Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
BaraAttDra

Tips/Hjälp Rita upp Ruttplan Stockholm - Medelhavet Tips på hamnar

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, yachtolivia säger:

Vad exakt menar du att bifogade bild ger informtion om?

/mats

 

En ögonblicksbild av vilka större fartyg som trafikerar Engelska kanalen och var dom är just i det ögonblicket plus naturligtvis även den mindre båtar som inte måste ha AIS-sändare, men ändå har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, yachtolivia säger:

Vad exakt menar du att bifogade bild ger informtion om?

/mats

Jag tror bilden avser att visa att Engelska kanalen inte bara är en lite större variant av Göta kanal och att det av den anledningen kan vara bra att ha AIS och kanske även radar när man passerar igenom Engelska kanalen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Thallatha och Mackey uppfattar situationen rätt tycker jag. Gräsligt mycket båtar.

Att gå genom Engelska kanalen utan AIS är ganska dumdristigt.

Lägg därtill alla båtar som inte harAIS transponder. Många mindre fiskebåtar har det tex inte. Många har radar men inte alla.

Har man inte radar själv så får man räkna med att ligga i hamn när det är lite dimma. Kan ju vara kul iofs men eftersom det ska stämma med tidvattnet när man ska gå så kommer resan ta ganska lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pedagogiska innehållet I bilden ger intrycket att här får man tränga sig fram I fartygstrafiken.

Så är inte fallet. Området är strikt trafikreglerat, - VTS-zon (kolla på Wikipedia för förklaring). Det är för fritidsfartyg inte tillåtet att segla i dessa zoner. Korsa är ok (förutsätter 90 grader KK relativt farleden) och vanliga väjningsregler gäller.Dvs väja för fartyg som kommer från SB (höger) samtidigt som fartyg från BB (vänster) väjer för dig. Brott mot reglerna innebär omedelbar åthutning över VHF, och om inte det beaktas, omedelbar avhysning och dryga böter.

Radar och AIS är finfina grejor men knappast nödvändigt. Däremot är VHF nästan oumbärligt. Det föreligger bla anmälningsplikt vid korsande av vissa inlopp (exvis Rotterdam) och mycken information utgår över radion. Också vid korsande av trafikzonen (inget man gör stup i kvarten) så är möjligheten att förhandla och meddela sig med omgivande trafik ovärdelig.

 

Bilden visar trafikzonerna i området. Man seglar nära kusterna och bortsett från tidvattenproblematiken så är det inte svårare än att ta sig fram på göta kanal. Området är väl utprickat.Capture.PNG.e764b1bc8de3ba4804e12f8f84c18510.PNG

 

/m

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som  yachtolivia säger.

 

Av den anledninge är det ju viktigt att ha kunskap om en hel del olika saker och/eller ha en vilja att lära sig. Dvs inte BaraAttDra.

Av AIS-bilden att att döma ser ju Engelska kanalen ut att vara väldigt liten eller båtarna som markerats väldigt stora. Så är det ju naturligtvis inte. Sen går ju många av de båtarna som syns på AIS inte direkt sakta. Vilken fart de håller kan man ju utläsa av AIS-bilden.

Det har ju hänt att man seglat i ett par tre knop och det kommit nån stor båt, som länge ser ut att ramma en, men när de passerat gått 50 - 100 meter akter om en. Det har hänt ett antal gånger att hjärtat varit närmare halsgropen, än på sin vanliga placering. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

Det har ju hänt att man seglat i ett par tre knop och det kommit nån stor båt, som länge ser ut att ramma en, men när de passerat gått 50 - 100 meter akter om en. Det har hänt ett antal gånger att hjärtat varit närmare halsgropen, än på sin vanliga placering

 

Man kan ju titta närmare på Marinetraffic. Vissa ställen är ju ganska lugnt men sen har vi ju hamnar med enornm trafik in/ut. Lägg sen till alla båtar utan AIS. Det är ett av världens trafiktätaste område och det sker många incidenter. 

Med motorbåt och lite fart är ju en sak men att segla med ström mm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också ett av världens mest och bäst trafikövervakade områden. Jag har varken erfarit eller läst om någon mängd incidenter i området. Vill påstå att det är betydligt trafiktätare på Sveriges ost- och väst-kust sommartid (undantaget handelstonnage, - men som sagt i deras farvatten rör man sig ej normalt) och med större mängd ovana sjömän i rörelse.
Ström påverkar inte båtars, inom samma område, relativa rörelser.

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her er noen havner som er vanlige å benytte. Riktignok fra Norge til Skottland og ned til varmen.

https://goo.gl/maps/fzndUJdJpoE2

 

Du bør ha med noen pilotguider f.eks. kjøpes her:

http://www.bookharbour.com/books/pilots/

 

Kanalene kan du seile i uten noen kompentanse, men du må ha med cevni bøkene ombord. Det er anbefalt å sette seg inn in kanalenes signaler og merker og du kan ta en gyldig cevni test for £20 her:

https://www.marine-education.eu/ryaonlinecourse/rya-cevni-icc-inland-waterways/

Om båten er mer enn 1.80 dyp så blir det utfordring å komme ned til middelhavet via kanalene, men det går. Masten kan tas ned i Tyskland og sendes på bil til f.eks. til Port-Saint-Louis.

Regne med kr 1500 for avmasting og kr 10k for frakt avhengig av lengden. Du kan ha den på dekk også med vær obs på Om forsikringen dekker dette. Skader på mast i slusene er ikke uvanlig. 

 

God tur :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Barbaria säger:

Kanalene kan du seile i uten noen kompentanse

Nej så är det inte. Vad stödjer du ditt påstående på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-31 på 16:09, yachtolivia säger:

Korsa är ok (förutsätter 90 grader KK relativt farleden) och vanliga väjningsregler gäller.Dvs väja för fartyg som kommer från SB (höger) samtidigt som fartyg från BB (vänster) väjer för dig.

 

Njaeee.... nej, de vanliga väjningsreglerna gäller inte i en trafiksepareringszon. Det är korrekt att du får korsa en zon i 90 grader men du måste väja för allt och alla ( om din båt är under 20 m lång )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt :

Colregs,
•Rule 10 (j) - " A vessel of less than 20m in length or a sailing vessel, shall not impede the safe passage or a power-driven vessel following a traffic lane".

 

Men, vi har korsat åtskilliga gånger och vid anrop till "vänsterkommande" fartyg närmast blivit avsnästa med "vi har redan sett er och väjer som behövs".

 

Men, regeln gäller och i Gibraltarsundet, Messinasundet, utanför Pireus, Dardanellerna, etc så gäller strikt vad du säger, - och tillämpas.

 

Oavsett var du seglar så gäller att vara påläst,  förstå (kompetens) och att vara  observant.

 

Shit happens fast!

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-01 på 15:57, BaraAttDra säger:

Nu börjar tråden faktiskt generera värdefull information. Det gillas :)

Håller med dig. Har läst igenom och det är mycket anekdoter och pekpinnar.

 

Läs på så mycket du kan i frågan och veva igång. Lägg ditt liv i din skapares händer och kör på. Bättre att dö som levande än vara en död levande.

 

Mitt råd är att skaffa AIS. AIS är en otrolig fördel.  Om, eller när du gör ett misstag, så kan kustbevakningen se vad du heter och ropa upp dig och ge dig vägledning. Alla gör misstag och kustbevakarna hjälper förhoppningsvis först och främst till. AIS har förbättrat säkerheten till havs otroligt mycket. Som tidigare nämnts är det även kanon med AIS vid dimma och som långsamtgående båt är det värdefullt att se andras båtar kurs och fart för att kunna göra tidiga kursändringar. 

 

Jag tänker mig att du inte är den enda som gör en sådan resa. Jag tror att du kommer hitta många seglarkompisar som du kan teama ihop dig med. Dela info mm. Samarbeta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-26 på 17:07, BaraAttDra säger:

Till min stora förvåning finner jag inte någon bra seglings-blogg som berättar om deras rutt från Stockholm till Medelhavet. Kanske existerar den trots detta och då är vi tacksamma för en länk till denna.

Rutten vi planerar ska inte gå igenom några kanaler. Preliminärt planerar vi starta vår resa i Stockholm i början på Juni och vi hoppas återvända till Stockholm i mitten på September. Hur lång tid tar seglingen till och från Medelhavet?

Innan man beger sig ut på en lång segling som denna så vill man ju gärna ha en så fullständig färdplan som möjligt, främst ur säkerhetssynpunkt.

 

Det vi vill ha helt klart för oss innan vi åker (och som vi önskar få hjälp med/tips på hur vi genomför på bästa sätt) är: 

 

* Dagsetapper. Vi har en 10 meter lång segelbåt, som seglar relativt snabbt. För att vara på den säkra sidan tänker vi dock endast räkna med 6 knop i medelhastighet och 8 timmars segling per dag. Alltså 48 sjömil per dag. 

8 timmar per dag gäller såklart inte för de längre passagerna.

Hur kan man planera in alla hamnar man ska övernatta på i förväg? När kan det istället gå att ligga ankrad? 

 

* Farliga etapper? Vilka månader blir vissa delar av vår färdväg farliga? 

Google earth funkar kanon att både grov och fin-planera rutter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Caribic410 säger:

Google earth funkar kanon att både grov och fin-planera rutter på.

Grovt, ja men sen behövs också sjökorten för att se strömmar, trafiksepareringszoner mm. Framförallt, Reeds för att se hamnar och tidvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har seglat sträckan Göteborg-medelhavet 3ggr, sträckan är lättnavigerad = inga grund eller öar, bara följa kusten och hamnar finns överallt så det går att dagssegla hela sträckan om man har gott om tid

Följande stopp har jag gjort:

Ifrån skåne- söderut via Kielkanalen (rekommenderas) Brunsbuttel, (här får man inte köra närmare trafiksepareringen än 1 sjömil ifrån boj 1-17, böter på plats enligt sjökort imray C26 ) Borkum, Ijumuiden, (söder om denna ligger Europort, man måste få tillstånd att passera på VHF det finns en smallcraftspassage där, imray C30), Zeebrugge, Nieuwpoort, Boulogne sur mer, Brest, Concarneau, (över Biscaya)La Coruna, Porto, Nazare, Peniche, Cascais, Sines, Cadiz, Gibraltar = framme vid medelhavet!

Övrigt: VHF är ett måste, giltliga raketer rekomenderas (böter i Frankrike om de är utgångna)Försäkringspapper frågar de om i alla hamnar därnere+ pass +registreringsbevis

Har haft mottagande AIS på min första resa och det var bra men inte på mina andra resor

Har aldrig haft radar, men visst hamnar man i dimma ibland så i framtiden..

Följande litteratur rekmmenderas: Reeds nautical almenac, och imrays sjökort, de har förstoringar på de flesta hamnar,

Alla hamnar jag varit i har man kunnat gå in i oberoende av tidvatten, ofta en bojad muddrad ränna

Jag brukar använda väder sajten : passageweather.com

Svårt att räkna på en snitthastighet ofta får man ligga i hamn och vänta på väder flera dagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...