jberg 0 Postad 5 Mars , 2018 Hej, Är det någon som har erfarenhet av Triboron tvåtaktskoncentrat till era utombordare, håller motorerna? Har en tvåtaktare till gummijollen som jag kör med alkylatbensin men skulle vilja få bort röken från tvåtaktsoljan och Triboron ska ju vara rökfri och miljövänlig. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/TRIBORON_2-TAKTS_OLJA?id=14750 mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 6 Mars , 2018 Jag körde Triboron (och alkylat) i min gummijollemotor förra sommaren och det har funka bra hittills. Hoppas det fortsätter så. Tvåtaktsdoften och -röken är i princip helt obefintlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 7 Mars , 2018 Låter bra att det verkar fungera! Vore intressant att höra om det är fler som har testat. jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Mars , 2018 300kr för en halv liter olja, gött... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Mars , 2018 375 kr för bensinen och 300 kr för oljan vid 2%-blandning. Jag hade inte nog inte använt Triboronen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 8 Mars , 2018 Nu var ju frågan ställd om någon har erfarenhet av oljan, dvs om den fungerar, inte om någon tycker den är för dyr... jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 9 Mars , 2018 Är den inte väldigt dyr den där oljan? Jag vill egentligen bara skicka ett uppmuntrande TACK! till dig och andra som använder alkylatbensin i era tvåtaktare som "gör fiskarna glada" och dessutom att du och andra lägger pengar på en produkt som gör omgivningen glad genom att vi slipper lukt och rök. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2018 (redigerade) Frågar mig varför produkten "triboron tvåtaktsolja" skulle vara bättre än exempelvis "aspen two stroke oil"?Faktafundering: Grundämnet bor som ingår i triboron förbränns inte och släpps därmed tyvärr ut i avgasvattnet. (Däremot kan måhända "grundämnet bor" vara ytterst effektivt för att minska friktion och därmed minska motorns bränsleåtgång/fossil-utsläpp?) Att produkten triboron innehåller grundämnet bor är nog så säga dess framhävdade tvåtakts-smörjfiness gentemot andra miljövänliga tvåtakts-oljor? [De försöker dock bortförklara oförbränt bor-utsläpp genom att hävda att detta är biologiskt ofarligt och rent av gynnsamt som växtnäring. (Men växtnäringsämnen ger ju å andra sidan lätt övergödda slajmiga vattendrag, döda bottnar i många farvatten etc?)] Vete fasen men avråder i ditt fall från produkten triboron. En vanlig "miljövänlig 2-taktsolja" vars innehåll förbränns hyfsat fullständigt är nog bättre och billigare? [Även miljövänliga oljor har sina nackdelar, förbränningen kanske råkar osa litet i näsan. Men hellre detta än att förorena med bor-bemängda grundämnen som fungerar som tillväxtnäring, alltså via avgaserna i känsliga naturhamnars bottenvatten??] Har nedan saxat ihop en bild från triborons egna sajt som nog understryker att "bor-utsläpp" sker. Hur bra på en skala, BOR är ju ett kemiskt grundämne som knappast kan förbrännas eller nedbrytas biologiskt? PS har f.ö. själv enbart goda erfarenheter av ren alkylatbensin i en liten fyrtakts-inbordare där ju ingen smörjning utöver oljetrågets rundpumpade olja behövs. Redigerad 9 Mars , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Mars , 2018 Jag hade kört denna variant om jag haft tvåtaktare, http://www.aspen.se/Konsument/Marin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 11 Mars , 2018 Jag har använt ca 5 liter Triboron i olika motorer under några år.Bäst funkade det i min Suzuki30 tvåtakt med oilinjektion.Väldigt rökfritt och jag inbillade mig att tomgången blev jämnare?Annars har jag blandat lite i motorsåg,gräsklippare,trimmer och tillomed i motoroljan på två bilar så jag tror på Borets effekt.Nu tycker jag de prissatt den för högt så jag köper litegrann då och då som tillsats bara.Jag minns att på Suzukin mätte jag upp en liten kompressionshöjning efter första uppkörda litern.Till en mindre utombordare med liten förbrukning skulle jag definitivt använda det.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 14 Mars , 2018 Bra kommentarer, håller med om att miljövinsten kanske inte år så stor jämfört med t.ex. Aspens (eller likvärdig biologisk nedbrytbar) tvåtaktsolja. Det blir mest en fråga om att slippa se och känna lukten av tvåtaktsröken (vilket ju samtidigt ger lägre utsläpp också). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 14 Mars , 2018 Ooops! När jag letade efter innehållet i Aspens tvåtaktsolja så hittade jag det här "Aspen 2 är ett effektivt bränsle för olika typer av luftkylda tvåtaktsmotorer". Den är inte anpassad för vattenkylda tvåtaktsmotorer såsom utombordsmotorer. Aspen har två olika tvåtaktsoljor, en för luftkylda och en för vattenkylda tvåtaktsmotorer. Så det rätta för en utombordare är att köpa oblandad Aspen 4 och blanda själv med Aspen Outboard Oil. http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_2 Sen blir jag lite konfunderad angående miljövänligheten när jag läser säkerhetsdatabladet för Outboard Oil: Kommentar: Skadlig för fisk. Allmänna hänvisningar: Vattenföroreningsklass 1 (Själv-klassificering enligt VwVwS, 17.05.1999): liten risk för vattenförorening. Låt ej tränga ner i grundvatten, vattendrag eller i avloppsnätet i outspätt tillstånd resp. i större mängder. Skadlig för vattenorganismer. En annan lite udda säkerhetsvarning är att använda skyddshandskar vid hantering: Handskydd: Handskmaterialet måste vara tätt och beständigt mot produkt/ämne/tillredning. Handskmaterialrekommendationer kan inte ges för produkt/tillredning/kemikalielösning, då inga tester genomförts. >80% biologiskt nedbrytbar enligt OECD 301B (kommentar: vad innehåller de resterande 20%?) http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhetsdatablad/SE - Sverige/MSDS_ASPEN_OUTBOARD_OIL_SE.pdf?TS=636069468870310414 Det blir inga utsläpp av oljeprodukter men vad släpper vi ut i stället????? Det är ju känt att mineraloljeprodukter bryts ner av solljus och mikroorganismer. Är dessa restprodukter mer eller mindre skadliga än restprodukterna från Aspens bensin o oljor? Är det som med den tidigare godkända zinkbottenfärgen som gav mer miljöpåverkan än kopparbottenfärgen???? "Ur askan i elden" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 Mars , 2018 Jag gissar att det främst gäller för oförbränd olja. Visserligen passerar en del sån genom en tvåtaktare, men i drift är det nog rätt utspätt om båten rör på sig. Om man däremot råkar tippa ut fyralitersdunken i vattnet intill båten är det en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 14 Mars , 2018 15 minuter sedan, raol säger: Jag gissar att det främst gäller för oförbränd olja. Visserligen passerar en del sån genom en tvåtaktare, men i drift är det nog rätt utspätt om båten rör på sig. Om man däremot råkar tippa ut fyralitersdunken i vattnet intill båten är det en annan sak. Det som inte är nedbrytbart stannar kvar i havet för alltid. "För alltid" = "Försvinner aldrig" Det är kanske inte skadligt idag eller imorgon men kanske nästa vecka, eller nästa månad... Vad är det för restprodukter som stannar kvar för alltid??? Det redovisas inte av något anledning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 Mars , 2018 Nja, det står ju att 80 procent är biologiskt nedbrytbart, inte att kvarvarande 20 procent inte kan brytas ned av andra, ickebiologiska processer. Får vatten, solljus, syre, m m, arbeta ett tag, så förstörs många ämnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 22 Mars , 2018 Hej Jag har använt triboron. Först med en suzuki 225hk tvåtakt. Där med typen för separat olje tank. Fungerade mycket bra. Innan triboron så rök motorn en del. När jag sen började köra med triboron så försvann all rök. Motorn gick mycket jämnare också. Nu använder jag triboron i bränsletanken. Jag blandar 1% i tanken. Det ska vara så. Motorn är en 80 tals yamaha 85 hk. Jag hade problem med ojämn gång och mycket rök tidigare. Motorn var ibland svårstartad. Nu är alla de problemen borta. Visst kostar den mer men jag betalar järna den merkostnaden mot att ha en pålitlig väl fungerande motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangan77 0 Postad 27 September , 2020 Hej. Har börjat använda triboron till min evinrude 70hk 2takt som jag kopplat bort vro pumpen på och blandar 1%tribon i bränslet. Motorn startar lätt och verkar gå bra på tomgång. Men när jag kör så börjar den larma för hög temp och går ner i säkerhetsläge. De har börjat efter jag började med tribon. Kan de va att motorn går tyngre och inte får smörjning klokt? Verkat som den tappat i toppfart me. Trodde de va termostaten så bytte den men larmade efter ett tag igen. Kan ju va impellern me men är lite tveksam då de inte varit något problem före. Ska koppla tillbaka vropumpen och se om de blir nån skillnad. Har någon varit me om nått liknande? Tacksam för svar Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 27 September , 2020 1 timme sedan skrev Mangan77: Hej. Har börjat använda triboron till min evinrude 70hk 2takt som jag kopplat bort vro pumpen på och blandar 1%tribon i bränslet. Motorn startar lätt och verkar gå bra på tomgång. Men när jag kör så börjar den larma för hög temp och går ner i säkerhetsläge. De har börjat efter jag började med tribon. Kan de va att motorn går tyngre och inte får smörjning klokt? Verkat som den tappat i toppfart me. Trodde de va termostaten så bytte den men larmade efter ett tag igen. Kan ju va impellern me men är lite tveksam då de inte varit något problem före. Ska koppla tillbaka vropumpen och se om de blir nån skillnad. Har någon varit me om nått liknande? Tacksam för svar Mvh Magnus Det framgår inte hur gammal din motor är, men om den är lite äldre kanske den behöver 2%? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangan77 0 Postad 27 September , 2020 De är en 89. De sitter två bränslefilter men enligt triboron själva så går medlet igenom och smörjer motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 27 September , 2020 Kanske det blir lite OT nu men på 60 o 70 talet var det vanligt med 4% oljeblandning. Senare blev det vanligt med 2%. Antar att oljan och precision i motorerna blivit bättre då. I ännu mer modern tid med autolube doseras ju efter behov så att säga. Har hört att det vid lågt varvtal kan vara så lite som 0,5% men vid större effektuttag är det naturligtvis mer. Vet ej, men kanske 2%? Tänkte därför att det kan vara för snålt att bara blanda 1%? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangan77 0 Postad 28 September , 2020 Jo så kan de vara. Verkar som motorn fick mycke olja tidigare då den rökte mycke. De är en gammal militärmotor me så den har nog inte gått så mycket. Kopplar nog tillbaka vropumpen och kollar om den ännu börjar larma. Lär ju va impellern isf. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 September , 2020 2020-09-27 vid 22:56 skrev Zwen: Kanske det blir lite OT nu men på 60 o 70 talet var det vanligt med 4% oljeblandning. Om någon ände av vevstakarna är glidlagrade så gäller 4 %. Detta var ovanligt redan på 60-talet och på 70-talet förekommer det nog inte alls. Möjligen kan någon tillverkare rekommenderat 4 % trots detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 29 September , 2020 2020-09-27 vid 20:00 skrev Mangan77: Hej. Har börjat använda triboron till min evinrude 70hk 2takt som jag kopplat bort vro pumpen på och blandar 1%tribon i bränslet. Motorn startar lätt och verkar gå bra på tomgång. Men när jag kör så börjar den larma för hög temp och går ner i säkerhetsläge. De har börjat efter jag började med tribon. Kan de va att motorn går tyngre och inte får smörjning klokt? Verkat som den tappat i toppfart me. Trodde de va termostaten så bytte den men larmade efter ett tag igen. Kan ju va impellern me men är lite tveksam då de inte varit något problem före. Ska koppla tillbaka vropumpen och se om de blir nån skillnad. Har någon varit me om nått liknande? Tacksam för svar Mvh Magnus Evinrude 70 = 2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 29 September , 2020 Min Murkla som köptes ny 1967 skulle ha 4% minns jag. Tror faktiskt de behöll det några år till. En f.d. svåger hade en Johnson från slutet av 70-talet, den nöjde sig med 2%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 29 September , 2020 Den triboronen jag använde i min Suzuki30 tvåtakt var en lite tjockare produkt som blandades i rätt mängder via motorns oilinjektion.Jag vet ej vad den förtjockande tillsatsen var men den rök trots allt inget.Förbrukningen blir ju väldigt låg på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 September , 2020 4 timmar sedan skrev Zwen: Min Murkla som köptes ny 1967 skulle ha 4% minns jag. Motoroljor har blivit mycket bättre än de en gång var. 1967 fanns inte de oljekvaliteter som används idag. Det fanns en tid när utbytesmotorer monterades vid verkstäder i snart sagt varje gathörn. Även usla avgassystem höll mången sysselsatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangan77 0 Postad 29 September , 2020 8 timmar sedan skrev bo_man: Evinrude 70 = 2% Oki 2% triboron? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 29 September , 2020 5 timmar sedan skrev Mangan77: Oki 2% triboron? Det vet jag ej, men 2% 2-taktsolja ska det vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser