Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
rob4u

Ny generator laddar ej

Rekommendera Poster

Hej

Bytte precis generator på min AQ271 då den gamla inte laddade (trodde jag). Voltmetern på instrumentbrädan visade 12 volt, men mekanikern sa att generatorn visade över 14 vid mätning på generator. Då båda batterierna laddade ut sakta men säkert så bestämde jag mig för att byta generator ändå. Nu efter att jag satt in den nya så visar fortfarande voltmetern på instrumentbrädan 12 volt. Vart kan felet ligga? Generatorn har inbyggd regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du säker på att voltmetern på instrumentbrädan visar rätt?

Dessa är vanligtvis ganska oexakta, därtill tjock visare och grov skala.

Gör så att du mäter över batteriet/batteriernas plus och minuspoler med avstängd motor och med motorn ingång, blir det någon skillnad? Ja du behöver ju ett elektriskt mätinstrument, voltmeter eller multimeter.

Om du inte har något mätinstrument så kollar du på voltmetern på instrumentbrädan om du ser någon skillnad mellan motorn igång och avstängd motor.

(Jo, du har väl slagit på huvudbrytaren/brytarna?) 

Sedan kontrollerar du kabeln från generatorn mot batterierna, anslutningar, kabelbrott? Innan den kommer fram till batterierna skall det finnas någon form av laddningsseparator eller laddningsfördelare, finns några olika typer, kolla anslutningra där och mät spänningen som ovan. Sedan kan det ju hända att polskorna på batterierna är dåligt dragna eller oxiderade, kolla! Glöm inte minusanslutningarna, och se till att det finns en minuskabel ansluten i motorn eller kanske på generatorn. Börja med detta., så kan vi se sedan vad det kan bli av.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Är du säker på att voltmetern på instrumentbrädan visar rätt?

Dessa är vanligtvis ganska oexakta, därtill tjock visare och grov skala.

Gör så att du mäter över batteriet/batteriernas plus och minuspoler med avstängd motor och med motorn ingång, blir det någon skillnad? Ja du behöver ju ett elektriskt mätinstrument, voltmeter eller multimeter.

Om du inte har något mätinstrument så kollar du på voltmetern på instrumentbrädan om du ser någon skillnad mellan motorn igång och avstängd motor.

(Jo, du har väl slagit på huvudbrytaren/brytarna?) 

Sedan kontrollerar du kabeln från generatorn mot batterierna, anslutningar, kabelbrott? Innan den kommer fram till batterierna skall det finnas någon form av laddningsseparator eller laddningsfördelare, finns några olika typer, kolla anslutningra där och mät spänningen som ovan. Sedan kan det ju hända att polskorna på batterierna är dåligt dragna eller oxiderade, kolla! Glöm inte minusanslutningarna, och se till att det finns en minuskabel ansluten i motorn eller kanske på generatorn. Börja med detta., så kan vi se sedan vad det kan bli av.

 

Nej jag är inte säker på det, men då batterierna blev urladdade så tänkte jag att den kanske stämde. Jag bytte även batterier så kanske det blir nu. Ska mäta med voltmeter som du sa i morgon så ser jag hur det verkar. Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ingen orsak.

det kan ju vara något som läcker ström också, någonting som förbrukar strömmen även då du inte är ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte det då dom förra batterierna laddades ut när jag var ute å körde och inte när huvudströmbrytaren var av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev rob4u:

Nej det är inte det då dom förra batterierna laddades ut när jag var ute å körde och inte när huvudströmbrytaren var av.

Hur är det med kontrollampan för laddningen?

Lyser den? är den släkt?

Litet lurigt med dessa kontrollampor, i begynnelsen var det så att det flöt en liten ström genom denna kontrollampas glödtråd till fältspolen i generatorn, som då förmagnetiserade spolen. Var lampan trasig, fattades eller inte var ansluten blev det inget magnetfält i generatorn och det blev ingen laddning. Volvo-Penta gjorde dock någon elektronisk lösning som jag inte vet riktigt hur den fungerar, på detta, men det kan ju ändå vara värt att kolla den lilla svåråtkomliga kontrollampan.

Men du kan ju också mäta spänningen på utgående anslutning som brukar heta B+ på generatorn, se dig bara för så att inte mätsladdarna trasslar in sig i remskivorna och drivremmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gissa att magnetiseringsspänningen saknas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske någon varit duktig och satt dit en lysdiod för att spara på strömmen i laddlampan.

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo har ganska länge haft elektronik i instrumentpanelen som gör att förmagneterseringen fungerar utan lampan.

Alla generatorer har inte minus kopplad till jord, alltså måste minuskabel finnas.

Som tidigare sagts, mät.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag mätt, satte i nya batteri som visar 12,5 V, Sätter på maskinen och don visar fortfarande 12,5v. Voltmetern på instrumentbrädan visar ca 12v och den nya generatorn visar 10,5 volt när jag mäter på den. Kan tänka mig att det måste vara något fel i motståndet på vägen som gör att generatorn bara visar 10,5v eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om generatron inte ger mer så har den inte kommit igång att ladda dvs laddningslampan fungerar inte.

Innan du startar, vad har du för spänning mellan D+ och plus på batteriet resp D+ och minus?

Efter start ska du ha ca 14V mellan D+ och minus.

Ett fulladdat blybatteri ska ha 12,7V, 12,5 verkar lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en voltmätare original så finns det troligtvis ingen lampa, Då sitter det ett motstånd  (istället för lampa) på kabeln som går till D+. Motståndet, en svart liten klump, sitter nästan nere vid generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gelis:

Sitter det en voltmätare original så finns det troligtvis ingen lampa, Då sitter det ett motstånd  (istället för lampa) på kabeln som går till D+. Motståndet, en svart liten klump, sitter nästan nere vid generatorn.

Ja precis det sitter en svart dosa nede vid generatorn. Kan det vara fel på den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla bort moståndet och ersätta det med en lampa, ta en lampa på 1,2-5w och felsök med

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag mät och tycker det verkar konstigt, fast jag är ingen elspecialist.

 

När jag har satt på huvudströmmen så visar det följande:

 

1) Från voltmeterns plus till på D+ på generator och till plus på batteriet visar 0v

    Sätter jag på tändningen visar samma ställe  10.2v
    Efter start visar denna mätning 10,8v


2) Från D+ till minus på batteriet visar -12.8v
    Sätter jag på tändningen visar samma ställe  -2.5v
    Efter start visar denna mätning -1.7v

 

Mäter jag över batteriet enbart så visar det 12,8v

 

Förstår ni något av detta? Kan mekanikern som nytta motor kopplat något fel?

 

Generatorn är som sagt ny.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla generatorer har inte samma märkning på de olika anslutningarna, utan de flesta har sitt eget system för märkning, kan det ha blivit någon förväxlig där?

 

Jag har lagt in en lista på vad olika tillverkare märker sina anslutningar med, orkar inte leta fram den igen.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser kopplingen ut. Lampan kan vara ersatt med motstånd.

 

D+.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte alltid ge sig faen på att laddlampans anslutning är märkt D+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev Pentax:

Man kan inte alltid ge sig faen på att laddlampans anslutning är märkt D+.

 

Ja D+ går till ett motstånd som är på sladden precis efter generatorn. På instrumentbrädan finns det en analog voltmeter och ingen lampa.

Men varför dessa konstiga värden på mätningen tror du? Eller är det normalt?

Redigerad av rob4u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen bekant med grundläggande kunskaper i bil-el?

Någon motorburen ungdom, många där som är mycket duktiga.

 

Mycket svårt att så här på avstånd försöka reda ut vad som är fel på din anläggning.

 

Efter några ägarbyte där varje ägare sett sig nödd till att rätta till elsystemet efter "klanten som hade båten innan" man kan få se de mest underliga kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1 timme sedan skrev Pentax:

Har du ingen bekant med grundläggande kunskaper i bil-el?

Någon motorburen ungdom, många där som är mycket duktiga.

 

Mycket svårt att så här på avstånd försöka reda ut vad som är fel på din anläggning.

 

Efter några ägarbyte där varje ägare sett sig nödd till att rätta till elsystemet efter "klanten som hade båten innan" man kan få se de mest underliga kopplingar.

Jag har mekat väldigt mycket med växelströmsgeneratorer de senaste åren, mest till bilar, och mest Bosch.

Konstiga värden på digitala multimetrar kan man få om man har ett diodfel, då får man inte ut ren likspänning på B+ (som är den utgående anslutningen på tyska generatorer), billiga multimetrar luras då av den överlagrade växelspänningen och kan visa "kom-och-hjälp-mig" fel, ställ in instrumentet på "VAC" eller bara AC och se om det blir några fasta mätvärden.

laddningslampan kopplas till D+ eller bara D.

Om man har diodfel kan man mäta med gammaldags analogt visarinstrument istället, dessa låter sig inte luras lika lätt, man kan ibland se att visarnålen vibrerar eller vandrar litet på skalan relaterat till varvtalet, då har man ininblandning av växelspänning.

Moderna växelströmsgeneratorer har inbyggd regulator, denna kan bytas ut.

Men min uppfattning är att man inte skall köpa begagnade generatorer, ställer oftast till nya problem. Trasiga generatorer kan repareras av fordonselektriska firmor, annars köper man en ny, en renoverad begagnad med garanti, men ingen gammal begagnad på marin loppmarknad eller bilskrot, likadant med startmotorer!

 

Här är några illustrerande bilder och scheman hur det skall vara.

post-80529-0-83653600-1440062383_thumb.jpg

Kopplingsschema-290-080.jpg

thYGHAJCM8.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det en ny generator som inte laddar. Troligen inga diodfel el likn utan någon sladd har hamnat fel.

Med viss sannolikhet sladden till D+. Eller dålig kontakt där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som att du har en regulator som sitter mot minus och har fältlindningen permanent ansluten till plus i stället för på minussidan som är mer vanligt. Då stämmer väl dina mätvärden rätt bra:

 

 

bild.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...