Andherm 0 Postad 23 Juli , 2018 Hej, jag har en Yamaha 60hk 2-takt som inte kyler på tomgång. Gasta jag så larmar den aldrig. Den har fin skvallerstråle och jag har bytt impeller. Den blir jättevarmt och larmar på ett par minuter om den går på tomgång. Kan det vara topplockspackning? Har haft isär och kollat kylkanaler men där är rent och fint. Någon som har en idé om vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2018 Välkommen till forumet! Eftersom impellern är bytt, skvallerstrålen fin, samt att kylkanalerna verkar rena så är nog vattenflödet okej. På tomgångsvarvtal genereras inte mycket värmeenergi så det är litet udda att den överhettas just på låga varv men inte på höga? (Visserligen snurrar impellern i proportion till motorvarvtalet men ändå.) Hur vet du mer exakt att motorn faktiskt överhettas? Ungefär vilken årsmodell har din motor? Frågar för att jag misstänker falsklarm. Om du enbart litar till larmet utan kontroll med egen termometer eller handpåläggning så kan det istället måhända vara matningsspänningen som spökar?[Hypotes: När du gasar på så börjar generatorn ladda, larmelektroniken får därmed högre spänning och börjar fungera korrekt. Generatorn börjar ladda ganska plötsligt vid gaspådrag till skillnad mot impellerpumpens varvtalsberoende flödesökning som är mer proportionerlig. Har du ärgade kontakter nånstans så får du lätt stora spänningsfall. (Men om startmotorn fungerar normalt så kan rimligen uselt batteri eller ärg i kablarna batteri-utbordare uteslutas. Men inte i det interna kablaget hos utbordarn?] Tja, själv skulle jag alltså funderat mer på metoder för att fastställa ifall det är falsklarm eller inte. En annan tänkbar orsak skulle möjligen kunna vara termostaten som reglerar hur stor andel av totala vattenflödet som verkligen leds in i kylmanteln*. Tror inte riktigt på det, när termostater pajar brukar det oftast leda till alltför kall motor. Tror inte heller på nån teori om trasig topplockspackning? *) Kylmanteln är vattenkyld mössa eller mantel som omger cylindrars heta förbränningsrum. Termostatens uppgift är att reglera vattenflödet genom manteln så att motorn trivs med tempen. Men får samtidigt inte påverka det totala flödet (skvallerstrålen). Överskottsvattnet då termostaten vid kall motor försöker höja tempen leds därför via en parallell inre kanal, den sk shunten/`bypassen´. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Thomas, Imponerade utläggning, men det funkar inte riktigt så som du beskriver. På de flesta motorer i i denna storleksklass finns två system för temperaturregleringen. 1. Termostaten (V-motorer kan två, en för varje cylinderbank) Reglerar temperaturen vi låga varv upp till ca 2000 varv. 2. Poppetventilen (eng. Poppet valve) Är en tryckstyrd ventil parallell med termostaten och funkar som en bypass till denna. Börjar öppna vid ca 2000 varv Sök på poppet för mer info. Felet tyder på att termostaten inte öppnar medan poppeten funkar som den ska. På denna motor gissar jag att termostat och poppet sitter under samma lock på toppen och skall servas samtidigt. Termostaten är förbrukningsvara, poppeten brukar gå att rengöra och det behövs ny packning till locket. Årsmodell okänd så kolla själv efter sprängskiss på boats.net Redigerad 24 Juli , 2018 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Juli , 2018 Denna motor verkar sakna poppet. https://www.fishraider.com.au/topic/85383-yamaha-60hp-2stroke-overheat-at-idle/ Att byta bara impeller räcket inte alltid. Det är också viktig att tätningsytorna (uppåt, nedåt och cylinderytan) i pumphuset är i bra skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andherm 0 Postad 24 Juli , 2018 På denna motor finns ingen poppet. Det är en -91:a. Problemet började ifjol och när jag började felsöka upptäckte jag att det inte satt någon termostat monterad. Jag har alltså samma problem med och utan termostat. Jag tog loss en plugg som sitter efter termostaten och vattnet kommer inte förrän jag gasar på. På tomgång kommer bara avgaser... Impeller, hus packningar är bytt och skvallerstrålen börjar direkt vid start. Jag tror inte att det är falsklarm eftersom motorn verkligen är het. Kör jag däremot snabbt en liten stund så kallnar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 24 Juli , 2018 Avsaknad av termostat tyder på att detta problem funnits ett tag. Om hus, impeller och lock är nytt skulle jag börja titta på kedjan från rigg till motor. Är det stopp på vägen någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andherm 0 Postad 24 Juli , 2018 Ja troligtvis är problemet sen den tidigare ägaren, men jag har haft båten i 4 år och då har det fungerat utan att larma. Jag körde tryckluft i kanalen från impeller när jag bytte den. Och då var kanalen öppen, men det kanske kan vara ett läckage på vägen. Hur kollar man det enklast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2018 (redigerade) För Yamaha 60 hk 2-takt 1991 finns ett par bra sajter värda att länka här. Dels en fritt läsbar verkstadshandbok (boatinfo.no) gällande Yamahas utbordar-modellprogram från 2 hk och uppåt.... Gäller åren 1984-1196. Smörj- och kylsystem beskrivs enligt innehållsförteckningen i kapitel 5. Just Yamahas olika kylsystem beskrivs från sidan 5-41 till 5-48. Dels reservdelsskisser (boats.net) gällande enbart 60 hk och 1991. Tror som Ziggemannen, urplockning av termostaten kan tyda på flödesproblem och att en tidigare ägare gjort en `quickfix´. Kanske bara för att impellern var sliten vid tillfället det begav sig, men men? [Urplockning är i alla fall ett vedertaget fusksätt på gamla gjutjärns-rostholksmotorer för att köra en sista säsong innan skrotning. (Problemet hos sådana gamla inombordare är rost kombinerat med kalkhaltiga lager i kylsystemet som täpper till flödet men också värmeisolerar.) Kallas ofta "pannsten *" eller "limescale" om du vill googla.] Din metod att använda tryckluft för att bedöma kylkanalernas skick är högst osäker kan jag tycka! Dels så kan gaser (här tryckluft) lättare hitta krokigare passager än vätska (här kylvatten). Dels har ju kylsystem alltid sin parallella uppdelning i två flöden! (Genom kylmanteln respektive genom bypass/shunt-förbiledning - ett system vars sammanlagda flöde ju normalt skall garantera motortemp, pumptrivsel och avgaskylning vid alla tänkbara situationer.) Nå, min länkade verkstadshandbok ovan har på sidan 5-44 tips angående "TESTING COOLING SYSTEM EFFICIENCY". Kanske hittar du nåt matnyttigt? Fotnot*) Olika kemiska sätt att `fräta bort´ kalk/salt/rost/ärg-beläggningar hos inre kylkanaler är alltid en smula riskabla. Man vill ju enbart fräta bort eventuell beläggning utan att skada metall eller annat. [Möjligen är VINÄGER en bra kompromiss, se slutet på denna gamla mg-forumtråd 81533 där jag f.ö. även länkade hit?] Redigerad 30 Juli , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 31 Juli , 2018 Jag hade en gång en gammal Evinrude från 1969, där det började läcka i skarven mellan motor och rigg, metallen hade ärjat bort... eller om bara packningen gett sig och metallen slitits av vattenflödet... Vattnet tog i alla fall vägen tillbaka ner i riggen i stället för upp i motorn. Fick svetsa riggen, ny packning, sen fungerade det igen. Känns som nåt liknande läckage nånstans om det kommer vatten först vid högre varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser