gbjohan 0 Postad 6 Juni , 2005 Min sirén i fjärreglaget ljuder kontinuerligt när jag kopplat på vatten och testar motorn på land. Har hört någonstans att om den ljuder kontinuerligt så kan den varna för att motorn är överhettad. Är det någon som har erfarenheter av detta ? / Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 6 Juni , 2005 Hej en ton är för värme och en ton vro system om du har sånt och en ton är för lågt oljenivå för 2-takts oljan. skulle tro att den varnar för hög temp. har du ingen istruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 6 Juni , 2005 Håller med föregående talare. kolla så du har olja i oljetanken och så att blåsan är pumpad hård.(jag har iallafall blåsa på min). Jag fick även detta en gång när jag tagit isär reglaget och råkat klämma en kabel lite grann. Good luck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 7 Juni , 2005 Tippar på att den kan vara kopplad så att man slår på tändningen ljuder oxå signalen... Min E-rude är kopplad så.. Beroende på årsmodell är det larm för temp och olja... Om det skulle varit larm för temperaturen så ska en varvtalsregulator begränsa motorn(vissa årsmodeller) till strax över tomgång.. så är det oxå på min motor.. Har du årsmodell/motornummer så kan jag nog ta fram kopplingsschemat..(har nästan alla från 73-99.. 48hkr och uppåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 7 Juni , 2005 Tack för era svar ! Jag har ingen separat oljeblandning. I instruktionsboken står det att ihållande ljud från reglaget tyder på att kylningen inte är som den skall men skvallerstrålen sprutar som den skall....Tror ni den skulle må bättre av att sättas i sjön ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 7 Juni , 2005 Hej tjuter larmet så fort du startar den så borde det vara nåt el fel motorn blir ju inte varm på nolltid och efter som det kommer kylvatten oxå. har du en spolmuff eller snurran i vattenbalja när du testar den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 7 Juni , 2005 Jag använder en spolmuff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst morre Postad 7 Juni , 2005 Min 90hk evinrude gjorde likadant och på den verkar det ha varit termostaterna som inte öppnade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Juni , 2005 Ge mej årsmodel/modellkod så faxar jag kopplingschemat... Där ser du vad det kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Juni , 2005 Håller med Laxöring, det verkar ju orimligt att den skulle varna för överhettning direkt när du startar den?! Du har inte haft isär reglaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 8 Juni , 2005 Motorn är från -86. Jag återkommer med modellkod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 8 Juni , 2005 Jag har inte haft isär reglaget. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 8 Juni , 2005 Misstänker att du har ngt elfel....kolla kablarna som sitter under motorkåpan...dra isär kopplingarna o kolla så du inte har oxid nånstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Juni , 2005 Tempgivaren sitter väl på toppen, eller bredvid, i blocket, med en liten kabel från. Hittar du den så dra loss den kabeln i närmaste kontakt och prova. Slutar det tjuta då så är det troligen tempgivaren som är trasig (eller motorn överhettad, men det är ju som sagt knappast troligt) Tjuter det fortfarande är det antagligen nåt fel i elsystemet, eller nåt annat larm om du har fler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 5 Juli , 2005 Båten är nu sjösatt !!! Första turen gick kalas. Inga konstiga ljud från reglaget. Svaret på varför den tjöt när jag startade den med vattenmuff på land måste varit att den inte fick tillräckligt med vatten för att kyla. Tack för alla kloka svar. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst asde Postad 5 Juli , 2005 Det var inget fel med VRO pumpen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbjohan 0 Postad 5 Juli , 2005 Jag har kopplat bort min oljepump och blandar själv. Den var för dyr att byta tyckte jag. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanotisten 0 Postad 5 Juli , 2005 Jag har tidigare haft en evinrude 70hk med VRO pump den pajjade tre sommrar av tre möjliga alltid när det var som varmast. Nu är båten utrustad med blanda själv pump och dessutom såld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser