Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
alindlof

Nervös sjösättning

Rekommendera Poster

Hej, Jag har i år för första gången mekat lite själv med min mercruiser 4.3 och alpha-drev, och eftersom jag egentligen har tummen mitt i handen är jag rätt nervig inför sjösättningen. Jag har bytt impeller, drevolja, rengjort fördelardosa och flamfilter, bytt ut vattenlås i avgasböjarna och gjort om alla anslutningar till bensintanken. Inte så avancerat, men ändå något. Är det någon som har några råd på vad jag skall göra eller hålla koll på vid sjösättningen? Kanske är det självklara grejer men jag tar emot alla tips och glada hurrarop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra. Du kanska kan ha motorluckan(-orna) öppna när du provkör och använd dina sinnen! SE på mätare (temp,spänning, oljetryck,varvr osv) och leta efter eventuella läckor på motorn. LUKTA om det läcker bensin, läcker avgaser eller lukar bränt. LYSSNA efter oljud eller avgasläckor. KÄNN på avgaslimpor och ventilkåpor att det inte är för varmt. Det skall bli varmt men inte brännas. SMAKA om ev läcka är salt eller sötvatten. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det gick sådär. När jag drog igång motorn hördes ett sörplande ljud, tänkte först det var vattnet som började cirkulera men det slutade inte. Såg dessutom att det droppade lite vatten från vänster avgasknä. Efter ett tag förstod jag att det var stopp i vänster avgasböj (de nya vattenlåsen jag satt dit verkar inte öppna) Motorn var kall på höger knä men blev snabbt varmare på det vänstra. Jag skall dit ikväll och ta isär avgasböjen och försöka sätta vattenlåset rätt, hoppas det löser problemen. Någon som har en annan ide om det sörplande ljudet? Impellern verkar ju göra sitt jobb iallafall eftersom det läckte lite vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på vattenlåsen och de verkade ok. Jag tror nu att det ligger något i vägen längre ner i avgasröret på vänster sida som hindrar avgaser och vatten och gör att det blir varmare på den sidan. Kanske en del från det gamla vattenlåset. Hursomhelst ligger ju båten i vattnet nu. Då går det väl inte skruva bort den nedersta delen av avgasröret, den som sitter ut mot drevet i bak. Det sitter ju så långt ner så då tar man väl in vatten? Någon som har haft liknande problem eller har en någon ide om hur man tar reda på om det finns något där och hur man isåfall tar bort det? Måste båten upp på land igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sörplande ljud... Då jag inte har riktigt samma grejor som du så är inte helt säker om det fungerar på exakt samma vis. Däremot så får jag också ett sörplande eller snarare ett swishande ljud när jag första gången startar efter sjösättning. Det ljudet kommer ifrån när impellern fyller systemet första gången. Då jag har sötvattenkylning så är resten utav systemet inte så stort och fylls därmed ganska snabbt, har du sjövattenkylning så tar väl proceduren en lite längre... hur länge kör du? det kanske tar ett tag innan impellern har fyllt hela klabbet och det börjar kyla ordentligt, du kanske bara ska ha lite is i magen och köra lite längre? Mig veterligen så tar inte motorn någon skada av att avgasdelarna blir lite varmare en stund, så länge inte motortempen blir allför hög och impellern får vatten. Att plocka bort den nedre delen av avgasröret mot drevet är nog ingen lysande ide, då den förmodligen ligger under vattenlinjen: Hela grundkonceptet med båt är ju att vattnet ska vara på utsidan.... Blir kröken eller limpan varm så borde det väl vara ett tecken på att vattnet inte kommer dit? Eller så är det tätt och vattnet som är i kröken blir efter en stunds körning väldigt varmt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kommer fram vatten ända till sista bälgen innan sista avgasröret, dvs förbi knät och avgasböjen. Jag lossade lite på klämmorna som sitter där och då kom vatten. Det var därför jag trodde det var vattenlåset som kärvade eftersom vattenflärparna sitter där, men de verkar ok, öppnar som de ska. Spontant känns det för mig som om det är mer motstånd för avgaser och vatten på vänster sida. Därför går mer vatten ut i höger och håller det knät riktigt kallt medans mindre vatten går ut i vänster knä vilket gör att det vattnet hinner värmas upp mer. Känns som en lekmans-teori men kanske möjligt? Att ta upp båten igen känns mer än vanligt jobbigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå lagt märke till att ena knät blir betydligt varmare än det andra (Mercruiser 5.0L). Då min maskin är fabriksny (bara gått 10 timmar), så trodde jag att det skulle vara så. Någon som vet mer exakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är allt nytt eller bara motorn? Jag köpte ny motor 02 men drevet är äldre. Märkte först i år att ena vattenlåset i avgasböjen gått av och letat sig ner i drevet. De var aldrig bytta utan de gamla satt kvar. Detta var på höger sida men på vänster sida satt inget vattenlås alls. Nu när det blev varmare på den sidan trodde jag ev att det var hela det vattenlåset som ramlat ner. Men det värmen kanske inte beror på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde en mek och han sa att det skulle vara skillnad i värme på knäna vid tomgång men jämnas ut när man drog på. Jag tror fortfarande jag har något ivägen där nere. Blir väl att ta upp båten och skruva loss hela drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps, när du ändå har uppe båten. Inspektera bälgarna vid drevet. Läckage här är inte kul. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercruiser 4,3. Babords avgasknä blir varmare än styrbords på tomgång. När jag kör och kollar så är temperaturen lika. Jag tror detta är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, skönt att höra. Men kan någon beläst person förklara närmare varför det skiljer i temperatur mella babord och styrbords knä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde som sagt en mek och han sa kort att det satt en ventil i plast i termostaten som inte ville öppna ordentligt åt det hållet förrän temperaturen steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...