Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
lokatta

Dator i båt, strömförbrukning mm.

Rekommendera Poster

Tänkte börja använda en dator i båten. (En av HP's mindre laptoppar, två år gammal). Har en segelbåt från sjuttitalet där elen kommer ifrån en trött yanmar 8 hästare som används i nödfall. Jag ska försöka slänga dit en solpanel när ekonomin tillåter, hoppningsvis nästa säsong. Till saken. Ska driva en laptop och någon enkel, mindre handhållen gps med blybatteriet i båten. Vad är rimlig enrgiförbrukning för dessa apparater samt hur länge kan jag köra dessa utan att behöva starta motorn. Eller rättare sagt hur länge vågar jag använda för att KUNNA starta motorn. Sedan sist, vad laddar en vanlig motorgenerator? MVH Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-4 A ungefär. Blir nog till att skaffa extra batteri(er) och belasta generatorn men framförallt ladda fullt vid bryggorna. Elpanel är bra tillskott (ibland). Har själv en HP 1020 som jag driver via en 12-220V omvandlare där jag pluggar i den vanliga strömadaptern för 220V. Jag har för mig att det blir 3 A. Det blir lite onödigt spill men inte mer än c:a 10-20% kan jag tänka mig. Jag använder den inte i skärgården. Roligare med sjökort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En generator till Yanmar ger som mest 35A om det är en original generator du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst johan

2-4 amp drar den nog, kanske kan du släcka skärmen mellan prickarna. Din generator ger i praktiken ut 50% av vad det står på den så kanske 25amp i bästa fall. En tumregel är att aldrig ta mer än 50-60% ut av batteriets totala amp/h för att det inte skall ta skada och för att få igång motorn. Sjökort i vattentätt fodral är nog bäst mvh/johan 350amp/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...