Promod 18 Postad 7 April , 2019 Nu tänkte jag installera en bogpropeller och skulle uppskatta lite råd och synpunkter på placeringen. Jag valde att gå upp i storlek på bogpropellern och kommer därför behöva montera ett 150 mm rör. Förutom att placeringen skall vara så långt fram som möjligt har jag förstått att placeringen i mitt fall behöver uppfylla följande: Vara ovanför vattenytan när båten planar Sitta minst rördiametern under vattenlinjen, 150 mm i mitt fall Rörlängd mellan 2-4 gånger rördiametern d.v.s. 30-60 cm En halv rördiameter från ”kölen” Det skall vara möjligt att komma åt runt hela röret på insidan för plastningen Jag har markerat upp på båten men känner mig inte helt nöjd med placeringen, därav detta inlägg. På bilden nedan framgår markeringen på skrovet, andra bilden visar A, B, C markeringar på insidan (A är mot fören). Det är ungefär så långt ned jag kan gå innan röret skulle ta i den plana delen invändigt. Vad säger ni, när jag gick runt på marinan idag ser jag att de allra flesta bogpropellrar sitter längre ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 7 April , 2019 Ett axplock av bogpropellrar från marinan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 April , 2019 Här kommer lite ytterligare info. Överkanten på tunneln bör som du skriver vara en tunneldiameter under vattenytan. Har du det rätta djup på tunneln är det bättre att flyta fram tunneln - om det är praktiskt möjligt - än att flyta ner den. Ju rundare kanter du kan få in i tunneln desto mera kraft får bogpropellern eftersom tryckfallet in i tunneln blir lägre. Du bör försöka uppnå en radie på kanten som är 1/4 av tunneldiametern, dvs. ungefär rundningen på en öl-/läsk-burk . Här och här kan du läsa vad jag tidigare skrivit om detta. De flesta installationer är inte så bra som man skulle kunna önska, men det finns ju flera överväganden; tid, pengar, kunskap, utrymme, strömningsmotstånd (när man seglar), etc, etc. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 April , 2019 En tanke om själva jobbet, fast jag har aldrig plastat någon tunnel. För att lättare få till de runda kanterna mellan skrov och tunnel borde man börja med att plasta fast tunneln lite slarvigt på insidan. Man borde redan nu kunna få till den så värdefulla avrundningen genom att fästa tunneln med någon billig lera/deg i ungefär rätt radie och sedan plasta utanpå den. Trolldeg är min favorit... När det är gjort kan man kapa tunneln ungefär jäms med skrovet och sedan såga/slipa bort hörnan som blir kvar. Nästa steg blir att plasta så runt som möjligt från utsidan och sedan även från insidan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 8 April , 2019 16 timmar sedan skrev Mackey: Har du det rätta djup på tunneln är det bättre att flyta fram tunneln - om det är praktiskt möjligt - än att flyta ner den. Ja, min tanke var att jag ville flytta nedåt eller framåt, ännu hellre både och. Men inne i båten tar det stopp, verkar vara dubbelbottnad. Jag får klura på om jag kan såga upp ytterligare inifrån så jag får den rätt placerad. Har sett installationer på liknande båtar men då verkar de kommit åt ända ned till skrovbotten även på insidan. Jag får undersöka om det är riskfritt att såga upp ytterligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2019 Många, kanske de flesta monteringar görs av varv. De sätter grejerna där det är enklast för dem. Inte nödvändigtvis där det är bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 8 Maj , 2019 Hur gick det? Vart jätte nöjd med min installation iallafall, kom inte för högt och effekten underbart. Har tyvärr inte testat med lite mer vind/vågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser