petelars 14 Postad 9 April , 2019 Hade ni bytt den här anoden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 9 April , 2019 (redigerade) japp, hade segeldrev på förra båten (Yanmar SD20), bytte väldig sällan typ vart 6-8 år men jag använde sällan landström (solpanelerna grejade laddningen). En del byter när 50% har offrats och andra tidigare. Jag putsar alltid av mina offeranoder om de duger en säsong till. Billig försäkring att byta anod jämfört med segeldrev:-) Om du har en Yanmar motor så kan det sitta en offeranod uppe i motorn oxå, på Yanmar 3YM30 sitter den på babord sida av segeldrevet inne i motorrummet. Redigerad 9 April , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 April , 2019 Hur mycket av zinken förbrukades förra året? Om mängden zink som finns kvar bedöms räcka för denna säsong, varför byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 9 April , 2019 (redigerade) en variant kan vara: * köp en ny anod, väg den på en köpsvåg * skruva loss den gamla, väg den jämför vikterna mtp på 50% regeln verkar den gamla duga så putsa av den så den får ren metallyta och spar den nya för framtida bruk, en investering på 250 kr brukar de flesta ha råd med:-) oavsett fråga på forumet finns det alltid åsikter/svar som spretar Redigerad 9 April , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 9 April , 2019 Byter varje år på drevet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 9 April , 2019 Hade redan köpt en ny, så jag monterade den! Ser ju vackert ut... Men nu vägde jag den gamla och den väger 450 gram. Eftersom den nya är på plats med propellrar och allt, så orkar jag inte ta bort den och väga. Så jag kollade på SeaSea(art.nr 7298) hemsida och den ska väga 500 gram ny! Kan det verkligen stämma? Det är ju en del borta ändå... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 9 April , 2019 Alla gånger. Dessutom hade jag kollat för jordfel på både batteri och landström -sidan. Något äter rejält på din båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 10 April , 2019 Nä, troligen inte. Om anoden tappat 50 gram på en säsong så återstår ju minst fyra säsonger. Det viktiga är att ha koll på avfrätningshastigheten så vet man när det är dags att byta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 April , 2019 Visserligen återstår en del material, men i år får det bli byte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 April , 2019 2019-04-09 vid 17:06 skrev petelars: Hade ni bytt den här anoden? Absolut, utan tvekan hade jag bytt denna anod! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 April , 2019 2019-04-09 vid 19:32 skrev petelars: Hade redan köpt en ny, så jag monterade den! Ser ju vackert ut... Men nu vägde jag den gamla och den väger 450 gram. Eftersom den nya är på plats med propellrar och allt, så orkar jag inte ta bort den och väga. Så jag kollade på SeaSea(art.nr 7298) hemsida och den ska väga 500 gram ny! Kan det verkligen stämma? Det är ju en del borta ändå... Jo det kan nog stämma rätt så bra. Den är ju inte bara naggad i kanterna, utan den ser även rätt så tunn ut. Det är ju spår av havstulpaner, så jag gissar att du navigerar i västerhavet, och då finns det bara ett alternativ som jag inte tycker är förhandlingsbart; byt offeranoden varje vår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser