Skippar googlingen inser jag nu då propellern sitter på en axel med kil och har en låsbricka. Jag skulle dra muttern på känsla med ett 1/2" spärrskaft. Vad kan det bli i Nm med en 24 mm gänga, 100-150? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 9 minuter sedan skrev Kane: Skippar googlingen inser jag nu då propellern sitter på en axel med kil och har en låsbricka. Jag skulle dra muttern på känsla med ett 1/2" spärrskaft. Vad kan det bli i Nm med en 24 mm gänga, 100-150? Samma här. Beror ju också på vad det är för propp. En alupropeller skulle jag nog inte våga dra så hårt. Brons och stål kan man nog förspänna lite mer? Händer trots allt att propellrar tappas. Särskilt vid entusiastiska backmanövrar i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 26 April , 2019 31 minuter sedan skrev coppertail: Samma här. Beror ju också på vad det är för propp. En alupropeller skulle jag nog inte våga dra så hårt. Brons och stål kan man nog förspänna lite mer? Händer trots allt att propellrar tappas. Särskilt vid entusiastiska backmanövrar i hamn. I mitt fall är det brons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 17 minuter sedan skrev Martin76: I mitt fall är det brons. Då skulle jag nog ge halvtumsskaftet allt jag förmår (80 kg, hrmm plus) samt ett par knack med blyklubban. Kan det bli 200 NM? Om jag haft en momentnyckel som pallade hade jag ställt den på 220 och nöjt mig om jag gett allt jag har utan att få det att klicka. Apsvårt att förklara för någon som man inte vet har ”känslan” som Kane beskriver. Hur var den att ta loss? Det är ju en ledtråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 26 April , 2019 1 timme sedan skrev Kane: Skippar googlingen inser jag nu då propellern sitter på en axel med kil och har en låsbricka. Jag skulle dra muttern på känsla med ett 1/2" spärrskaft. Vad kan det bli i Nm med en 24 mm gänga, 100-150? Om man kan låsa axeln, så kan man nog komma upp i 150 Nm med ett spärrskaft om man är redigt stark. Att stå och hålla i propellern med ena handen och dra med den andra tror jag det är svårt att komma över 100 Nm. Själv skulle jag mest oroa mig för om den där låsbrickan verkligen låser ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 26 April , 2019 (redigerade) Se till att det är absolut rent i konans båda anläggningsytor annars kommer du få ett h@lvette när den ska loss igen. Loctite243 är alltid trevligt. Går att lossa igen. Redigerad 26 April , 2019 av coppertail 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 27 April , 2019 7 timmar sedan skrev coppertail: Hur var den att ta loss? Det är ju en ledtråd. Som jag minns det var det enklare än jag trodde att få loss muttern. Jag använde en skiftnyckel med halvmeters skaft och spärrade axeln med en träregel mellan marken och ena propellerbladet. Men jag minns inte vilken kraft jag fick lägga. Och la jag hela min tyngd på skaftet börjar vi ju närma oss ett moment på 400 nm (10x80x0.5) och så hårt tänker jag inte dra den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2019 7 timmar sedan skrev coppertail: Se till att det är absolut rent i konans båda anläggningsytor Tål att påpekas igen, viktigt vid konisk axel inget fett eller annat smack i konorna, en av orsakerna till att propellrar trillar av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 27 April , 2019 1 minut sedan skrev Pentax: Tål att påpekas igen, viktigt vid konisk axel inget fett eller annat smack i konorna, en av orsakerna till att propellrar trillar av. Bra förtydligande. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 27 April , 2019 1 timme sedan skrev Martin76: Jag använde en skiftnyckel med halvmeters skaft och spärrade axeln med en träregel mellan marken och ena propellerbladet. Bara jag som reagerar på ”skiftnyckel”..? Fasta nycklar eller hylsor är det som gäller om man vill dra något hårt, annars är risken väldigt stor att du drar muttern rund är min erfarenhet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 27 April , 2019 Jo jag är medveten om det, jag brukar använda fast nyckel eller spärrnyckel när jag kan. Men nu hade jag ingen fast nyckel i rätt dimension och spärrnyckel hade inte fungerat. Skiftnyckeln är i modell större och nästan ny, knappt använd. Min erfarenhet är dock att skiftnycklar ofta fungerar bra så länge de är oslitna och man är noga med att spänna käftarna ordentligt. Men naturligtvis, fast nyckel och spärrnyckel är bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 28 April , 2019 2019-04-26 vid 14:58 skrev Martin76: Jag ska återmontera propellern som jag har haft av under vintern och funderar på hur hårt jag ska dra muttern. Det är en axel med kona, kilspår och kil. Låses med en mutter och en innanförliggande bricka som viks kring muttern. Ska den dras med något speciellt moment? Finns det annat jag behöver tänka på när jag monterar? Jag tror axeln är 40 mm och gängan 24 mm, men är inte vid båten förrän imorgon. Axeln har krysskil, vilket innebär att mutterns uppgift inte är att hindra propellern från att slira på axeln. Då borde vi kunna jämföra med propeller på splinesaxel, där splines hindrar propellern från att slira. Kvar är då mutterns uppgift att hindra propellern från att glida bakåt i axelns riktning. Om vi översätter detta till exempelvis VP dp-drev där främre propellern har ett nav med splines (i stället för Din krysskil) och propellermuttern har en låsbricka där en flik viks in mot muttern så gäller ett åtdragningsmoment om 50-75 Nm. För att ge lite känsla för hur "kraftig" denna åtdragning är så är det ungefär hälften av momentet när man drar fast hjulen på sin bil. Har man al-fälg på sin bil brukar åtdragningsmomentet anges till 110-130 Nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 April , 2019 Håller inte med dig riktigt VP, det är konan som ska överföra momentet. Krysskilen är bara en extra säkerhet, man kan se ibland propellrar som inte varit korrekt dragna att kilen är "hamrad" på båda sidor, vilket i sämsta läget kan skjuva av kilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 April , 2019 Drog 210nm med momentnyckel i veckan och det är hårt, men inte orimligt hårt med rätt grejer. Skaftet var ca70cm och det kändes lite som att lyfta en stor bensindunk, vilket ju stämmer rätt bra med teorin:) Att köra på ”calibrated hand” funkar generellt, men som tidigare skrivits blir det då ofta för hårt på de små och för löst på de stora. Har börjat köra på Locktite 243 som Coppertail tipsade om där jag inte vill dra för hårt och vara säker. Den är riktigt bra och går som sagt att lossa igen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 28 April , 2019 4 minuter sedan skrev Pentax: Håller inte med dig riktigt VP, det är konan som ska överföra momentet. Krysskilen är bara en extra säkerhet, man kan se ibland propellrar som inte varit korrekt dragna att kilen är "hamrad" på båda sidor, vilket i sämsta läget kan skjuva av kilen. Du behöver inte alls hålla med mig, det är helt OK. För jag är van vid att ha fel på detta forum... 😉 Du skriver "det är konan som ska överföra momentet" och jag skrev "vilket innebär att mutterns uppgift inte är att hindra propellern från att slira på axeln." Är inte det samma innebörd i detta fall? 2019-04-26 vid 20:23 skrev Pentax: Stora, dit kan vi nog räkna propellermuttern alldeles för löst. Jag vill påstå att de flesta propellermuttrar är åtdragna alldeles på tok för hårt. Många båtägare på "vår" hamnplan tar i för kung och fosterland med allsköns avdragare när de ska lossa propellern, medan en del knackar lite lätt på propellerns nav när de lossat muttern några varv. Lite som när Du ska knacka loss borret/borrchucken ur en pelarborrmaskin som har morsekona. Propellermutterns uppgift är nog ändå att se till att propellern inte glider bakåt. Och har man konans båda anliggningsytor väl rengjorda är nog arbetet som propellermuttern ska göra inte speciellt betungande. Just my two cents... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 28 April , 2019 (redigerade) Nu har jag redan monterat och precis sjösatt, men jag gissar att den risk jag löper med att eventuellt ha dragit "för hårt" (kring 200 nm) är att propellern sitter lite hårdare på plats. Dvs, jag får slita mer nästa gång jag ska få av den? Ur synvinkeln axel-propeller-mutter bör det inte vara något risk för skada, och jag har i alla fall inte dragit för löst. Då känner jag mig trygg och nöjd. Tack för alla tips! 🙂 Redigerad 28 April , 2019 av Martin76 Språkligt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser