Uterummet 0 Postad 19 Januari , 2019 Hur fräschar man upp trägolv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 19 Januari , 2019 Hej och välkommen till MG! Lite mera information kan ge bättre svar. Inne eller ute? Träslag? Vad är inte bra idag? Vilket resultat vill du få? Ett foto eller två hjälper också till för att förstå problemet. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Januari , 2019 Underhålla trätrall. Jo man sjunger tralla-lalla-laaaaa...... 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 22 Januari , 2019 (redigerade) Är det en vanlig ruttrall i teak? Då tycker jag att den bara ska skuras med borste så att den blir ren, den gråa/silvriga lystern får man gratis. Olja gör den bara smutsig och tråkig, lack fodrar mycket underhåll. Redigerad 22 Januari , 2019 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 22 Januari , 2019 11 minuter sedan skrev vega1959: Är det en vanlig ruttrall i teak? Då tycker jag att den bara ska skuras med borste så att den blir ren, den gråa/silvriga lystern får man gratis. Olja gör den bara smutsig och tråkig, lack fodrar mycket underhåll. Du ska aldrig skura teak med borste. Du gräver fåror i träet och sedan fastnar smutsen ännu mer i teaken, dessutom blir det väldigt fult. Använd vit scotchbrite istället att skrubba med tillsammans med vanlig grön/gul/brun såpa så får du den beskrivna silvergrå tonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2019 5 minuter sedan skrev Lintott: Du ska aldrig skura teak med borste. Och absolut inte med högtryckstvätt! Såpa och svamp eller mjuk borste typ levang. Man kan olja om man vill ha den bruna färgen men det innbär också en del jobb. Kinaolja fungera bra tycker jag men man får göra om ett par gånger på en säsong. Varje nyoljning innebär också en såptvätt. Det viktigaste är att man bara såptvättar inför vinteruppehållet. Moderna oljor innehåller inget antimögelmedel vilket ofta märks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 27 Januari , 2019 Ja borstar man tvärs fibrerna har man gjort grundjobbet för att få ett fint resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 28 Januari , 2019 Det är bra att skura tvärs fibrerna osv som föreslagits. Jag lägger till att man med fördel gör det när det är en regnig helg och träet är genomblött; då löser sig smutsen så fint. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser