Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
skippeer

Optimalt material i avgaskrök?

Rekommendera Poster

Har kollat gamla diskussioner om bäst material i avgaskrök men inte funnit svar på mina funderingar.

 

Avgaskrök i gjutjärn är standard till min Pentamotor och nu ligger kröken i garaget för rengöring så jag kan göra en okulär besiktning om dess inre skick.

Sotet är borttaget mha spisrens och kvar är rost/kol som jag tänkte få bort med någon kemikalie (typ oxalsyra, fosforsyra, kaustiksoda eller saltsyra).

 

Motorn är från 2002 och har gått 1 800 timmar så jag är mentalt förberedd att avgaskröken bör bytas inom något år och när den ändå är loss så kanske det är lika bra att göra ett proaktivt byte (få in saltvatten bakvägen in i motorn kan bli mycket dyrt och det tog många timmar att få loss slangen från avgaskrök, ljuddämpare och tight skottgenomföring.)

 

På mina förra båt satt det en Yanmar 3YM30 med s.k rostfri avgaskrök vars svetsfog fick mikroläckor efter några år på en "ny" motor, sökte på nätet och visst det är många som fått erfara dyra reparationer pga läckande svetsfogar. Det bästa till Yanmar motorn blev en avgaskrök i mässing som jag köpte av Albin Motor i Västra Frölunda. Utmaningen var att få loss de gamla kort pinnbultarna men efter 13 dagar sprayande med krypolja fick jag loss de korta pinnbultarna och monterade nya längre.

 

Min nya begagnade segelbåt har en 55 hkr Penta motor som kräver större flöde med kylvatten och har grövre avgasslang (diameter 57) mm så avgaskröken i mässing är för liten.

Då är valet mellan gjutjärn eller rostfritt, på ebay.uk och i USA får jag några träffar på rostfria krökar.

Jag har funnit en tillverkare, HDI Marine, som verkar gjuta i rostfritt dvs inga svetsar som kan läcka....

är det svetsarna som är problemet på rostfria avgaskrökar?
 

Den här RF avgaskröken funderar jag på

https://hdimarine.net/product/v55-stainless-steel-exhaust-kit/

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade HDI marine om hur de tillverkar sina rostfria avgaskrökar

These are not welded. They are 100% investment cast, 316 stainless steel. Investment casting is a process using a lost wax process, a bit more info here:

https://en.wikipedia.org/wiki/Investment_casting

 

Efter gjutningen så verkar de använda CNC bearbetning.

 

Kylslangarna på vår motor installation har lite olika diametrar, 25 - 32 mm så en nackdel med HDI marine är deras standard med att slangstos för kylvattnet är för 19 mm slang .

 

 

Min gamla krök ligger fortfarande i ättika för att få bort rost och "carbon".
Har kollat på youtube hur Pentas krökar skall se ut utan rost

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde följande fråga till tullverket:

"jag överväger att från USA köpa en "avgaskrök" till Penta motor i en segelbåt.
Vilken tullkostnad är det då?
Priset är 481 USD inkl frakt

 

Tullverkets svar blev:

För att ta reda på tullsatsen  detta behöver vi veta vad det är för material, hur den ser ut och kanske vart den sitter. Förutsatt att den är gjord av stål är tullsatsen troligtvis 2,7 - 3,7%, momsen är 25%.

Här kan du läsa mer om hur du räknar ut avgifterna:
https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev skippeer:

Priset är 481 USD inkl frakt

 

Oftast blir det mycket billigare att låta JetCarrier ta hem prylarna. Grejerna skickas till en adress i USA, sen sköter JetCarier transport, tullklarering mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac,

tack för tipset.

jag får kolla den servicen som jag inte kände till men jag har å andra sidan aldrig köpt något i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JetCarrier fungerar perfekt, jag har köpt en del i USA inkl på eBay aktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här rengjorde jag avgaskröken av gjutjärn:

  • avsotning mha spray "Ren kamin"
  • en vecka i ett bad med ättika för att försöka bli av med koks
  • några dagar i ett bad med fosforsyra (Jula's betsyra)

Det övre hålet var minst täppt medans det undre verkade vara helt täppt innan fosforsyran löste upp koksen så jag kunde ana hålet.

Använde en 4 tum spik för att rensa de 2 hålen där vattnet skulle komma in och blandas med avgaserna. Dock var jag lite för hårdhänt då jag försökte rensa det undre hålet, spiken skadade ett rostfritt lock (påminner om minifrostplugg på en motor men det sägs att locket är till för att tillverkningen skall funka). Enligt VP katalogen finns locken som reservdel.

Kände på godstjockleken och gjutgodset kanske duger 2-3 år till men slitet för att få bort slang och demontera kröken gjorde att jag köper nytt.


 

Avgaskrök rengjord.PNG

Avgaskrök - undre hål - rensad krök mini.PNG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kontrollfråga till HDI Marine visade att slangstoset för kylslangens har en inre diameter på 29 mm dvs som originalet. Det stod fel på deras web sida.
Uppdaterat numera så mm är korrekt men värdet i tum är fortfarande felaktigt
¾” (29mm) water inlet (kontrollmätt vid leverans, 29 mm)
 

Beställde från HDI USA en styck gjuten rostfri avgaskrök (inga svetsfogar som kan börja läcka).

 

Betalade i SEK, 4 540 kr för krök inkl "Priority Mail International® (USPS)" (6 - 10 business days).

 

Tipset om Jetcarrier är säkert bra om man tex köper från flera olika säljare och vill skeppa det i ett paket till Svedala.
Min tolkning var att via Jetcarrier får jag först betala en frakt inom USA och sedan för deras hantering + en andra frakt,.

Jag körde med en direktleverans mtp kostnader och leveranstid.

 

1 april beställde jag avgaskröken, tog ca 1 vecka till Kastrup.

Sedan ytterligare en vecka för tullhantering av Postnord och transport de sista 40 milen,

fick leverans 15 april då jag fick betala tull, moms och Postnords avgift  1 196 kr.

 

Totalkostnad 5 736 kr (ungefär detsamma som för en VP i gjutjärn).

 

Eftersom demonteringen (för 6-8 veckor sedan) av avgasslangen inte gick smärtfritt, försökte med såpvatten, krypolja mm

slangen hade gift sig med slangstoset på avgaskröken.

Krävdes blod, svett och tårar, det sista då jag fick spräcka slangen.

Enligt en båtbyggare så är det aldrig fel att byta första slangen fram till vattenlåset för om någon av tidigare båtägare råkat köra motorn torr kan det bli skador på första slangdelen.

 

VP manualen säger att avgasslangen skall ha en inre diameter 57 mm och när jag letat avgasslang har jag sett både 57 och 58 mm och min gissning är att avgasslangarna tillverkas i tum tex 2 1/4" (exakt 57,15 mm) men i katalogerna anges i mm avrundat uppåt eller nedåt.

Energikrävande att vara fläckvis pedant:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev skippeer:

Jag körde med en direktleverans mtp kostnader och leveranstid.

 

Ett litet antal företag kan leverera billigt till Sverige. I de flesta fall kan de inget om export utan anlitar något specialföretag som har vett att ta betalt. För de flesta amerikanska företag är exporten till tex Europa en väldigt liten del av deras verksamhet. Man har ingen tradition av export som vi har här. Även om man köper partier så går exporten via någon exportagent som lägger på 30% för att fylla i några papper.

Därför brukar JetCarrier i de flesta fall bli mycket billigare.

Men det är ju enkelt att kolla och hittar man andra, billigare vägar så är det bara att gratulera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid start efter bytet av avgaskrök med ny metall packning fick jag avgasläcka mellan avgaskrök och motor"block". Innan jag tog bort den gamla metallpackningen jämförde jag med den nya från HDI Marine, dimensionerna stämde. Pillade loss den gamla packningen, rengjorde ytan på motor "blocket", monterade packningen på samma sätt som den gamla satt (det finns 4 små pressningar som sitter i vardera hörnet och innerkanten där avgaserna passerar har packningen en liten vinkel).

 

Det läckte vid start.
Stoppade motorn, tog loss luftfilter för att komma åt och drog åt de 4 flänsmuttrarna ytterligare.

 

Q1 Hur hårt skall man dra för att få tätt när det sitter en metallpackning?

 

Q2 Om det skulle läcka i sommar, finns det något bra att förbättra tätningen med?
Tror att avgaserna på VP D2-55 kan hålla 570 grader Celcius.

 

Metall packning avgaskrök - VP D2-55.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade läsa om D2-55 och galvanisk korrosion på YBW och Bavaria site, ikväll lärde jag mig att "parts4engines" rekommenderar sina kunder att slänga den rostfria packningen från HDI/VP och istället använda en komposit packning från "parts4engines".

image.png.3a1b410f876a235e843f9f8dc3fedd77.png

 

Rostfri avgaskrök vs gjutgods i motorblock ==>> Isolerande packning
 

https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/

kostnad 4,5 pund för packning,
transport 14,5 pund
Nu högg det till i det småländska hjärtat.
image.png.790f0f46ac3fb6699453482b212ff1c5.png

 


Får leta efter packningsmaterial som tål 570 grader Celcius och yxa till en egentillverkad värmetålig packning.
Kollade Biltema men fann inget kit med packningsmaterial för avgassystem.
Någon som har tips var det går att köpa tex i Gbg?
Kanske Mekonomen

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag minns är att det är dyrt att köpa ett "ark" med avgaspackning som tål höga temperaturer, så jag tror att "den engelska lösningen" blir billigast faktiskt.

 

Min gissning är att du får betala 300 - 400:- kronor för "arket".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dilemmat är att om man bultar ihop gulmetall eller rostfritt (ädlare) mot en avgaslimpa av gjutjärn (oädlare) , så är det stor risk att galvanisk korrosion uppstår i avgaslimpan. Den är dyrare än avgasböjen. Har man en elektriskt isolerande packning kan problemet minska, men fortfarande kommer bultarna att ge elektrisk kontakt om man inte också kan ordna elektrisk isolering för dem också.

 

Redigerad av Seawolf
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original packningen från VP var i rostfritt material likaså packningen från HDI.

Eftersom "parts4engines" inte svarade mig med uppmätta mått (web uppgift matchade inte befintliga mått på mitt vattenstos för kylvatten) då jag ville beställa avgaskrök (lite arogant ton i mejlsvar) frågade jag USA tillverkaren som vänligt svarade vilket verkligt mått det var och erkände att deras web sida behövde uppdateras.

 

Pinnbultarna som sitter ser ut att vara i rostfritt, tror muttrarna är det oxå.

Lyftöglan (#10 på sprängskissen) är troligen i bonnjärn.

Vad kan användas för att uppnå galvanisk isolering mellan gjutgods och rostfritt? 


Fotot är hur det såg ut efter demontering av VP original avgaskrök i bonnjärn / gjutgods och rostfri packning ...

image.png.cbba7a16bae0fbb5aaa9cef4ab77644a.png

 

Hylomar tätningspasta var en nyhet för mig

Är en geleaktig, icke uthärdande tätningspasta, som ger en hundraprocentig tätning av en mängd olika förband, såsom flänsar, kåpor, växellådor mm. Eftersom produkten förhindrar fastbränning av packningar förenklar HYLOMAR M demontering av detaljerna. HYLOMAR M är bestående, elastisk och beständig mot i stort sett alla vätskor och är inte brännbart efter härdning.

 

Avvaktar lite innan jag beställer från UK ifall någon vet var det går att köpa "asbestpackningar" / packningamaterial till ett bra pris.

 

Den bästa montering verkar bli:

  • avgaslimpa i gjutgods
  • pinnbultar i rostfritt
  • komposit/asbest packning (utan Hylomar pasta)
  • Tätningspasta för att underlätta demontering av avgasslang
  • avgaskrök i gjutet rostfritt
     

Om någon har ännu bättre ideer är de välkomna för det här med korrosion runt avgaskrök verkar vara ett frekvent problem.

Kanske det finns avgasrörspasta som tål 570 grader som går att smeta på packningen...

 

image.thumb.png.da342bfdb321e04503f80ef2902da42a.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CRC keramisk pasta ihop med komposit packning från parts4engines kan vara en bra lösning att minimera risken för galvanisk korrosion.

 

CRC har även en avgasmonteringspasta, oxå en möjlighet. Alla dessa val.

 

Om det finns bättre förslag så berätta för båtmotorn förtjänar enbart det bästa 😘

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev skippeer:

CRC keramisk pasta ihop med komposit packning från parts4engines kan vara en bra lösning att minimera risken för galvanisk korrosion.

 

CRC har även en avgasmonteringspasta, oxå en möjlighet. Alla dessa val.

 

Om det finns bättre förslag så berätta för båtmotorn förtjänar enbart det bästa 😘

Så länge det finns elektrisk kontakt mellan rostfri avgasböj och avgaslimpa via metallbultar så sker den galvaniska korrosionen på avgaslimpan. Jämför med hur Volvo Penta ordnar hopbultningen mellan sitt S-drev och motorn, både för packning och för bultarna.
https://marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Drives+&product=130S-D&catalog=M-PS1-C&img=47825.png&header=Upper+Gear+Housing+130S-D$2c+130SR-D$3a+RATIO+2.19$3a1&section=54166044

 

Nanni hade tidigare en avgaslimpa/värmeväxlare av aluminiumgjutgods, och en avgasböj av gjutjärn. De har numera ändrat böjen till aluminium. 

 

Det finns alltså även andra skäl än tillverkningskostnad för Volvo att både avgasböj och avgaslimpa är av gjutjärn.

 

Redigerad av Seawolf
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning faktiskt.

 

När vi köpte ny motor (Beta 25) för några år sedan så var det självklart att välja en rostfri avgaskrök, för att slipa framtida problem, men det kanske inte var så smart... 

 

Lite klantigt av mig som faktiskt pluggat en del korrosionslära. :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När svaret på frågan om optimalt materialval kommer 5 över 12 går det inte att backa bandet.

Bra info för de som skall byta.

 

För egen del blir det att minimera risken med nuvarande rostfria avgaskrök.

 

På YBW finns det en tråd om vad som kan påskynda korrosion av fästet till avgaskröken, slutsatsen var att det krävdes fukt/vatten vilket inte är någon risk med torra avgaser på flera hundra grader.

Trådens teori var att igenkoksad avgaskrök kunde innebära att sjövatten stråle kunde riktas åt fel håll

https://forums.ybw.com/index.php?threads/volvo-penta-heat-exchanger-corrosion-poll-please-help.556958/page-2

(Hoppas min skolengelska tolkade slutsatsen rätt)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.65969502646d5aa759442ccf7443facd.png

 

image.png.d810ed3e4cece057f3be8998bcca78a4.png

(Ovanstående klipp är från 
https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf )

 

Med en komposit packning blir det isolering på den stora anläggningsytan, blir svårare att få isolering mellan pinnbultar och avgaskrök.

Räddningen för min motor bör vara att det är torrt på ytan mellan avgaslimpa och avgaskrök.

 

De hemska bilder (korroderade ytor på avgaslimporna) som finns i en del anglosaxiska trådar beror troligen på att avgaskrökarna varit igenkoksade så att sjövattnet delvis sprutad in mot avgaslimpan.

 

En JRSK klubbmedlem berättade att han på vintern kopplade loss avgasslangen från avgaskröken för att slippa risken av fukt bakvägen in i cylindrarna/avgaslimpan.

 

En observation när jag kollat olika YT videos är att på de flesta VP motorerna är originalpackningen av modell komposit men inte för D2-55 (A) där den är i tunn rostfri plåt, undrar varför?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Med en komposit packning blir det isolering på den stora anläggningsytan, blir svårare att få isolering mellan pinnbultar och avgaskrök.

Räddningen för min motor bör vara att det är torrt på ytan mellan avgaslimpa och avgaskrök.

Det har dessvärre inte så stor betydelse om man isolerar elektiskt bara delvis.

Det kan tom. vara så att ett misslyckat försök att isolera elektrisk kan förvärra korrosionen, men inte just det fall du beskriver.

 

Torrt är bra, då finns ingen elektrolyt, men...

Hur har du tänkt dig att hålla torrt invändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt antagande är att avgaserna som kommer från förbränningen inte är fuktiga och att avgaskröken fungerar dvs blandar avgaser och sjövatten med riktning mot vattenlåset (muffler) då borde avgaslimpan och avgaskrökens anläggningsytor vara torra (upp till 570 grader kan avgaserna ha på D2-55 vid höga rpm).

image.png.2403882d7eca93b52062cb2cc4833f95.png

 

Så hoppas jag att det skall fungera.
 

På YBW finns det några båtägare som beskriver hur de beställt ny avgaskrökar som är 2 tum längre för att öka på avståndet till avgaslimpan.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Olika åsikter men jag lade en beställning nu hos parts4engines, ca 35 euro exkl tullavgift och moms i Sverige. Produktpris exkl allt 5,39 euro.

 

Avgaserna ut från motorn förväntas vara torra på upptill 570 grader beroende på belastningen på motorn. Borde vara väldigt torrt och låg risk för galvaniska strömmar.

 

Mitt troende är att det finns många äldre båtmotorer med mindre observanta ägare som har för dålig vattenströmning med kylvattnen. Min avgaskrök efter 1 800 motortimmar hade ett tätt hål och ett delvis tätt hål + 30 gamla impellerbitar framför värmeväxlaren, obra läge som visade sig som vitt vattendimma i avgaserna med varm motor.

 

Framtiden visar som om mitt val var smart eller inte 🙂

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte tätningsark på Momentum, mellan grenröret och blocket på min Volvo T24. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren 2022 så var det en kille på facebook’s grupp för svenska Penta användare som berättade om en alu-packning som ersättning till originalet i RF som gett problem för många.

 

Tipset om packningen fann jag på en blogg

 https://sailingladyann.se/blog/tags/Avgaskrök

 

Kanske fler D2-55 och D2-75 som vill vara proaktiva

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nämns på flera ställen 570 grader.

Har mycket svårt att tro att avgaskrök delvis vattenkyld och topp nånsin kommer att nå denna temperatur.

 

Visst om det finns läckage för avgaser, dålig packning, dåliga ytor, så kan heta avgaser blåsa ut där. Annars inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

570 grader celsius är enligt Volvo Penta möjlig temperatur på avgaserna när de lämnar cylindern.

Min poäng med temperaturen är att det förmodligen är väldigt torrt där packningen sitter under förutsättning att avgaskröken fungerar (och inte sprayar vatten åt fel håll). 

Möjligt problem som följd av den rostfria packningen är det inte många som känner till vilket kan bero på att få kollar skicket på avgaskröken och tätningen mot motorn enligt manual. 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-09 vid 11:37 skrev Hybro:

Har mycket svårt att tro att avgaskrök delvis vattenkyld och topp nånsin kommer att nå denna temperatur.

Jodå, det är fullt möjligt. Men det är inte i den vattenfyllda delen av kröken/avgasvägen som det handlar om, utan andra änden och tidigare.

 

På vår förra båts motor (Yanmar 6LPA-STP2) var ett problem när den kördes riktigt hårt - i alla fall enligt amerikanska båtforum - att man kunde blåsa aluminiumsaker på avgassidan p.g.a. hög temp. Den kritiska tempen att hålla sig under gick vid c:a 650°C om jag inte minns fel. Flera hade tydligen lyckats få haveri p.g.a. detta, då de fått både 700°C och ännu högre temp på avgassidan.

 

Så på vår motor satte jag dit en tempmätare på utgången innan kröken (fanns en blindplugg där). Kunde nå en bit över 500°C när jag pressade motorn som allra mest och länge, dock aldrig över 600°C. Så VP:s uppgifter är inte alls orimliga, samtidigt som jag funderar på hur amerikanska båtägarna behandlade sina motorer....🤔

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, du har rätt.

 

Jag refererade till min gamla YSM12, som aldrig går på högre än halva toppvarvet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...