lary 3 Postad 30 Juni , 2018 Hej! En kamrat har en 6 -årig Tohatsu 5 hk fyrtaktare köpt begagnad till en mindre segelbåt. När vi skulle starta motorn i torsdags efter att ha kappseglat hårt ett par timmar med revade segel för att ta oss in i hamnen så startade inte motorn på ca 15 försök. Då tar kamraten (efter koll på oljestickan) fram en tratt o en oljeflaska o fyller på lite olja i motorn som efter detta startar på andra rycket. (?) För mig uppstår flera frågor: När vi pratar om det här kommer det fram att det här har hänt förut. Oljemängden i en sån här motor är ca 0,6 l och den mängden minst går åt/försvinner på sisådär 15 timmars gångtid. Tre påfyllningar a 0.2 - 0,3l /gång blir det per säsong. Är detta OK eller är kanske rimligt ett bättre ord. Vi har kollar efter läckage men hittar inget. Kan olja rinna ut när motorn är upptiltad? I det läget ligger motorn vriden men liggklackarna pekar neråt. Man kan tillägga att motorn går fantastiskt bra när den går. Spinner som en katt (nåja, encylindrig motor) och ingen rök. Det här med att motorn inte går igång med lite olja i verkar lite hokus pokus för inte tusan finns det väl nån spärr mot start med för låg oljenivå/lågt oljetryck på en sån här liten motor? Varför startar motorn efter påfyllning av olja? Hoppas någon har några bra synpunkter på det här. Hälsn. Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2018 (redigerade) Hej! Räknade* om din förbrukning till procent som på en tvåtaktare. Kom fram till över 2,5% vilket nog är högt men acceptabelt? Verkar finnas en oljelampa men som sagt ingen automatisk stoppfunktion vid för låg nivå. Varför den startvägrar vid låg oljenivå begriper jag f.ö. inte heller, kanske är den bara lite överhettad? Obs för övrigt att oljestickan skall skruvas in helt vid mätning annars blir nivån för hög. Kan ge inläckage i cylindern. (Se manual sid 33.) *) Motorn drar 1,7 liter/h vid 5500 RPM enligt nån spec jag hittade. Ger 25 liter bensin på 15 timmar samtidigt som 0,6 liter motorolja försvinner. [(0,6/25)x100=2.4%] (Motorvarvet är knappast så högt hela tiden så 25 liter per 15 timmar är väl i överkant, och 2,4% därmed i underkant.) Hittade en reservdelslista och en owners manual (pdf). Har saxat ihop lite om motorljan ur pdf:en... Redigerad 30 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 30 Juni , 2018 4 timmar sedan skrev lary: Hej! En kamrat har en 6 -årig Tohatsu 5 hk fyrtaktare köpt begagnad till en mindre segelbåt. När vi skulle starta motorn i torsdags efter att ha kappseglat hårt ett par timmar med revade segel för att ta oss in i hamnen så startade inte motorn på ca 15 försök. Då tar kamraten (efter koll på oljestickan) fram en tratt o en oljeflaska o fyller på lite olja i motorn som efter detta startar på andra rycket. (?) För mig uppstår flera frågor: När vi pratar om det här kommer det fram att det här har hänt förut. Oljemängden i en sån här motor är ca 0,6 l och den mängden minst går åt/försvinner på sisådär 15 timmars gångtid. Tre påfyllningar a 0.2 - 0,3l /gång blir det per säsong. Är detta OK eller är kanske rimligt ett bättre ord. Vi har kollar efter läckage men hittar inget. Kan olja rinna ut när motorn är upptiltad? I det läget ligger motorn vriden men liggklackarna pekar neråt. Man kan tillägga att motorn går fantastiskt bra när den går. Spinner som en katt (nåja, encylindrig motor) och ingen rök. Det här med att motorn inte går igång med lite olja i verkar lite hokus pokus för inte tusan finns det väl nån spärr mot start med för låg oljenivå/lågt oljetryck på en sån här liten motor? Varför startar motorn efter påfyllning av olja? Hoppas någon har några bra synpunkter på det här. Hälsn. Lary Mittbiltema elverk för 2000 har nivåvakt på oljan. Den rymmer 6 dl. Däremot drar den just ingen olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser