Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Tjalle57

Ny utombordare med sailpower

Rekommendera Poster

Ska köpa en ny fyrtaktsmotor till min Misil 2. (1850 kg) Funderar på en Mercury 4 hk eller Murcery 5 hk sailpower. Den senare har tydligen en större propeller men är 2-3 tkr dyrare. Någon åsikt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se hur du använder din motor idag. Vad har du och när använder du motorn? In och ut från hamn i fint väder, eller genom trånga sund där man har svårare att kryssa? En hk mer är marginellt på en så liten motor, men en större propeller gör oftast stor skillnad, framförallt på backväxeln när du behöver bromsa eller backa ut från ett blåsigt läge. Så jag skulle säga att du blir mer nöjd med en lite dyrare motor i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vikten också; men jag tror de är i grunden samma motor..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade valt den med segelbåtsanpassad propeller 77 gånger av 77. Nästan alla utombordare har propellrar som är anpassade för hög fart, dvs 15-20 knop. De är nästan värdelösa i det fartintervall som deplacerande segelbåtar (som är i storlek för att ha utombordare) rör sig i, dvs upp till 6-7 knop. Den segelbåtsanpassade har nog även den för hög stigning, men det kommer att vara mycket bättre än en standardpropeller. Allra bäst, för en motor som i stort sett enbart används för att köra in i och ut ur hamnar vore en nästan symmetrisk propeller, med bara en mycket liten stigning. Den kommer att vara nästan lika stark bakåt som framåt. Propellern vi har på vår 6 hk Mercury har låg stigning, men ändå inte bra, så det krävs uppskattningsvis 3-4 gånger högre varvtal bakåt än framåt för jämförbar acceleration.

Så: så låg stigning som möjligt och så stor bladyta som möjligt, så får du optimal prestanda för en liten segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkterna. Det är i princip samma motor men sailpower kan ladda batteriet, men den stora fördelen är den större propellern. Min förhoppning är att den bättre framförallt när man backar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...