DanielMalmgren 189 Postad 2 Mars , 2019 Hej. Jag sitter och tittar på en flytvästmodell som vad jag förstår är ny för året, nämligen Baltic Compact. Bara undrar om någon här skulle kunna översätta följande mening åt mig: "I och med att den har en mindre lunga än våra andra uppblåsbara räddningsvästar så är den mycket lättare och smidigare." Vad är det alltså för skillnad mellan denna väst och andra? https://www.baltic.se/produkter/uppblasbara-vastar/compact-5/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 2 Mars , 2019 (redigerade) Eftersom "flyttuben" är mindre, och följdaktligen även flytkraften, blir det mindre material och därför lättare. 100 N i stället för de vanliga 150 N. Redigerad 2 Mars , 2019 av StyrmanKarlsson Stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 2 Mars , 2019 11 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: 100 N i stället för de vanliga 150 N. Ah, just det! De brukar ju vara 150N förstås ja. Då förstår jag. Tackar! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 2 Mars , 2019 Skulle inte gå att få SOLAS godkänd. Men kan duga bra om man inte räknar med att flyta omkring på öppet hav. Annars finns det ju väldigt trevliga hybrider idag om man vill ha en väst som man orkar ha på sig längre perioder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 3 Mars , 2019 16 timmar sedan skrev coppertail: Men kan duga bra om man inte räknar med att flyta omkring på öppet hav. Ja, jag åker mest runt på insjöar, sällan mer än en halv distans ifrån land. Körde med 50N seglarväst fram tills jag köpte min första uppblåsbara för några år sedan. Så 100N lär väl duga gott. Frågan är väl mest bara hur stor skillnad det gör i hur smidig den är. Får väl bege mig till en handlare och klämma på en antar jag... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2019 En uppblåst 150N väst är väldigt stor och otymplig i vattnet, seglar jag själv så använder jag sällan min uppblåsbara, det är nästan hopplöst att ta sig ombord själv med den. Istället kör jag en vanlig 50N offshoreväst. Så 100N låter väldigt vettigt, då kanske man kan klättra ombord utan att punktera västen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Mars , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: En uppblåst 150N väst är väldigt stor och otymplig i vattnet, seglar jag själv så använder jag sällan min uppblåsbara, det är nästan hopplöst att ta sig ombord själv med den. Istället kör jag en vanlig 50N offshoreväst. Så 100N låter väldigt vettigt, då kanske man kan klättra ombord utan att punktera västen. En hybrid med manuell utlösning av lungan är vettigt för den som är ensam. I alla fall när det är kallt i vattnet. Man flyter fint på det fasta flytmaterialet och har möjlighet att ta sig ombord för egen maskin. Tuppar man av innan man hunnit lösa lungan drunknar man. Men i det läget handlar det ju ändå bara om att anhöriga ska få ett avslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2019 10 minuter sedan skrev coppertail: Men i det läget handlar det ju ändå bara om att anhöriga ska få ett avslut. Precis. Så om de vill så kan de köpa Är det minsta kyligt så kör jag med flytjacka, ett mycket praktiskt plagg. Ev kompletterat med flytbyxor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 3 Mars , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: En uppblåst 150N väst är väldigt stor och otymplig i vattnet, seglar jag själv så använder jag sällan min uppblåsbara, det är nästan hopplöst att ta sig ombord själv med den. Istället kör jag en vanlig 50N offshoreväst. Så 100N låter väldigt vettigt, då kanske man kan klättra ombord utan att punktera västen. Det måste vara ett litet problem, det finns ju en backventil i slangen som man använder när man blåser upp västen vid den årliga kontrollen av täthet. Det är bara att vända på hatten på slangen, trycka ner så kan man ta ut så mycket gas man vill. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 3 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev bhemac: Precis. Så om de vill så kan de köpa Är det minsta kyligt så kör jag med flytjacka, ett mycket praktiskt plagg. Ev kompletterat med flytbyxor. En uppblåsbar väst, gärna med huva till är ju för att man skall flyta högt i vattnet och inte andas vatten och vid avsvimmat läge fortfarande ha näsan åt rätt håll. Med en flytoverall på skall man veta att det räcker inte med en 150 N väst för att vara säker på att ha näsan åt rätt håll i avsvimmat läge. Det behövs en väst med 275 N flytkraft för att vara säker på att ligga åt rätt håll, då det i flytoverallen finns flygmaterial på "fel ställe" och den uppblåsbara västen alltid utanpå alla kläder. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2019 Om vi nu pratar om att trilla i sjön i skärgården på sommaren så är det något helt annat än att trilla i på Atlanten där tex luva mm är mer eller nödvändigt. Visst kan man släppa ut lite gas. Men, ofta är nedkylning ett stort problem. Har man kamrater som snabbt kan dra upp offret så är det inget större problem. Är man själv är det ofta värre, det tar tid och går åt en del energi att försöka ta sig upp. Finmotoriken försvinner ganska snabbt och omdömet försämras avsevärt. Gör man praktiska försök så inser man snabbt att det inte är helt enkelt att ta sig ombord med en fullstor uppblåst väst. Den uppblåsbara västen har en annan stor nackdel, den fungerar som segel och fötterna som drivankare, följden är att man får all sjö i ansiktet. Flyget får bara träna med sina väster när det blåser mer än 10m/s. Jag lyssnade på ett intressant föredrag av båtjournalisten Jonas Ekblad som även jobbat som utredare på Transportstyrelsen med inriktning på fritidsbåtsolyckor. Han hade en del att säga. Någon annan som lyssnat på detta? Det var på någon båtmässa och avsett för navigationslärare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev Ove-T: En uppblåsbar väst, gärna med huva till är ju för att man skall flyta högt i vattnet och inte andas vatten och vid avsvimmat läge fortfarande ha näsan åt rätt håll. Med en flytoverall på skall man veta att det räcker inte med en 150 N väst för att vara säker på att ha näsan åt rätt håll i avsvimmat läge. Det behövs en väst med 275 N flytkraft för att vara säker på att ligga åt rätt håll, då det i flytoverallen finns flygmaterial på "fel ställe" och den uppblåsbara västen alltid utanpå alla kläder. Hälsningar Ove Det jag och vad jag tror även bhemac menar är att som ensam ute på kallt vatten spelar inte flytläget så stor roll. Den enda chans man har är att själv ta sig tillbaka upp igen. Fixar man inte det är man körd hur bra man än flyter. Byxor med flyt är till exempel perfekt för att häva sig upp på en iskant. Går oftast fint även utan isdubbar. Får man upp ett knä på kanten är man så gott som hemma. I det läget fipplar man inte med några backventiler. Uppblåsbara västar är bäst om man vet att man kan räkna med hjälp. Vid en del tillfällen kan man dock inte ha automatisk utlösning. Därför är det bra om den funktionen går att koppla bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser