Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gäst Henrik e

Smällande förgasare

Rekommendera Poster

Gäst Henrik e

Hej på er. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med tips om följande problem: OMC 5.0 -89 med Rochester Quadrajet. Motorn startar fint och går bra när jag puttrar iväg från bryggan men när farten ska ökas och varvräknaren närmar sig 2000 rpm börjar det smälla ganska ruskigt i förgasaren, ibland smattrar det av tätt följande smällar. Drar jag av på gasen är allt frid och fröjd igen. Följande är fakta: 150 liter fräsch bensin i tanken. Kollade idag i bränslefiltret, hällde ut innehållet men inget vatten fanns, bara ett antal mindre smutspartiklar. Kopplade en slang på bränsleröret vid förgasaren och pumpade med enbart startmotorn ur 1 liter på ca 10-15 sekunder, verkar det normalt eller ska det komma mer? Inget vatten kom med. Tändning brytarlös ej rörd sedan i höstas då allt funkade. Tändstiften är kollade och okejade av OMC-meken som gjorde service i höstas, förgasaren renoverades av Hansen Racing denna vår så den måste ju vara ok. Den lämnade jag dit för att i höstas hade motorn en tendens att dö vid gaspådrag. Vad föreslår ni att jag kollar härnäst? Mycket tack på förhand. MVH Henrik Ekman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej låter som tändinställningen stårfel den tänder ju förmodlingen när en insugs ventil står öppen. kanske en lösning :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonny

Henrik.kan nämna att jag har samma motor och brytarlöst som dej,hade dessa problem förra sommaren,men anledningen då var att vädret var ju inget vidare det regnade ju så gott som varje dag.och båten kördes inte på veckor men när jag kom upp runt 2000 v så small det förgasarn.FUKT var problemet ,kör motorn riktigt varm justera tändningen med stroboskoplampa ,kolla så muttrarna verkligen är åtdraga som håller förgasaren.(tjuvluft)lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonny

Henrik.kan nämna att jag har samma motor och brytarlöst som dej,hade dessa problem förra sommaren,men anledningen då var att vädret var ju inget vidare det regnade ju så gott som varje dag.och båten kördes inte på veckor men när jag kom upp runt 2000 v så small det förgasarn.FUKT var problemet ,kör motorn riktigt varm justera tändningen med stroboskoplampa ,kolla så muttrarna verkligen är åtdraga som håller förgasaren.(tjuvluft)lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kan givetvis vara så som tidigare inlägg redovisat. Ifall jag tolkat ditt inlägg rätt hände det beskrivna när du lagt ut och då är motorn inte riktigt varm, rätt eller fel?Du har heller inte ändrat några inställningar sedan förra året, eller? Ifall jag gjorde en riktig analys av din frågeställning. Tror jag att du skall söka felet i förgasaren. Varvtalet 2000 är i övergången från lågfartsmunstycken till högfart. Du han ha lite skit liggandes någonstans. Motorn får för lite soppa när du ökar varven och det är speciellt känsligt vid ditt angivna vartal. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för era tips. Jag tar till mig allt och åker ner nu. Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Det kan vara som föregående inlägg, fukt. Då gärna i fördelarlocket vilket gör att gnistan hoppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla tändkablar, fördelarlock och anslutningar till tändstift. Tändkablar är ingen evighetsdetalj utan bör bytas när de börjar åldras, mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Nu har jag bytt fördelarlock, rotor, som båda var i dåligt skick, tändspole till en Flame-Thrower som ska funka bättre ihop med Ignitor-tändningen samt alla tändstift. Jag har dock bara bryggkört ännu, vädret har varit helkasst, och noterat att motorn går bättre på alla sätt. Det blir nog en tur denna eftermiddag, då får vi se....Återigen tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...