Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gualof

Problem med kylning aq151

Rekommendera Poster

Vad kan va fel när jag har balja under drevet o ska kolla kylningen,som alltid innan sjösättning.inte en droppe kommer ut genom drevet.impellern ser ok ut.kört ståltråd genom olekylaren o rensat den.limpan blir varm.kommer lite vatten från avtappningen på den,men öppnar jag dom stora pluggarna på sidan kommer knappt nåt.går väl kanske o rensa med ståltråd den också?verkar va mycket rostflagor där.är det någon fara med att sätta in vattenslang o spola den genom en av pluggarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att få fart på kylvattnet vid problem så kan det vara värt att ta bort slangen från stosen för inkommande vatten innanför skölden och skarva på den med en slang som sedan stoppas ner i en dunk med vatten . Botten på dunken bör vara i nivå med värmeväxlaren.

 

Källor till stopp sjövattenfilter, här kan också locket dra tjuvluft. Värmeväxlare, limpan, etc etc

Är du osäker på limpans skick så kolla så mellanväggen finns kvar. Om den är borta så kommer fjärde avgasporten som ett brev på posten.

 

Om vattnet kommer igång med ovan nämnda metod så är ju en felkälla vattenslangen mellan drev o sköld med dess anslutning på drevet

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man mellanväggen?då måste limpan bort?motorn går ju riktigt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan måste bort ja, ingen garanti att limpan är ok för att motorn går bra. Är limpan inte bytt under en 10 års period så bör man nog tänka på saken. Toppen är klart mer jobb att byta än limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur kan aluminuimtoppen fördärvas?motorn borde gå orent om vatten kom in?kör ju bara i sötvatten också.finns inga tecken på att mellanväggen rasat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvatten är naturligtvis snällare. Felet som uppstår med 4:e avgasporten är att avståndet mellan vattendumpen/vattenlinjen i avgaskröken och 4:e avgasporten är litet på dessa motorer. Det som händer är att vatten dras tillbaka in i avgasporten, kallas reversion. Aluminium ihop med vatten ( framförallt saltvatten) och varma avgaser trivs inte ihop. 4:e avgasporten korroderar sönder med tiden, mellanväggen i limpan är till för att bryta fenomenet reversion. Det börjar med att packningsytan blir angripen i 4:e avgasporten( går att fixa med servicesats från VP) men går det för långt så går det hål och avgaser läcker ut. Resultat kass topp.

Detta är bara en upplysning då dom flesta har ingen aning om detta, och var och en gör som den tycker och känner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är igång o jag öpnnar avtappningen under limpan,så känns det som nåt tryck där,kanske av avgaser?kan betyda läckage då?är det någon fara att spola igenom limpan med vatten genom dom stora pluggarna på sidan?då borden man ju kunna se vatten komma ut från utsläppet på drevet.verkade ju va ganska så stopp i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...