Opus1 0 Postad 18 Oktober , 2018 Hej! Jag har precis tagit upp båten för vinterförvaring och ser att propellern har åkt på stryk under sommaren. Till saken hör att motorn inte startar vilket upptäcktes vid upptagning och nu börjar jag misstänka att axeln kanske också åkt på stryk. Behöver jag köpa en ny propeller eller kan jag banka ut det här själv? Se bild. Hur ser jag om något mer har tagit stryk och ev. kan vara det som orsakar att motorn inte startar? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Oktober , 2018 Är den rosrfri eller alu? Vilket fall som helst så går det där inte att fixa själv. Är den rostfri så går det hårdare åt axeln vid landkänning. Axeln bör mätas upp med indikatorklocka. Att motorn inte startar har inget att göra med landkänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 18 Oktober , 2018 Håller med Gelis att det inte går att fixa själv. Det är lite svårt att se på bilden men det skulle kunna vara så att proppen har ärgat bort pga krypströmmar. Isf har du förmodligen ett större problem som inte fixas med en ny propp utan att åtgärda detta problem först. Men detta är en mycket grov gissning då man inte ser riktigt hur proppen ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2018 14 timmar sedan skrev ChristerN: Håller med Gelis att det inte går att fixa själv. Det är lite svårt att se på bilden men det skulle kunna vara så att proppen har ärgat bort pga krypströmmar. Fast - ser den inte stukad ut. Så blir det väl inte av krypströmmar!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 19 Oktober , 2018 många repor osv, är den körd i smågrus eller sandbotten några gånger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 19 Oktober , 2018 3 timmar sedan skrev toaen: Fast - ser den inte stukad ut. Så blir det väl inte av krypströmmar!? Öppnade nu tråden i en PC och då ser proppen ut på ett helt annat sätt. I telefonen såg det mörka ut att vara proppen 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 19 Oktober , 2018 Ser ut att vara "vågor" på bladet... Om det är så, så går det nog inte att rikta med enkla medel. Själv skulle jag leta rätt på en ny eller bättre begagnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 20 Oktober , 2018 20 timmar sedan skrev henriknil: många repor osv, är den körd i smågrus eller sandbotten några gånger Håller med. Hela propellerns framkant är vikt och ser ut att ha gått en längre tid, eller vid upprepade tillfällen, i grus och/eller sand. Även reporna på bladen tycker jag visar på närkontakt med grus och sand. Fundera på vad som händer när kylvatten med sand-/grusinblandning och annat bottennära sugs in i motorn. Impellern slits och kylkanaler kan sätta igen. Överhettning kan mycket väl vara orsak till att motorn inte längre fungerar. Köp ingen ny propeller, det kan vara dags att köpa en ny motor! Köp också åror eller en paddel att använda på grunt vatten. Beroende på vad för motor det är kan det kanske vara idé att felsöka med utgångspunkt att överhettning skett. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 20 Oktober , 2018 (redigerade) På en segelbåt finns en köl som tar emot först om det blir grundkänning och propellern sitter skyddad högre upp. Varför har inte motorbåtar ett bätte skydd så att inte propeller eller drev skadas. Det kan ju bli svårt att köra hem efter en sådan skada och en hel säsong kan bli spolierad innan skadan är åtgärdad. Redigerad 20 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 20 Oktober , 2018 Det ser ju ut att vara en stålpropeller, de är kanske lite svårare att räta ut med hammare och mothåll. Jag skulle ändå göra det så gott det går sedan köpa en ny propeller och ha den gamla som reserv. Kör man på någonting så man böjer bort eller mister ett blad så är det skönt att ha en en i reserv i aktertoften som man kan byta till om det kniper. Per_62: Du förstår varför planande båtar inte har så mycket skydd för drev och propellrar om du sätter ned handen i vattnet när det går några knop. Även om man vänder handen med strömriktningen inser man snabbt att vid högre fart krävs det en massa kraft för att orka hålla emot. Att bygga något under botten på en planande båt som är så kraftigt att det håller för en grundstötning i 30 knop gör så mycket motstånd i vattnet att det aldrig går att komma upp i 30 knop över huvud taget :-) Min egen båt som ursprungligen bara hade propelleraxeln genom botten med ett axelstöd har någon gång under årens lopp fått en köl med skyddsjärn under propellern. En eftergift för de de steniga grunda vattnen här i Österbotten. Utan köl och skyddsjärn kunde den säkert nå en god bit över 20 knop. Nu, med köl och skyddsjärn tenderar båten att plana så pass mycket på kölens undersida att den blir rejält vinglig i farter över 16 knop. Det här stör inte mig så mycket, min mysfart är under 10 knop ändå :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 20 Oktober , 2018 (redigerade) Det klart det blir motstånd desto mer som sticker ner men bättre skydd vore väl bra. Kanske nedfällbart i låg fart, typ omvända trimplan? Hittade även ”mud motor” från Boss Drives och Gator Tail eller Swamp-Sharks som borde fungera utmärkt när man kör omkring där propellern kan skadas. Sedan finns väl även vattenjet som ett alternativ. Redigerad 20 Oktober , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2018 5 timmar sedan skrev per_62: Sedan finns väl även vattenjet som ett alternativ. Något som tyvärr inte slagit igenom trots att det ger bättre verkningsgrad. Jag har åkt vattenjet några gånger och det är en upplevelse att i princip åka då daggen. Det finns väl ombyggnadssatser till en del snurror? -- Ang. den stukade propellern. Kontakta en propellerreparaör, de vet vad som är möjligt och till vilken kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 20 Oktober , 2018 2 timmar sedan skrev bhemac: Något som tyvärr inte slagit igenom trots att det ger bättre verkningsgrad. Hur menar du med bättre verkningsgrad? /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 Oktober , 2018 Mer sjömil per liter soppa, dvs "propellern", impellern i en vattenjet jobbar med mindre förluster än en öppen propeller och därmed kommer du längre på varje liter bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2018 6 minuter sedan skrev Kaj1: Hur menar du med bättre verkningsgrad? /Kaj Färre hk per knop. Används därför till tex höghastighetsfärjor mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 20 Oktober , 2018 5 minuter sedan skrev bhemac: Färre hk per knop. Används därför till tex höghastighetsfärjor mm. Hmm, nu kan jag nog inte riktigt hålla med... Två likadana Rib-båtar på 35 fot: Den ena med 2*250 utombordare toppar 44 knop. Den andra 2*250 inombordare och jetdrift toppar 32 knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 Oktober , 2018 Vad är deras respektive vikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 20 Oktober , 2018 3 minuter sedan skrev Baxlaget: Vad är deras respektive vikt? ca 4 ton kan skilja på några hundra kilon /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 Oktober , 2018 Ingen expert på detta men om det är så stor skillnad i prestanda, vilka är argumenten för att välja inombordarna? Utan att misstro dig Kaj men personligen tror jag inte siffrorna stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 20 Oktober , 2018 10 minuter sedan skrev Baxlaget: Utan att misstro dig Kaj men personligen tror jag inte siffrorna stämmer. Det tackar vi för! /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 20 Oktober , 2018 Tror tyvärr att vi andra stal tråden från dess författare Opus1. Jag själv ber om ursäkt. Mitt råd angående din propeller, Opus1, är att kontakta en marinfirma med propellern. Dessutom kolla upp vattendjupet där du normalt kör din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser