petelars 14 Postad 9 April , 2019 Försöker hjälpa en kompis med hans båt och vi funderar nu på tempmätaren. Nålen rör sig inte en millimeter när man slår på tändningen och inte heller när motorn blivit varm. Resterande mätare fungerar och tempmätare ligger först i serien efter tändningen, så ström får den. Har kontrollerat alla kopplingspunkter(+, - och givare), så god kontakt. Nålen borde väl åtminstone rycka till lite när man slår på tändningen? Är det mätaren eller givaren det är fel på? Motorn är en OMC 4,3 L V6 från sent 80-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 April , 2019 (redigerade) Kontrollmät resistansen i givaren och jämför med specen. Enklast är att först mäta på kablarna vid mätaren. Redigerad 9 April , 2019 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 9 April , 2019 (redigerade) Som Eld- säger, mät resistansen från givaren och kolla. Ofta är det 120-150 ohm som är "fullt". Prova med ett löst motstånd( eller helst potentiometer) direkt på ingången på instrumentet och kolla vad det visar. På det sättet kan du avgöra om det är givaren eller instrumentet som är felaktigt. Kan vara så enkelt som glappkontakt någonstans i slingan. edit: en potentiometer kan du köpa på typ Kjell o CO för någon tia. Redigerad 9 April , 2019 av Squadron mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 April , 2019 13 minuter sedan skrev Squadron: Som Eld- säger, mät resistansen från givaren och kolla. Ofta är det 120-150 ohm som är "fullt". Prova med ett löst motstånd( eller helst potentiometer) direkt på ingången på instrumentet och kolla vad det visar. På det sättet kan du avgöra om det är givaren eller instrumentet som är felaktigt. Kan vara så enkelt som glappkontakt någonstans i slingan. edit: en potentiometer kan du köpa på typ Kjell o CO för någon tia. Det är ingen bränslemätare det handlar om så siffrorna ovan stämmer inte. Men principen är ju densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 9 April , 2019 6 minutes ago, Eld- said: Det är ingen bränslemätare det handlar om... Oj då. Ibland är man för snabb. Men som du säger så kan man enkelt testa med en lös potentiometer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 16 timmar sedan skrev petelars: Nålen borde väl åtminstone rycka till lite när man slår på tändningen? Japp. Givaren brukar vara ett NTC-motstånd, ju högre temp, desto lägre resistans. Lossa kabeln till givaren och mät resistensen mellan kabeln och jord/minus vid kall resp varm motor, du ska få olika värden. Stor sannolikhet att det är givaren som gett upp. Enklast är att köpa en ny givare och prova med utan att montera den (men den måste jordas för att fungera). Händer det inget med givaren så är det instrumentet. Åk tillbaka till butiken och byt till ett nytt instrument. Kolla också att instrumentet verkligen får störm, dålig kontakt är det vanligaste elfelet i en båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 April , 2019 Jag brukar som första åtgärd sätta givarens kabel direkt mot motorblocket, får man då utslag har man ringat in givaren. Får jag inget resultat där går jag vidare enligt övriga svar. 🛠️ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 1 minut sedan skrev Pentax: Jag brukar som första åtgärd sätta givarens kabel direkt mot motorblocket, får man då utslag har man ringat in givaren. Nu hade jag tänkt vi skulle hålla TS sysselsatt en stund Men visst ska man prova att jorda kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser