gudden 2 Postad 28 Juli , 2018 Jag har installerat ACS RP från Mente Marin och har kalibrerat efter instruktionerna. Trimplanen från Bennet rör sig så som de ska. Jag har dock problem med hur automatiken uppför sig. När jag ställde in gångläget var det stiltje och jag var ensam i båten. Jag trimmade in rätt gångläge med motorn, gjorde en mindre justering med trimplanen och tryckte sedan på Auto så att läget lagrades. När jag är ensam i båten så fungerar allt bra men så fort vi är två eller fler i båten och det är mer vind från sidan (räcker med 6-7 sekundmeter) så får jag problem med att fören trycks ner för mycket. Indikatorerna ger dessutom nästan fullt utslag och jag är tvungen att stanna, låta trimplanen återgå till översta läget och sedan börja köra igen. Ibland hjälper detta, ibland inte. Jag upplever dessutom att planingströskeln har ökat, dvs när jag drar på pekar båten med fören uppåt på ett helt annat sätt än det var tidigare. Jag inser att jag har gjort något fel vid intrimningen och fundera på hur jag ska trimma in motorn. Ska den vara i neutralt läge, dvs rakt ner (vinklad 0 grader) och sedan ställer jag in gångläget med trimplanen och sparar. Jag har en XO 250 med 300 hk Suzuki Tacksam för råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Juli , 2018 Om fören trycks ner mer än vad läget var när du ställde in önskat läge är det märkligt. Gör om det hela med fler personer i båten och se om det kommer att fungera bättre. Jag installerade ACS RP själv i år och jag körde båten i marschfart, upptrimmad motor som vanligt och ställde sedan in det som önskat auto-läge. Och det har fungerat bra även om det varit olika antal personer i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad 28 Juli , 2018 Hej och tack för svar. Jag har gjort om inställningen 2 gånger men har varit ensam i båten båda gångerna. Jag får testa att göra inställningen med en person till i båten. Tycker ändå det är markligt att båten uppför sig perfekt när jag är ensam men när det är två personer så ger indikatorerna nästan fullt utslag. Installerade samma på in förra båt och då fungerade allt perfekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Juli , 2018 Måste vara något konstigt med din. Testade min idag i blåsiga Sthlm, 5-12 m/s, med 2 och 4 personer i båten. Inga konstigheter, funkade bra men den fick jobba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser