Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gäst Marthina L

Hon som behöver mer hjälp - Mercury

Rekommendera Poster

Gäst Marthina L

Hej Då jag idag sjösatte min Uttern 430 efter att fått hjälp här med hur man skulle få fast styrvajern på ett bra och riktigt sätt i styrhuset (här på saiten) kom nästa problem. Jag vred på startnyckeln. Det klickade bara i motorn. Upp och ned liften fungerade i alla fall. Jag tänkte att kanske var det batteriet som inte var 100 % bra. Åkte och köpte mig ett nytt och fräsch batteri och satte in det. Men samma klick hördes. Vad är felet tror ni. Jag har en Mercury 50 motor. Hon som trodde hon kunde fixa det själv Tack på förhand Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Prova att knacka på startmotorns solenoid. Kan vara den som satt sig under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Hej Om du menar det lilla kugghjulet som far upp i det stora kugghjulet. Så åker den upp dit men inte med tillräcklig kraft ser det ut som. Vad är solenoid? Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Vad är kolen? Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Hej, Några grundtips: I närheten av startmotorn sitter ett s.k. startrelä. Detta förser startmotorn med ström då motorn skall startas. Det har tre eller möjligen fyra anslutningar. 1. från batteri vanligen röd (grov) 2. från startnyckel (klen) 3. ledning som går till startmotor (grov) 4. - jordanslutning till spole i relä (klen) denna saknas oftast. Skaffa en digital voltmeter av enklaste sort och koppla en sladd till minus vid batteriet. 1. Koppla den andra till den sladd som kommer ifrån startnyckeln. Starta. Mätaren skall nu visa ca 11 - 12 V Om inte sitter felet i kretsen ifrån startnyckeln. 2. Koppla den andra mätsladden till den ledning som kommer från på batteriet. Starta. Mätaren skall nu visa ca 10 - 12 V Om inte sitter felet i kretsen mellan startreläet och på batteriet 3. Koppla den andra mätsladden till den ledning som går till startmotorn. Starta. Mätaren skall nu visa ca 10 - 12 V Om inte sitter felet antagligen i startreläet, men det kan också vara stratmotorn som kärvar. Felet kan också sitta på minussidan. Kolla den svarta ledning som går mellan batteri och motor. Dessa är de enklast testerna och beskrivningen ovan är något förenklad. Om startmotorn kärvar kan mätvärdena bli betydligt lägre utan att det är något annat fel än just startmotorn. En kunnig person skall kunna hitta felet på 5-10 min, så känner du någon sådan är det kanske läge att be om hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Hej där Tack för hjälpen. Skall kolla detta. Jag vet i alla fall att lite ström går fram. Det klickar och kugghjulet far upp i det stora. Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Kolla så att motorn går runt överhuvudtaget... vrid på den stora kuggkransen, går det inte ta av stiften. Går det inte då heller har kolvringarna rostat fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.. om det drevet som ska snurra igång motorn rör sig så är allt rätt kopplat. Kolen är den grej som får drevaxeln att röra sig och överför kraften så det snurrat.. Om den är sliten så lägger dom sig inte emot riktigt och frevet snurrar inte.. Är verkligen inte expert på området men jag tor det är så.. lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Solenoiden är den elmekaniska strömbrytare som förser startmotorn med ström...)(Du styr en annan kraftigare strömbrytare med en liten, nämligen ditt tändningslås) Du har förmodligen två grova kablar från din startmotor... Den ena är till jord (förmodligen svart) Den andra leder till solenoiden...(röd) Solenoiden har två grova (röda) kablar. en från batteriet och en ut till din startmotor Knacka med ett skruvmejselskaft på den, Fast du skrev att det klickade till... ibland är det så att kontaktytorna inne i solenoiden ärgar (typ rost) det är en beläggning som gör att strömmen inte kommer igenom som den skall. Vissa solenoider kan man enkelt dela på och putsa upp kontaktytan med ett fint sandpapper eller stålull... När du ändå har grejorna i handen kan du fräscha till kontaktytorna på anslutningskablarna med... Jag tror att du ska prova med att knacka först samt kolla kablarna till/från startmotor/solenoid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Hej, Den stora kuggkransen går att snurra lite. Dock orkar jag inte snurra den ett helt varv. Kanske kolven är för trög för min handkraft. Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L.

Hej Mororn är en 02 så sliten är inte kuggaran Marthna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Hej Tror du det kan rostat på en sopas ny moter den där solenoid:en Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

UPS! Några stavfel i farten - ursäkta. Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett snabbt sätt att kolla om det är solenoiden... Sätt på tändningen,ta en startkabel direkt från batteriet till den sidan med kabel till startmotorn OBS Håll händerna borta från startmotor/ock kuggkransen! På det sättet får du ström till starten utan en massa eventuella dåliga kontakter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva till Såg att jag oxå kunde skriva fel...*asg*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marthina L

Hej Tack snalla för all hjälp Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så den där säkerhetsvajern är i. Har hänt nån gång för mig att man kommit ut o vridit runt nyckeln och så har man tänkt va fan har motorn pajat nu och stax därefter sett att den där vajern inte vart i....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va de jag mena kom inte på vad den hette.. Alltså kan vara en sån enkel lösning. Inta alltid så lätt för nybörjare.. Annars ett tips läs instruktionsboken... Förresten har du en 50 hk motor på en uttern 430? Den är la inte godkänd för mer än typ 20hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget död mans grepp på reglaget vad jag kan se. Det är ett Quicksilver-reglage. Båten är godkänd för 40 hästar. Säkert finns det en säkerhetsmarginal på minst 10 hästar, så det skall väl fungerar. Marthina :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett fel på en utombordare där startmotorns lilla drev inte nådde upp till det stora svänghjulsdrevet. Men i mitt fall så snurrade startmotorn runt med bra fart. Det gör det inte på din eller? Felet på min motor (Johnson 30 HK) var att det var dåligt rengjort så det lilla drevet som bara klättrar upp efter motoraxeln gick för trögt. Efter rengöring och smörjning så fungerade den. Tyvärr så måste man plocka isär motorn. Har du en stor tidning på köksbordet och lite verktyg och trasor så ska det nog gå bra. Lägg alla delar i en rad alltefter du plockar bort och gå omvänt när du monterar ihop så du inte glömmer någon del. Om det är så att startmotorn inte drar runt alls så låter det ju som att ström inte går fram. Tipset med att lägga spänning direkt till startmotorns är ju en god idé för att testa om det är solenoiden som är kass. Knacka på motorn är en klassiker. Kan funka om kolen har fastnat. Då skakar det till så kolen kan nå fram till rotorn och ge ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le canard

Fenomenet med att solenoiden drar (klickar) men startmotorn inte snurrar kan uppstå om batteripolskorna inte är åtdragna. Då [KUR]kan[/KUR] det bildas ett spänningsfall mellan batteripolen och polskon. I bland kan detta leda till att det bildas oxid och kolrester (som ger ytterligare dålig kontakt) i samband med ljusbåge. LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, Tackar Jag har nu varit iväg och snurrat på det stora svänghjulet/kugghjulet. Det är trögt så jag kan inte vrida runt det. Vad beror det på? Det lilla snäpper upp som de skall. Alla ledningar verkar ok. Har knacka både här och där. Marthina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora kuggkransen skall gå trögt ;-) Fast inte hela varvet. Är det skillnad om du vrider den tills det tar stopp, sen väntar en stund. kommer du förbi det läget då? Isåfall är det bara motståndet pga kompressionen... Går det lika trögt om du skruvar ur tändstiften? Det ska det inte göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du har säkert fått alla nödvändiga förslag till varför motorn bara klickar. För att förvilla får du ändå ett till. Ta med dig vanliga startkablar. Koppla - (minus) på någon motordel som är relativt ren från färg och den andra sidan på batteriets - pol. Nu skall du vara försiktig! Du skall nu arbeta med kabeln (den röda). Ha kabeln helt lös framför dig. Med andra ord skall dennas anslutningar ligga lösa. Ta nu den ena och sätt den på startmotorns kabelanslutning. Den andra delen tar du nu i handen och trycker bara på batteriets pluspol. Nu skall båtmotorn gå runt. Detta indikerar på att du har något avbrott i ditt ordinarie kablage eller i ditt startrelä. Ta nu loss hela kabeln igen. Sätt fast en ena ändan på batterisidan av ditt startrelä, (det är den sidan där din ordinarie batterikabel går). Sätt sedan fast startkabelns andra sida på batteriets pluspol. Försök nu starta genom att vrida om startnyckeln. Startar motorn har du fel antingen på strömförjningen på eller - sidan. Hände det inget har du troligen fel på dödmansgreppet. Sedan är det bara att eliminera den ena felkällan efter den andra. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...