mandus 0 Postad 8 Juni , 2018 Hur många timmar kan man räkna med att en välskött Volvo Penta 63p tamd kan gå utan att behöva renoveras? Båten en 33 fotare har bara en motor. Övrigt, är detta en bra pentamotor? Bränsleförbrukning? Annat att tänka på? Tacksam för svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 8 Juni , 2018 Har inte haft så mycket med just TAMD 63 att göra men det är ju ingen ovanlig maskin på något vis. TD63 återfanns i bland annat hjullastare, (L70) i lastbilar, (FL6) och i diverse bussar byggda på Volvochassie. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Juni , 2018 Om det är årsmodell runt 94-96 så har de en förmåga att tappa bitar ur insugsventilerna vilket leder till sönderslagna kolvar, toppar, foder mm :( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Juni , 2018 Är båten en 97.a eller motorn? Om båten är en 97.a så kan motorn mycket väl vara från 96 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 Juni , 2018 2018-06-09 vid 17:18 skrev mandus: 1997... Är annars rätt bra motorer i enterpenadmaskiner går de 13 14 tusen timmar. Rätt skötta, i en båt kanske 7-8 tusen rätt skötta, toppen lär man alltid hålla koll på den ska av ibland och gås igenom i ventiler o dyl lika så pumpen och spridare. Tror inte föregående inlägg är något större bekymmer, då skulle motorn varit omskriven i landmaskinerna med, men visst allt kan hända. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juni , 2018 Minns jag rätt så sitter det andra avgasventiler i marinmotorn än i industrimotorn, blir sprickor runt ventiltallriken mot ventilens spindel, och till slut lossnar det bitar. En koll med en liten inspektionskamera via avgasportarna avslöjar problemet innan det är för sent, avgaslimpan måste dock bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser