Anelg 2 Postad 22 Mars , 2019 Hej! Jag är rätt värdelös på båtel så önskar lite hjälp... Mina förbrukningsbatterier dog i somras så nu tänkte skaffa AGM-batteri i stället för blysyra som jag hade tidigare. Startbatteriet är fortfarande fint så det tänkte jag ha kvar som det är. Alltså blir det olika batterityper i systemet vilket inte är optimalt. Batteriladdningen (230V och solceller) går till förbrukningsbanken men hur är det med generatorn? Den laddar väl båda batterierna (start och förbrukning) har jag för mig. Det går en fet kabel mellan minuspolerna på start och förbrukning nu. Är det för laddningen från generatorn? Jag har skissat upp ett flödesschema så som det ser ut i nu (OBS - att jag ritat dit AGM-batteri som förbrukning vilket inte sitter där i dag, samt att inga säkringar etc är uppritade). Alltså: Minuskabeln mellan start och förbrukning. Någon som vet vad den har för syfte? Hur ska den kopplas om jag har AGM och blysyra? Är det bara att byta batterierna rakt av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 22 Mars , 2019 22 minuter sedan skrev Anelg: Hej! Jag är rätt värdelös på båtel så önskar lite hjälp... Mina förbrukningsbatterier dog i somras så nu tänkte skaffa AGM-batteri i stället för blysyra som jag hade tidigare. Startbatteriet är fortfarande fint så det tänkte jag ha kvar som det är. Alltså blir det olika batterityper i systemet vilket inte är optimalt. Batteriladdningen (230V och solceller) går till förbrukningsbanken men hur är det med generatorn? Den laddar väl båda batterierna (start och förbrukning) har jag för mig. Det går en fet kabel mellan minuspolerna på start och förbrukning nu. Är det för laddningen från generatorn? Jag har skissat upp ett flödesschema så som det ser ut i nu (OBS - att jag ritat dit AGM-batteri som förbrukning vilket inte sitter där i dag, samt att inga säkringar etc är uppritade). Alltså: Minuskabeln mellan start och förbrukning. Någon som vet vad den har för syfte? Hur ska den kopplas om jag har AGM och blysyra? Är det bara att byta batterierna rakt av? Går bra att blanda som du tänkt. Men, ett skiljerelä bör du sätta in och som du skrev, säkra upp också. Varför undrar du? Jo, då laddar du förbrukarbatteriet också (via generatorn) och du drar ALDRIG ur startbatteriet. Din fråga om minus kabeln, dom går nog till en jordpunkt på motorn. Tips, ta en bild och släng upp. Det finns mycket kompetenta personer på forumet som kan förklara via en visuell titt. Syftar på forumets Bhemac😉! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2019 12 timmar sedan skrev Anelg: Hej! Jag är rätt värdelös på båtel så önskar lite hjälp... Mina förbrukningsbatterier dog i somras så nu tänkte skaffa AGM-batteri i stället för blysyra som jag hade tidigare. Startbatteriet är fortfarande fint så det tänkte jag ha kvar som det är. Alltså blir det olika batterityper i systemet vilket inte är optimalt. Batteriladdningen (230V och solceller) går till förbrukningsbanken men hur är det med generatorn? Den laddar väl båda batterierna (start och förbrukning) har jag för mig. Det går en fet kabel mellan minuspolerna på start och förbrukning nu. Är det för laddningen från generatorn? Jag har skissat upp ett flödesschema så som det ser ut i nu (OBS - att jag ritat dit AGM-batteri som förbrukning vilket inte sitter där i dag, samt att inga säkringar etc är uppritade). Alltså: Minuskabeln mellan start och förbrukning. Någon som vet vad den har för syfte? Hur ska den kopplas om jag har AGM och blysyra? Är det bara att byta batterierna rakt av? Som det ser ut nu är förmodligen jord till många eller alla förbrukare kopplat till startbatteri någon väg. Om dom inte är det finns ingen funktion men minuskabeln. Du laddar endast startbatteriet med generatorn, vilken endast behöver ladda tillbaka det som gått åt vid start, resten är okynneskörning med generatorn.. fast den går lite trögare när den ger ström men det blir bara enkort dtund efter start. Koppla in även plus från generator till förbrukaren då laddas även den när du kör motor. Gör det via skiljerelä då "hamnar" bara överskottet, när startbatteriet är fullt i förbrukarbanken och startbatteriet kopplas bort när motor e avstängd och kan inte förbrukas av förbrukarbatteri/krets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 23 Mars , 2019 Ok, stort tack för input. Jag tror nog det finns ett skiljerelä redan i så fall. Jag ska kika efter. Hur är det om jag kopplar ihop två AGM batterier till förbrukningsbanken? Behöver det andra också en jordkabel från startbatt eller får den det automatiskt via parallellkopplingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 23 Mars , 2019 Bästa laddspänning är ju olika för AGM och vanlig batterier. Det skiljer cirka 0,4 volt, men när jag googlar blir det oklart för mig vilken typ som ska ha högst spänning. Tudor säger: AGM = 14,8 volt Vanligt = 14,4 volt Varta säger: AGM = 14,4 volt Vanligt = 14,8 volt Det är väl bäst att läsa på vad som gäller för de aktuella batterierna. Med ett skiljerelä kan man ju välja att ha olika spänning för startbatteriet och förbrukningsbanken. Sedan vet jag inte hur stor roll det spelar om man har lite fel spänning, bara den inte är allt för hög så tror jag man är rätt safe. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 23 Mars , 2019 6 minuter sedan skrev Mackey: ... Med ett skiljerelä kan man ju välja att ha olika spänning för startbatteriet och förbrukningsbanken. ... Vad menar du? Med ett skiljerelä kopplas bankerna ihop vid en viss spänning (spänningsavkännade relä) eller när tändningen är på (tändningskopplat relä). När bankerna är ihopkopplade ger generatorn samma spänning till alla batterier. Vad gäller minuskabel så förbinds alla batterier vanligtvis med minuskablarna. Man kan se det som att strömbrytare/batterifrånskiljare och säkringar sätts på pluskabeln och att det är där man kan slå ifrån strömmen. (Har man bara minuskabeln inkopplad så kan ingen ström flyta i kablarna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 23 Mars , 2019 Enligt regulatorn är laddningsspänningen lite högre på AGM. Se bif bild. Jag åker snart ut till båten. Då tänkte jag kika efter ett skiljerelä. Sitter det (normalt) på pluskabeln ut från generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 23 Mars , 2019 Eller så här: När motorn är igång så laddas förbrukningen också. När batteriladdaren/solcellerna laddar laddas bara förbrukningen. Betyder det att det redan finns ett skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 23 Mars , 2019 1 timme sedan skrev ChristerN: Vad menar du? Med ett skiljerelä kopplas bankerna ihop vid en viss spänning (spänningsavkännade relä) eller när tändningen är på (tändningskopplat relä). När bankerna är ihopkopplade ger generatorn samma spänning till alla batterier. Det stämmer, men när batterierna inte är hopkopplade funkar det och det är ju trots allt huvuddelen av tiden. Så här menar jag. OM det är som jag alltid trott att AGM ska laddas vid högre spänning än våta batterier så kan man ha solcellsregulatorn inställd för AGM (14,8 / 13,8 float) och generatorns regulator inställd för det våta startbatteriet (14,4 V / troligen ingen floatspänning tillgänglig). När man inte använder motorn laddas batteribanken med AGM-batterier optimalt, men det våta startbatteriet slipper den onödigt höga spänningen. När man använder motorn laddas alla batterier troligen mest med generatorns spänning (14,4 V) och detta skadar inte batteribanken. (Jag vet egentligen inte vad som händer när man har olika laddspänning på detta viset, någon som kan reda ut detta?) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 23 Mars , 2019 17 minuter sedan skrev Anelg: Eller så här: När motorn är igång så laddas förbrukningen också. När batteriladdaren/solcellerna laddar laddas bara förbrukningen. Betyder det att det redan finns ett skiljerelä? Det skulle jag absolut tro, men hur har du kommit fram till att det är så? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Mars , 2019 Bäst och dyrast är Sterling ProaltC. Startbatteriet laddas med generatorns spänning, husbatterierna med en högre spänning, anpassad till AGM. Eller, om generatorn kan ge lite högre spänning som är optimalt för AGM så använder man ett skiljereä och en diod till startbatteriet. Då får startbatteriet 0,7V lägre spänning vilket håller det väl laddat. Solpanelerna laddar enbart husbatteri. Batteriladdaren aktar man sig för, används bara i en nödsituation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 23 Mars , 2019 55 minuter sedan skrev Mackey: Det skulle jag absolut tro, men hur har du kommit fram till att det är så? Mackey Den har funkat så i alla år men då var det samma batterityp i hela båten så har inte behövt tänka på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser