Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Rekommendera Poster

Ja men du kanske måste programmera rätt frekvenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen så kan det ju vara svårt att få en sån registrerad, så man kan använda den lagligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst  bör du kolla om du på ett enkelt sätt kan programmera och använda de frekvenser du behöver.

Kolla om "CHIRP" kan snacka med din radio via lämplig kabel.

En användarbegränsning som stör mig på min handhållna Baofeng VHF är att men inte kan namnge kanalerna på ett bra sätt.

Beträffande användning så är det väl OK med nästan vad som helst så länge du inte stör annan trafik eller stör elektronik ikring dig. För tillstånd och certifikat frågar ingen efter vad för radio du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Gundj säger:

min handhållna Baofeng

Vilken modell har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är en fantastisk apparat för det låga priset.

Vi använder den ihop med PMR-radio vid hundträning och den går utmärkt i skogen också.

Men den ska tjänstgöra som reservapparat i båten när jag väl hittar en fast VHF jag gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gundj säger:

Visst, det är en fantastisk apparat för det låga priset.

Vi använder den ihop med PMR-radio vid hundträning och den går utmärkt i skogen också.

Men den ska tjänstgöra som reservapparat i båten när jag väl hittar en fast VHF jag gillar.

Samma här ungefär, använder PMR en del.

Hunden är utbildadad på kantarellsök så hon behöver ingen radio ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått rådet att ha en vhf i båten. Dels pga nödanrop (sända eller ta emot ). Och även för vädervarningar. Alltså inget slöprat. Så jag har ingen susning hur detta med PMR eller programmering av kanaler fungerar. Detta låter komplicerat.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pmr har inget med vhf att göra. Ganska ovanligt att man skaffar utrustning som kan båda. Pmr är ett band enklare ”walki talkies”, från leksaker till lite mer avancerade saker. Du kan bortse från det om du vill ha en vhf.

 

Men jag skulle nog köpa en begagnad vhf eller ny handhållen istället för att krångla med att programmera om kanaler. Då får du dessutom DSC (en nöd-knapp) som är jättelätt att trycka på för alla medresenärer. Ett knapptryck så kommer sjöräddningen, i alla fall om du har plottern kopplat till vhfen. Kanske nåt att fixa till i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att om man ska vara petig så ska man ha tillstånd hos PTS för radion, SRC-licens efter godkänt prov och för att DSC ska fungera så ska du ha fått ett MMSI-nummer i samband med din ansökan om tillstånd.

Om man väljer bort ovanstående, och alltså inte har jättelätt att få hjälp så skulle jag föreslå att du tittar på en kanal-plan och väljer de frekvenser som är troliga att du behöver Det är först och främst ch16, de kustradiostationer (trafikkanaler) som ligger i närområdet där du är med båten samt L1 och L2. ch 72 o 77 kan vara bra också.

Då blir det inte så mycket att hålla reda på.

https://stockholmradio.se/vhf/

https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2017/09/VHF-karta-Sverige-2017.pdf

 

Ursäkta utvikningen om PMR, det är inte aktuellt annat än att det faktiskt fungerar bra mellan båtar om man är ett gäng och inte vill använda vhf av någon anledning.

PMR är dock liksom VHF helt öppet och avlyssningsbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte intresset så kan man nog skippa programmering mm. Prova radion, den kanske är rätt programmerad från början.

Annars, köp en "riktig". Skit i de begagnad, folk vill ofta ha för mycket betalt. Jag letade en extra VHF men det slutade med en ny Lowrance Link 5 för en dryg tusenlapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Har man inte intresset så kan man nog skippa programmering mm. Prova radion, den kanske är rätt programmerad från början.

Annars, köp en "riktig". Skit i de begagnad, folk vill ofta ha för mycket betalt. Jag letade en extra VHF men det slutade med en ny Lowrance Link 5 för en dryg tusenlapp. 

Och, om du köper en begagnad som någon lagt in sitt MMSI i så drabbas du av två alternativ, överföra ägandet av det numret till dig hos PTS med säljarens medgivande eller skicka in radion för omprogrammering hos någon. Nätet är fullt av misslyckade egna försök :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Gundj säger:

Nätet är fullt av misslyckade egna försök :-)

Bra påpekande. På en del apparater går det att ändra tre gånger. 

De begagnade apparater jag ringde på så visste naturligtvis inte säljaren om det gick att ändra. Därför var det mycket enklare att köpa en ny maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag köpte en begagnad men hade inget problem att programmera in mmsi. Skulle det inte gå att ändra nu då? Det stod inget om ”tre gånger” , så då måste det bara gå en gång?

 

vad är syftet? Man borde ju vilja göra det lätt att ändra, så folk inte åker runt med fel mmsi.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen jag fått förklarat, som jag inte vet om det stämmer är att man inte ska kunna missbruka att ha "falska" MMSI, d v s hitta på egna nummer av någon anledning.

Om MMSI aldrig varit inlagt i en beg apparat så är det givetvis fritt fram att göra det en första gång. 

Apparaten vet ju inte att den bytt ägare.

Det finns tillverkare som har fabrikskoder man knappar in för att ändra och det finns de som kräver att man ansluter dator eller avkodningsdongel.

Problemet jag ville påtala är att om man gör en bra affär o köper en billig beg så kan mellanskillnaden till en ny fösvinna på att fixa till MMSI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant. Det skapar en viss kostnad för att tjuvringa som Stena-färja. Det kan nog vara tillräckligt avskräckande för att förhindra bus med föräldrarnas vhf.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Ok, intressant. Det skapar en viss kostnad för att tjuvringa som Stena-färja.

 

Och alla som säljer sin gamla VHF med sitt MMSI nummer inprogrammerat förstår jag inte riktigt häller för numret är ju registrerad på den personen och han e ansvarig för radiotrafiken från den enheten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Jonas_81 säger:

 

Och alla som säljer sin gamla VHF med sitt MMSI nummer inprogrammerat förstår jag inte riktigt häller för numret är ju registrerad på den personen och han e ansvarig för radiotrafiken från den enheten...

 

Det har nog säljarna inte tänkt på. Dessutom är ju MMSI numret kollat till en viss båt som man alltså skulle leta efter om numret används för larm. Vilket ev kan innebära att den som skickar larmet kan få stå för en del kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MMSI är lite lurigt, du ser väl på AIS vilket MMSI ett fartyg har, skulle man då lätt kunna byta i sin radio kan man ställa till en hel del, alternativt ringa hem gratis :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Jonas_81 säger:

 

Och alla som säljer sin gamla VHF med sitt MMSI nummer inprogrammerat förstår jag inte riktigt häller för numret är ju registrerad på den personen och han e ansvarig för radiotrafiken från den enheten...

 

Jag har sålt en VHF med inprogrammerat MMSI som inte var ändringsbart. Jag och köparen kontaktade PTS via mail och begärde att MMSI skulle omregisteras. Det var inga konstigheter och kostade inte ens något att göra bytet.

 

Jag började med ett mail som adresserades till PTS (jag hade haft telefonkontakt med handläggaren innan så det adresserades direkt till rätt person hos PTS) och köparen där jag begärde att mitt gamla MMSI skulle flyttas till köparens VHF-licens och att jag ville ha ett nytt MMSI till min VHF-licens. Sedan vidarebefordrade köparen samma mail till PTS och mig med tillägg att han ville överta mitt gamla MMSI-nummer och få det registrerat på sin VHF-licens.

 

Efter någon dag så fick vi svar från PTS att bytet var genomfört och jag fick ett nytt MMSI-nummer.

 

(VHFen satt fastskruvad i en båt vars namn samtidigt övertogs och omregistrerades och jag fick ett nytt båtnamn på min VHF-licens, men nu handlade ju tråden om byte av MMSI....)

 

Skönt med en myndighet som fortfarande ger service till finansiärerna :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎26 på 07:42, Gundj säger:

Anledningen jag fått förklarat, som jag inte vet om det stämmer är att man inte ska kunna missbruka att ha "falska" MMSI, d v s hitta på egna nummer av någon anledning.

Om MMSI aldrig varit inlagt i en beg apparat så är det givetvis fritt fram att göra det en första gång. 

Apparaten vet ju inte att den bytt ägare.

Det finns tillverkare som har fabrikskoder man knappar in för att ändra och det finns de som kräver att man ansluter dator eller avkodningsdongel.

Problemet jag ville påtala är att om man gör en bra affär o köper en billig beg så kan mellanskillnaden till en ny fösvinna på att fixa till MMSI.

Jag skickade min Cobra som satt i båten när jag köpte den 2016.. Skickade den generalagenten i GBG.. Tror jag betalade 500 totalt inkl frakt, för omprogrammeringen..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...