Nevala81 0 Postad 18 April , 2018 Hej. Nu kokar dom få hjärnceller jag har. Har hittat ett objekt som jag tänkte använda som bruksbåt, Dock så var det lite värre skador i kölen än vad jag först befarade, Jag behöver lite assistans på materialval. Polyester eller epoxi. Lagningen ska "hålla" en säsong sen ska hon in i verkstaden för en grundlig genomgång. Sen har vi även problemet att hon måste i snarast för att gå på lite skärgårdstransporter. Så vad göra? Jag har slipat rent runt skadan och rensat på löst glasfiber. Har ett par borrhål för att torka ur henne snabbare som måste pluggas. Kan ej göra nåt arbete inifrån i nuläget utan det får bli till vintern när inredningen rivs ut. Jag hade tänkt spackla in ett nät så jag får ett mothåll när jag bygger med väv. Grejen är att jag vill använda epoxi, men en som jag känner som jobbar som plastreparatör inom fordonsindustrin säger att epoxi härdar långsamt. Stämmer detta? jag vill ha den produkten som blir klar för sjösättning snarast. Finns nån i söderort stockholm som känner för att assistera mig vid arbetet så finns både en go middag och en liten slant att inhämta. Mvh Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 18 April , 2018 Epoxi härdar långsammare än polyester. Ja. Men det är genomhärdat på något dygn. Använder du istället polyester kommer nästa problem; hur behandlar du lagningen? Du kan inte lägga epoxy eller epoxyprimer på den de närmaste 10-12 veckorna. Men topcoat borde kanske funka..? Kör du epoxy kan du slipa och lägga bottenfärg direkt på lagningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nevala81 0 Postad 18 April , 2018 Tack. Är det nån speciell färg man ska använda när man målar direkt på epoxyn? Hur många varv kan man lägga åt gången? Finns det nån bra länk där nån redovisar hur man går tillväga med epoxi. Torktider/att tänka på/ etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 18 April , 2018 läs denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 18 April , 2018 (redigerade) Se nedan Redigerad 18 April , 2018 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 18 April , 2018 https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Swedish.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nevala81 0 Postad 19 April , 2018 Grymt. Tack Cam72. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser