Havsvargen 1 Postad 28 April , 2018 Lanternorna i pulpit på min Sweden Yachts 370 fungerar inte. Och det är inte så konstigt för jag mäter knappt 2V på kablarna framme vis lanternorna. Vid elpanelen så ligger det 12V på samma (?) kablar. Akterlanternan som ligger på samma säkring lyser som den skall. Min första tanke var att det genom åren (båten från 1993) ärgat så mycket på kablarna i fören så att det inte blir kontakt. Jag har kapat så mycket som går innan kablarna går in i ett rör (ca 50 cm), de ser ok ut, men samma problem. Blir inte riktigt klok på det. Enklast borde ju har varit att byta kablarna, men det verkar som att de är buntade inne i röret. Det går absolut inte att dra ut befintlig kabel. Jag kan inte heller få igenom en ny kabel genom röret. Jag kan ju fuska och stjäla ström från någon annan förbrukare i fören, men då får jag ju sätta en brytare till lanternorna i förpiken. Inte direkt elegant. Hur skulle ni göra för att enklast få fram ny el till lanternorna utan att demontera halva inredningen? Någon som känner igen problemet och kan ge tips på vad det kan vara. Helt ställd här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 April , 2018 (redigerade) Det finns nog inga genvägar här, lätt att säga, men svårare att genomföra. Dra nya kablar! Lika oelegant är ju batteridrivna lanternor fastsatta med eltape på pulpiten, eller nydragna kablar i mantåget, jo jag har sett båda delarna, förhoppningsvis har detta varit nödlagningar till sjöss. Men det kan ju finnas en och annan skarvkoppling på vägen mellan elpanelen och lanternorna där det kan uppstå fina spänningsfall. Även ärgade kontaktbleck i lanternorna. Klart att det kan vara spänningsfall i elpanelen och dess kontakter samt säkringshållare också, eller har du mätt där? Men lättast är ju att misstänka "utomhusdelen" av installationen, lanternornas lamphållare, samt kabeln inuti pulpitröret.... Redigerad 28 April , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 28 April , 2018 Mina lanternor fick sig en geonomgång förra året då de inte lös, men när jag mätte i lamphållaren fick de ström . Det visade sig att kabeln var skavd och ärgad precis där de gick in i lamphållaren, så när jag lyft av lanternan från hållaren för att mäta gick strömmen fram, när jag satt den i hållaren kom strömmen INTE fram. Så prova att vicka och vrida på kablarna ute vid lanternorna när du mäter. Har du tur sitter ditt kabelbrott också så gynnsamt. Jag behövde bara kapa ett par cm och köpa nya lamphållare. När jag väl höll på såg jag även att det ärgat en hel del på säkringshållarens bleck till en annan lanterna, men det tycks inte ha påverkat alls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 April , 2018 Menar du med "buntade inne i röret" att det går många kablar i röret och att dom sitter ihop med varandra? Alltså att du måste dra ut alla för att få loss just dina kablar? Annars har man ju fått in dina två kablar tidigare och då måste man rimligen kunna få ut dom också. Du har inte provat att dra åt andra hållet? Eller det är inte så att det är flera rörsektioner med skarvar här och där och det är där kablarna fastnar/nyper? Ett alternativ annars är att du kollar om det är jordkabeln eller pluskabeln som är kass. Om det är jord kanske du kan låna det från någon annan kabel i närheten så att du kan behålla brytaren du har. Bara några tankar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 April , 2018 Elektrikernas dragband eller en avloppsrensare kan vara bra att dra kablar i rör med. Men om det nu är trångt i det där röret så får du dra nya kablar på utsidan av detta. Tipset med minuskabeln kan ju fungera, minus då, då vi inte har jord i den bemärkelsen ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 29 April , 2018 (redigerade) Lägger båtbyggarna alltid kablar i rör? Eller kan dom va så tokiga att dom plastar in kabeln På min stortriss funkar sidoljusen inte och jag hittar inte den änden som ska till batteriet. Ursäkta trådkapningen, men jag tyckte det hörde till ämnet. Jag var ut och kollade. Det verkar vara lika dumt som på TS båt. Kabeln grenar sig någonstans där man inte kommer åt kopplingspunkten. Vilken idioti. Redigerad 29 April , 2018 av Havskrattan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 29 April , 2018 Jag har sett båtar tillverkade fram till någon gång i mitten av nittio-talet som har haft inplastade kablar. Tror reglerna ändrades någon gång då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 29 April , 2018 Pröva att kontakta Malö Yachts som köpt Sweden Yachts, https://www.maloyachts.se/contact/ De kan ju ha kvar någon information du har glädje av. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 29 April , 2018 Ett tips bara. Om du lyckas dra in en ny kabel i röret, dra in samtidigt ett persiennsnöre el motsv som "pilotlina" till nästa kabel. Varje gång men drar in en ny kabel drar man in samtidigt en ny pilot lina. Spar en hel del fula ord å tid. På min båt fick jag borra genom fästplåten för pulpit å täta igen å skruva fast, å sedan borra ett hål i underkant pulpit där lanternan sitter. Det hålet är så trång så kabeln tätar nog i sig. Använde rund yttermantlat kabel med två ledare inuti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2018 Har sett en del "rörinstallationer". Ibland får man öppna där man kommer åt typ i en garderob. Såpvatten eller ännu hellre PTFE spray kan hjälpa när man ska få ut. Ibland kan man få ut en anna tråd så det blir mera plats i röret. Är det rätt gjort så ska man kunna få i fler kablar i rörren. FK är inte avsedda för båtar men de som är enklast att dra i rör. Ska man gissa på felställe så är det nog i lanternhuset eller pullpit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 2 Maj , 2018 Tack för alla svar. Håller med om att problemet "borde" vara i närheten av lanterorna. Funderar om det finns en kopplingsplint gömd någonstans mellan lanternorna och elcentralen som förhindrar att jag drar ut sladden. Måste montera ner så många delar för att kolla... Jag berättar hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2018 2 timmar sedan, Havsvargen säger: Måste montera ner så många delar för att kolla... Det som kan göra under är sk endoscope-kamera så man kan kika in bakom saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser