Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst mikael sporron

propellern sitter fast

Rekommendera Poster

Gäst mikael sporron

Hej Försöker ta loss propellern som sitter på ett alpha one drev men den sitter fast (jag har tagit bort alla muttrar och brickor fram till propellern). Hur mycket våld kan jag använda eller finns det något knep att lossa propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på ditt drev, själv har jag en bronspropeller på rak axel. Det räckte med att knacka litet försiktigt med en hammare framtill på propellernavet intill axeln, så lossnade den lätt och fint. Låt gärna en mutter sitta kvar ytterst på propelleraxeln, så att inte propellern lossnar helt och far i backen och blir skadad (eller skadar någons tår...) Att värma litet kan också hjälpa. Annars är en avdragare ett utmärkt hjälpmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mikael sporron

Aluminiumprop på rak axel. Splinesbricakan satta stenhårt men den kom loss efter mycket lirkande. Propellern sitter där den sitter. Jag tror inte att man har tagit av popellern på många år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

värm proppen med en värmepistol och om du har spruta kylsprej på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man använder T-röd eller spolarvätska för att kyla aluminium när man borrar. Kanske det funkar för att smörja? Prova att hälla nå't av det på axeln där proppen sitter när du har drevet upphissat. Annars kanske du kan montera tillbaka allt men inte enda mot propellern och sen växelvis backa och köra framåt några gånger och se om proppen lossnar. Akta bara så det inte blir för bra och mutter, brickor och proppen lossnar och allt sjunker till botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...