Janne1 41 Postad 7 April , 2019 (redigerade) Hej Jag funderar på att sätta ett extra batteri framme under sängen till bogpropellern, problemet är att jag har bly/syra batteri både som start och förbrukare och detta vill jag ej ha under sängen. Frågan är hur man löser detta på bästa sätt? Kan man köra med AGM parallellt på bly/syra? Tacksam för svar Redigerad 7 April , 2019 av Janne1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 7 April , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Janne1: Hej Jag funderar på att sätta ett extra batteri framme under sängen till bogpropellern, problemet är att jag har bly/syra batteri både som start och förbrukare och detta vill jag ej ha under sängen. Frågan är hur man löser detta på bästa sätt? Kan man köra med AGM parallellt på bly/syra? Tacksam för svar Jag kör så. Kanske inte världens bästa att blanda men vill inte ha ett gasande batteri under sängen i fören. Har 2 tunna kablar från dom våta till AGM som är aktiva vid motorgång. Vi får se hur länge AGM batteriet vill vara med. Redigerad 7 April , 2019 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2019 Just nu skrev patrikflink: Jag kör så. Kanske världens bästa att blanda men vill inte ha ett gasande batteri under sängen i fören. Visst fungerar det 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 8 April , 2019 Hej bhemac, fungerar det även om jag använder befintliga grova kablar fram och sätter ett AGM batteri parallellt över bogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 4 timmar sedan skrev Janne1: Hej bhemac, fungerar det även om jag använder befintliga grova kablar fram och sätter ett AGM batteri parallellt över bogen? Ja, troligen. Även om kablarna är grov så blir det alltid lite spänningsfall när strömmen är stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 8 April , 2019 Vad rekommenderar ni, gel eller agm till bogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 8 April , 2019 Just nu skrev Janne1: Vad rekommenderar ni, gel eller agm till bogen? AGM alla gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 Och absolut inte GEL som vissserligen är ett utmärkt batteri men som inte tål stora belastningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 8 April , 2019 (redigerade) Bly/syra och AGM ska du helst inte koppla samman då de kräver olika spänning och laddningstyp. Jag använder en sådan här för att "ladda" bogprop-batteriet med: https://www.mastervolt.com/products/mac-magic/dc-dc-converter-magic-24-12-20/ En STOR fördel är att du klarar dig med typ 6 kvmm kabel i sitället för 50kvmm om du ska ladda batterigruppen direkt. Redigerad 8 April , 2019 av Squadron lite mer text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 16 minuter sedan skrev Squadron: Bly/syra och AGM ska du helst inte koppla samman då de kräver olika spänning och laddningstyp. Saknar betydelse i detta sammanhanget, det är bara några Ah som ska laddas. Använder man bef grova kablar så hjälper bogbatteriet till när motorn ska startas. Annars kan man använda tunnare kabel (och automatsäkring!) så kommer det aldrig gå några stora strömmar. Så här ska jag (troligen) göra: Har 35mm2 till mitt ankarspel men ska sätta ett batteri i fören. 35mm2 plusledaren tängs av med en batterifrånskiljare. En ny 4mm2 pluskabel dras fram till batteriet. Den får ett generatorstyrt skiljerelä så att den bara strömsätts när motorn laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 8 April , 2019 Ja, gör som du vill, men våta batterier och AGM / GEL /liIon har inte samma laddningskaraktäristik. Därför jag föreslog en DC/DC-laddare som man kan programmera för aktuell laddningtyp. Funkar säkert att bara koppla ihop dem men ditt AGM kommer aldrig bli mer laddad än 85%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Squadron: AGM kommer aldrig bli mer laddad än 85% Kanske lite mer men det spelar ingen roll. En bogpropeller på tex 4kW som körs 30sek förbrukar 3-4Ah. Vill man kan man sätta in en DC/DC omvandlare, jag har en sådan lösning som kostar några hundra. Men det behövs sällan. Redigerad 8 April , 2019 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 8 April , 2019 6 minutes ago, bhemac said: Kanske lite mer.. Visst. det är riktigt. Men batterier som inte laddas fullt är aldrig bra för livslängden. Det är iaf vad jag fått höra. Samt att det är wäääj skillnad att dra en tunn smidig kabel genom hela båten. Det blir nog bra vilket som Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 9 minuter sedan skrev Squadron: Men batterier som inte laddas fullt är aldrig bra för livslängden. En myt. Batterier i larmanläggningar, nödbelysningar mm brukar hållas laddade till typ 13,6V dvs aldrig toppladdad och de håller väldigt länge. Våta batterier kan behöva få elektrolyten omrörd ibland helst lite extra med en utjämningsladdning då och då. Det som gör särklassigt mest för livslängden är att dra ut de så lite som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Squadron 2 Postad 8 April , 2019 7 minutes ago, bhemac said: En myt. Som gammal larmnisse måste jag säga emot dig! Det är inte konstantspänningladdning i det flesta larm (brandlarmcentraler) utan äkta trestegsladdning där vilospänningen hamnar någonstans mellan 13,6 och 13,8 volt. Annars är det riktig laddning med typ 14.2 - 14.4 volt toppladdning och IUoU laddning som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser