Havsvargen 1 Postad 28 April , 2018 Jag har haft problem med kylningen på min VP2003T. Jag köpte båten förra våren och då var motorn nyrenoverad, med bland annat bytt turbo. Tror räkningen för arbetet var ca 70 000 SEK. Hur som helst har jag haft problem med att motorn går varm. För att hålla koll på temperaturen har jag helt enkelt köpt ett instrument med givare och stoppat ner givaren i expansionskärlet. Funkar helt ok och temperaturen verkar följa motortemperaturen helt ok. Är denna placering någorlunda tillförlitlig? Jag skulle dock vilja ha ett lite mer praktiskt permanent montage, men jag är osäker på var, vad och hur jag bäst monterar en sådan givare. Alla tips välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2018 Ett bra ställe att mäta korrekt temperatur är pos 23 på bilden. Ev sitter redan bef. tempgivare där men det kan även sitta en zinkplugg. Man tar ut gångvärme här oftast genom att ett T-rör. Jag hade en temp.givare där till ett instument. Surrade med koppartråd och sedan vulktejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 2 Maj , 2018 Tack! skall kolla när jag kommer till båten i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 7 Maj , 2018 bhemac, Är det där man tar ut vatten till en varmvattenberedare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2018 40 minuter sedan skrev Havsvargen: bhemac, Är det där man tar ut vatten till en varmvattenberedare? Japp, man brukar få köpa en "värmeuttagssats" https://www.martec.se/farskvattenkylningar/reservdelar/uttagssats-varmvatten/varmeuttagssats-volvo-penta.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 7 Maj , 2018 Så eftersom jag redan har en varmvattenberedare så skulle jag kunna montera en tempgivare (med hjälp av adaptern på bilden) på den slangen nära utloppet från motorn. Antar att uttag 23 är utloppet? Eller finns det bättre sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2018 Jag TROR det är 16mm. Ev om du kan sätta ett T-rör? Givaren, brukar vara M18x1,5. I förra båten/VP2001 satt det en zinkanod i hålet som då var R15. Enkelt att koppla på för varmvattnet. I nya båten/VP2003 fick jag bita i det sura äpplet och köpa en värmeuttagsats för 495kr. Men, i förra fanns ingen termometer så jag la givaren mot mässingsnippeln och surrade med koppartråd. Sen isolerade jag med vulktejp. Temperaturvisningen funkade men visade säkert någon grad fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Maj , 2018 Jag mäter med mammas tvättmaskin från 1955 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev Lasse-L: Jag mäter med mammas tvättmaskin från 1955 Va!? Har du med dig en hel tvättmaskin från -55? På den tiden vägde de säkert 250 kg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Maj , 2018 Det var en enkel maskin Värmen fick man reglera manuellt. För att få maskinen att vända rotationsriktning hade den en separat fasvändare som var 5 minut växlade tvenne faser. Avtappning skötes av en slang kopplad i botten som lades när i avloppsbrunnen, höjdes vid tvätt. Centrifugera kunde den ej, det fick en separat maskin göra. Vikten var inte så hög, eftersom den inte hade centrifug, det är betongklumparna som väger i moderna maskiner. När den skrotades blev tvättrumman en ålsump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 Maj , 2018 Känner igen det där med tvättfaserna som alltid sköttes manuellt. Tappa på vatten. Ställa in värmen. Bevaka att det inte blev för varmt eller kallt. Tappa av vatten. Lyfta över den jättetunga tvätten i en centrifug som jag var väldigt fascinerad av. Va fort den snurrade! Var säkert flera hundra varv per minut. Sen in med tvätten i torkrummet, hänga och starta värmefläkten. Se till så ömtåliga plagg, tex min första (och förmodligen sista) nylonskjorta, inte hängde närmast värmefläkten. Det var tider det! Usch! Fast den maskin vi hade i en tvättstuga i huset vägde jättemycket trots att den saknade centrifug. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 8 Maj , 2018 18 timmar sedan skrev bhemac: Jag TROR det är 16mm. Ev om du kan sätta ett T-rör? Givaren, brukar vara M18x1,5. I förra båten/VP2001 satt det en zinkanod i hålet som då var R15. Enkelt att koppla på för varmvattnet. I nya båten/VP2003 fick jag bita i det sura äpplet och köpa en värmeuttagsats för 495kr. Men, i förra fanns ingen termometer så jag la givaren mot mässingsnippeln och surrade med koppartråd. Sen isolerade jag med vulktejp. Temperaturvisningen funkade men visade säkert någon grad fel En t-koppling är ju såklart en enkel lösning som borde fungera! Bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2018 8 minuter sedan skrev Havsvargen: En t-koppling är ju såklart en enkel lösning som borde fungera! Bra tips! Om du kan hitta en temp.givare med vettig gänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 10 Maj , 2018 Hittade denna: https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/an-kopplingar-an-slang/spd-an-kopplingar/npt-npt-reducering/12-18-npt-reducering.html?gclid=CjwKCAjwlcXXBRBhEiwApfHGTTh3JiNJvljyUyn10sJ6OL_XMX7c8V8cYstcdfnVq7cuRVJAAyrT9hoC3fsQAvD_BwE Den är i eloxerad aluminium. Frågan är om det kommer att bli problem med korrosion? Om inte så har jag en fungerande lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser