Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Adde2030

Åldersbestämning av båt och motor

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig svara på frågan hur man tänker kring årsmodeller med båt och motor. 

Jag har tittat på en ny båt och motor på firma.

Den saluförs som -17 på både motor och båt men när jag kikar i dokumentationen för båten är den "godkänd" i fabrik 2016-07. 

Skrovnumret slutar dock på 17 (om det nu betyder att den räknas som en -17?)

Samma sak när jag kikar på motorn (Yamaha Fyrtakt) så finns en CE märkning med årtalet 2016 och när jag kikar på plåten där serienumret står, finns årsbokstaven Y samt att det finns en klisterlapp uppe vid tilt-knappen med en liten "båtratt" samt ett nummer som slutar på 16 (XXXX-16). 

När det kommer till bilar så släpps ju t.ex årsmodell -18 redan en bit innan årsskiftet, tänker man lika på båt och motor?

Det spelar mig ingen roll om det är en -16 egentligen eftersom den ju är ny, men den dag man säljer den så spelar ju årsmodellen in i prissättningen.

/adde.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en större motor brukar man ju ofta ha en timräknare vilket jag ser som viktigare att ha koll på. Alltså hur många timmar motorn har gått mer än vilken årsmodell den tillhör om det inte är teknikskillnader mellan årsmodellerna. Sedan hur många säsonger den har varit i vattnet kan ju spela in. Jag menar, har man köpt motorn på eftersäsong under hösten och sjösätter först på våren spelar inte årsmodellen så stor roll anser jag iallafall. Mera skicket, servicedokumentation och drifttimmar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej pseudonym, tack för ditt svar. 

Ja jag är beredd att hålla med dig om att timmar/skick/servicehistorik är viktigare än årtalet den är tillverkad. Lite som när man kikar på en äldre bil, så spelar det ju mindre roll om det är en 2002a eller 2003a om den är fin och väl underhållen. 

Jag kikade lite mer på nätet och vad jag kunde komma fram till så räknas nog båten som en årsmodell 2017 eftersom den har -17 som slutsiffra i skrovnumret. 

Dock är jag fortfarande fundersam beträffande motorn. Nu har jag inte 100% koll, men jag tror att motorerna för den modellen (Yamaha F100) inte skiljer något emellan 2016 och 2017 men nu 2018 har de blivit uppdaterade tillverkningsmässigt. 

Dock undrar jag fortf om handlaren kan marknadsföra den som en årsmodell -17 när den har märkningen ovan, som jag förstår betyder att den är tillverkad -16 och väl borde vara årsmodell -16? 

/adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Adde2030 säger:

Hej pseudonym, tack för ditt svar. 

Ja jag är beredd att hålla med dig om att timmar/skick/servicehistorik är viktigare än årtalet den är tillverkad. Lite som när man kikar på en äldre bil, så spelar det ju mindre roll om det är en 2002a eller 2003a om den är fin och väl underhållen. 

Jag kikade lite mer på nätet och vad jag kunde komma fram till så räknas nog båten som en årsmodell 2017 eftersom den har -17 som slutsiffra i skrovnumret. 

Dock är jag fortfarande fundersam beträffande motorn. Nu har jag inte 100% koll, men jag tror att motorerna för den modellen (Yamaha F100) inte skiljer något emellan 2016 och 2017 men nu 2018 har de blivit uppdaterade tillverkningsmässigt. 

Dock undrar jag fortf om handlaren kan marknadsföra den som en årsmodell -17 när den har märkningen ovan, som jag förstår betyder att den är tillverkad -16 och väl borde vara årsmodell -16? 

/adde

Tjena tror det är så här, den dagen båten tas i bruk gäller för årsmodell. På traktor och maskinsidan är det så en traktor eller maskin kan vara tillverkad 2015 men registreras 2017 då är det en -17 därför att den tagits i bruk då. Detta gäller nog också på båtar inom rimliga tidsmarginaler vill säga. En 16 kan mycket väl säljas som en 17 osv. Har för mig att detta ändrades för några år sedan så produktionsdatum och ianspråktagande skiljer. Min båt är plastad 1992 motorn installerad 1993 och båten tagen i bruk 1994, vilken årsmodell blir det då?

2014 köpte jag en ny press och slåtterkross de är tillverkade -13 men säljs som 2014 år 2014. Därav ser man igen produktionsdatum och försäljningsdatum är två skilda saker. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med. Tidpunkt för tillverkning bestämmer  vilken årsmodell det är.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror (obs!) att Yamaha slutade med årsmodeller för några år sedan. Det som säkert finns kvar är ÅÅMM när motorn är tillverkad. 

För skrovnummer finns årmodellen vad jag vet kvar och där siffrorna också talar om ÅÅMM när skrovet tillverkades och dels vilken årsmodell det är. Har inte i nuläget koll på vilka siffror som är vilka men har för mig det finns en tråd här på MG om det. Testa att söka. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilar, bussar, lastbilar, släp mm har modeller och tillverkningsår.

Vi har bil som är modellår 09 men byggd 08 och en  modellår 12 byggd 12. Båda står i registret med modellår.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Kane säger:

Håller inte med. Tidpunkt för tillverkning bestämmer  vilken årsmodell det är.

Men så är det tyvärr, min förra bil var en 2011 men uttagen okt 2010, ett exempel. Tror det är tio år sedan detta ändrades tillverkningsdatum och inregistrering följer inte varandra längre. Ska kolla upp detta mer i veckan och återkomma med rätt info, kan ha fel men är rätt säker på att tillverkning och försäljning ej behöver följa varandra. Tex Yamaha måste ju tillverka det som ska säljas året innan skulle allt tillverkas samma år de ska säljas skulle ju det falla på sin egen orimlighet. Ta och kolla runt lite får du se på datum osv. Sen finns det någon parameter tid som bestämmer hur långt innan det får produceras, lagerföras som nytt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Gundj säger:

Bilar, bussar, lastbilar, släp mm har modeller och tillverkningsår.

Vi har bil som är modellår 09 men byggd 08 och en  modellår 12 byggd 12. Båda står i registret med modellår.

Precis i ex bilens registreringsbevis står tex tillverkningsdatum 2008, men den avser en 2009. Syns tydligt på blocket när man kollar bilar och mc.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar @kossor.

När det kommer till din båt tänker jag att jag att det är en årsmodell -93 som är uttagen -94. Jag antar att båten blivit färdigställd -93 med skrov och motor i det utförandet den såldes i. 

Men som sagt, det är ju lite svårt att veta hur man skall tänka. 

Båten jag tittar på är ju tillverkad under 2016 men är klassad som en -17 eftersom skrovnumret slutar på -17. 

Det argumentet känner jag mig okej med att ha när jag i framtiden skall sälja båten. Dock har jag svårt att argumentera för att motorn som har märkningen -16 på många ställen kan räknas som en -17. 

Kanske är det tillochmed byggd -15 och har blivit klassad som en -16 på CE märkningen? 

Är det någon som har koll på de nya bokstäverna som Yamaha använder för att märka ut tillverkningsår? 

Jag har lyckats googla mig fram till 2014. 

Så jag är nog lite inne på @Kane's spår att det är en 2016. 

Hur skulle ni motivera att en motor är årsmodell 2017, men märkt med CE2016?

/Adde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Peter_xyz säger:

motor är årsmodell... säger vem?

Hej @Peter_xyz

Försäljaren hävdar att motorn är årsmodell 2017, dock är den märkt med en "plåtbricka" med märkningen "CE2016" samt att det uppe vid den manuella tiltknappen sitter ett klistermärke med en liten båtratt följt av ett nummer "XXXX-16"

När man även tittar på brickan med serienummer på motorn är den märkt med "Y" och om jag förstår Yamahas års bokstäver betyder detta att det är årsmodell 2016. 

Min fråga är om säljaren har rätt, att detta är en årsmodell 2017 (Trots alla indikationer på årsmodell 2016).

Om det nu mot förmodan är så att det är en årsmodell 2017. Hur kan jag bevisa/motivera detta till den som ska köpa båten efter mig? 

Hade det varit bil/släpvagn osv är det ju enkelt att gå in i registret och slå på registreringsnummer. Men hur gör jag med en båtmotor? 

Tack för allas engagemang i min fråga :) @Gundj, @ChristerN, @Kane, @kossor

/Adde 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Klart han gör det, han är ju en säljare! Vad svarar han när du framför dina argument beträffande Yamahas märkning XXXX-16? Feltryck? Då ska du ha rabatt!

Han kikade på båten och såg skrovnumret som slutade på -17 och sa att det räknades som en modell -17. När jag visade honom märkningen med "CE2016" menade han på, som flera andra här påpekat" att den var byggd 2016 men ändå klassades som en -17. Han hade väl inga direkt bra argument för det, samtidigt som jag inte visste hur jag skulle motbevisa det? 

Så lite därför jag undrar här hur man skall tänka.

Ja om det är en 2016 känns det ju helt rimligt att få mer rabatt jämfört med en -17.

Jag vill gärna ha diskussionen med honom om det men jag vill gärna veta hur man skall motivera att det är en -16 och inte -17, alternativt hur man får bevis för att det är en -17 som sagt.

/Adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklara för säljaren att du ser ett problem vid framtida försäljning men lösningen är att ni kommer överens att den kostar som en -16, problemet borta.

Att ratt och CE-märkningen säger -16 är nog p g a att det var 2016 som dessa registrerades, förmodligen står det likadant på motorer av samma modell 2018.

Jag vet inte hur länge en motormodell lever men varje version CE-märks ju endast inför introduktion på marknaden första gången.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gundj Ja jag får lufta det med honom ytterligare en gång så får vi se vad han säger. 

Jag tycker att set borde finnas något enkelt sätt att årsmodellbestämma en motor. 

Det är ju så många saker som pekar på -16. 

Ja jag ville ju ha det till att det var en -16 så att jag skulle få betala som om det vore en -16, men lite svårt att få igenom det när han hävdar att det är en -17 ;) 

@Peter_xyz, Ja jag får kanske kontakta något Yamaha Center, de är ju proffs och bör ju kunna ge ett svar som kan accepteras av både mig och försäljaren :) 

/Adde 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad spelar det för roll? Det är ju ingen skillnad i praktiken, bara en siffra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buster har en bra förklaring för hur skrovnummer är uppbyggt på sin hemsida (jag blev lite fundersam när jag tittade på mitt egna skrovnummer men här fick jag lära mig vad alla siffror o tecken innebär ).

Ex skrovnummer på en Buster Magnum: FI-BUSA0001K506
FI=Finland
BUS=Tillverkare - Buster
A=Tillverkarens modellbeteckning - Buster Magnum
0001=Serienummer 1 av Buster Magnum
K=Tillverkningsmånad för skrovet (A=jan, osv K=november)
5=Tillverkningsår för skrovet 2005
06=Årsmodell 2006

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en ny motor förrförra året (2016). Men motorn är tillverkad ett par år tidigare men stått på lager i sin transportvagga, konserverad. Den är ändå såld som "ny" med fulla garantier. Var lite fundersam först, men inom maskinsidan är detta inte alls så ovanligt. Antagligen helt enkelt för att vi talar om tillverkning i mindre volymer och framförallt där det kan gå ganska lång tid från start av tillverkning till leverans till slutkund. Och inte minst - maskinen (båten) motorn skall sitta i har oftast ingenting med motortilllverkaren att göra.

Det finns två viktiga datum: Tillverkningsdatum och försäljnings/ibruktagandedatum. Garantier och annat gäller från det sistnämnda, men i mitt fall fanns en gräns att tillverkningsdatum inte får vara äldre än tre år innan försäljningsdatum för att säljas som "ny". Alla referenser för serviceåtaganden refererar f.ö. till serienumret och tillverkningsdatum i första hand, inte "årsmodell".

När det gäller uppgraderingar som sker till vissa "årsmodeller" tror jag de flesta båtmotortillverkare snarare identifierar detta med en justering eller suffix på modellbeteckningen än formellt talar om "årsmodeller". Det är nog mest säljarna som gör.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Peter_xyz Ja säljare är säljare ;) Men han har nog inte så mycket att välja på om jag får ett utlåtande ifrån t.ex. Yamaha Center. Om han inte accepterar deras utlåtande så känns det inte aktuellt med affär. 

Jag jobbar inom automotive och har ganska många års erfarenhet av förhandling på daligbasis, så jag vill iaf tro, att jag har ganska bra koll på om människor är förhållandevis justa när de sitter vid förhandlingsbordet :) 

Jag ger gärna denna kille en chans till. Det kan finnas många anledningar till varför han sa som han gjorde? 

Båten är ny och motorn är ny, frågan är ju bara om motorn räknas som en -16 eller -17. 

@raol Hej, som jag skrev tidigare så spelar det mig ingen roll om det är en årsmodell hit eller dit om tillverkningstekniken/prestanda etc. är samma. Dock vill jag få vad jag betalar för. Låt oss hypotetiskt säga att det diffar 10.000kr (eller vad det nu kan vara?) på en årsmodell -16 eller -17, då använder jag gärna de pengarna till att tanka båten istället. Sedan den dagen jag säljer båten, så kommer på ett eller annat sätt priset spela in om det är en -16 eller -17. Precis som jag nu sitter här och dividerar hur mycket jag skall betala. Hade det inte spelat någon roll sen, så hade det kvittat mig nu med. Eller hur tänker du?

@kossor Okej, tack för bra information :) Jag tycker att det verkar vara en lite konstig approach. Låt oss säga att modellerna mellan 2010 till 2015 är samma, när det gäller prestanda/utförande osv. och så köper en säljare in en 2010. Denna lyckas han/hon inte sälja förrens 2015. Då blir den klassad som en 2015 fast den har stått i butiken i 5 år? Om den har märkningen XXXX-10 så tror jag att jag får svårt att motivera den som en 2015 om jag inte har bra dokumentation eller liknade?. 

Om det nu även är så, så undrar man ju varför de rear ut fjolårets modeller som ev. är tillverkade och har samma prestanda som årets modell? 

Hum.. 

@Lintott Hej, tack för bra information. Då ska jag kika på skrovnumret en gång till och se om jag kan hitta tillverkarens "bruksanvisning" angående uppbyggnaden av skrovnumret.

Man hade ju önskat (om det nu inte finns?) att det fanns liknande sätt på motorerna så det var enkelt att säga vilken årsmodell motorn klassas som. 

Redigerad av Adde2030
Felstavning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@IngemarE Hej, intressant att höra och va bra att du delar med dig av dina erfarenheter :) 

Då kanske jag skall fokusera på "tillverkningsår" istället och i det här fallet verkar det ju ganska säkert att det är -16. 

Om tillverkningsåret är -16 så borde jag väl få rabatt som om det är en två år gammal motor, eller vad tycker ni? 

Sen att man har fabriksgaranti ifrån köpdatum/ibruktagande känns som en självklarhet tycker jag. 

/adde 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Adde2030 säger:

@raol Hej, som jag skrev tidigare så spelar det mig ingen roll om det är en årsmodell hit eller dit om tillverkningstekniken/prestanda etc. är samma. Dock vill jag få vad jag betalar för. Låt oss hypotetiskt säga att det diffar 10.000kr (eller vad det nu kan vara?) på en årsmodell -16 eller -17, då använder jag gärna de pengarna till att tanka båten istället. Sedan den dagen jag säljer båten, så kommer på ett eller annat sätt priset spela in om det är en -16 eller -17. Precis som jag nu sitter här och dividerar hur mycket jag skall betala. Hade det inte spelat någon roll sen, så hade det kvittat mig nu med. Eller hur tänker du?

Jo, jag tänker som så att det du köper är det du får, till det pris du betalar. Om det sen står 16 eller 17 på pappret har ingen betydelse. Du köper en oanvänd vara, har alla garantier oavsett siffra, och har möjlighet att ingående granska varan innan du ingår avtal. Vad är det för 10 000 kr du pratar om? En imaginär rabatt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Adde, garantier och annat gäller ju från försäljningsdatum. Du missade min poäng. Tycker du alltså att du skall ha rabatt för att motorn är gammal om du ser till tillverkningsdatum, men ändå få fulla garantier eftersom du väl fortfarande vill räkna dem från försäljningsdatum ?  Nej, man kan inte både ha kakan och äta upp den....

Om den sedan lämnat fabriken igår eller för ett tag sedan, att transporten kan ha tagit sin tid eller att hela eller delar av motorn t.o.m. tillverkats för ett bra tag sedan men lagerhållits hos tillverkaren och kompletteras med datumet först när den skeppas ut (för att då verka så ny som möjligt) spelar mindre roll.

Samma sak finns i hela elektronikbranschen. Prylen du köper är inte tillverkad igår. Inte ens i förrgår, men kanske ett halvår innan. Och vad de flesta inte tänker på är att ingående komponenter kan vara ännu äldre, ofta en fördröjning på åtminstone ett år från att de datumstämplas på komponentfabriken tills de säljs till en slutkund monterade i en apparat. Vilken "årsmodell" har en sådan hemelektronikapparat, tycker du ?

Det viktigaste är att de är oanvända och att tillverkaren anser dem vara "nya" så att full garanti gäller. Har det däremot gått flera år eller det uppenbart är en gammal modell (dvs annat utförande) är det en helt annan sak.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, raol säger:

Jo, jag tänker som så att det du köper är det du får, till det pris du betalar. Om det sen står 16 eller 17 på pappret har ingen betydelse. Du köper en oanvänd vara, har alla garantier oavsett siffra, och har möjlighet att ingående granska varan innan du ingår avtal. Vad är det för 10 000 kr du pratar om? En imaginär rabatt?

@raol Om du går till en bilhandlare nu 2018 och ber att få köpa en ny bil som kostar. t.ex 200.000kr och bredvid står samma typ av bil, också ny, med samma specifikationer och attribut men en årsmodell äldre, 2017 och den kostar 180.000kr. 

Då får du ta ställning till om du vill köpa en 1 år äldre bil till rabatt, just för att den är äldre. I övrigt har du ju samma garantier osv. 

Bilen är billigare för att den är 1 år gammal hos handlaren. 

Om jag går till båthandlaren med samma scenario. Båten 2018 kostar 200.000kr brevis står en 2017 som kostar 180.000kr med i övrigt samma garantier. Du får ta ställning till om du vill köpa en 1 år gammal båt till ett rabatterat pris.

Om det som står på pappret, 2018 eller 2017 inte spelar någon roll. Varför är då modellen 2017 billigare? Eller vad menar du?

Nu är jag ju på scenario 2, att köpa en båt som är ett år gammal hos handlare, till ett rabatterat pris. 

Handlaren säger till mig att det är en 2017 han har tillsalu och jag har fått pris för en 2017. 

När jag tittar på min vara är det mycket som tyder på att den är ytterligare ett år gammal. Detta är jag också okej med, men då vill jag inte betala för en 2017, då kunde jag ju lika gärna köpa en -2018? Eller hur tänker du? Om du köper en 2017 års modell är du okej med att betala för en 2018, för att varan är lika och att garantierna är de samma? 

Utveckla gärna :) 

/adde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adde,

I inlägget ovan blandar du tillverkningsår, modellår, försäljningsår och "årsmodell" väldigt friskt när du skriver årtalen. Redan i bilvärlden är detta en soppa. Och hur det är i maskinvärlden har vi försökt förklara.

Tror du får försöka bestämma dig för vad du vill ha för definition och sedan fråga dig själv vad det betyder för dig och priset du vill betala. För handlaren har troligen inte samma uppfattning om definitionen av årsmodeller, och som du märker här på forumet finns ytterligare flera olika aspekter.

Som nämnts: Är du inte "happy" med priset för - som du anser - en äldre modell så får du väl försöka prisförhandla/pruta med det som motivering. Blir du inte nöjd så köp det inte.

Mycket handlar om att du råkar ha vetskap om tillverkningsåret, och du hade nog inte försökt pruta på en ny TV på Elgiganten för att kretsarna inuti är över ett år gamla. Eller hur ?

Som sagt, en helt annan sak är om det är en använd vara eller om det är föregående modell/variant.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@IngemarE Så kan det kanske vara, ber om ursäkt om det blandas ihop. Jag är med på din beskrivning av elektronikkomponenter och tillverkningen kring dessa och transporttider/lagerhållning osv. 

Frågan ifrån start var ifall den motorn jag tittar på räknas som en "årsmodell" -16 eller -17 och hur man bestämmer det. 

Om jag omformulerar. 

Låt oss säga att jag köper båt och motor idag. Jag säljer den om ett år.

Då kommer jag i annonsen skriva "Båt och motor uttagen våren 2018 med fulla garantier ifrån detta datum. Båten är av årsmodell 2017 och motorn är årsmodell (vad)." Det är det jag behöver hjälp med. 

Adde

Redigerad av Adde2030

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det Adde hänger upp sig på är att när han ska sälja båt och motor i sin tur så känner ju inte den köparen till allt detta.

Den köparen ser en -17 båt och en -16 motor (om det nu är så) och det är mot den bilden Adde vill väga inköpet idag.

Jag tror inte att det kommer att vara avgörande vid nästa försäljning. En beg båt värderar jag efter skicket, serviceläget och gångtimmar. Om det är ett år hit eller dit kvittar, särskilt om jag köper av första ägaren och denne har alla papper i ordning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att du köper en båt för att äga, nyttja och njuta, än att se den som ett objekt du snart ska sälja igen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gundj Tack, det är så jag tänker. Nej det kanske är så jag ska tänka, att det inte spelar så stor roll nästa gång jag säljer båten. Dock vill jag inte betala för en "årsmodell" -17 om den går som en "årsmodell" -16.

Så min fråga var som sagt hur man vet om den klassas som en "årsmodell" -16 eller -17. Uppenbarligen är den väl tillverkad/färdigställd 2016.
@raol Anledningen till det är att jag hellre använder pengarna till bensin.

@IngemarE Ja det verkar va lika många uppfattningar som medlemmar på forumet, precis som det brukar vara på forum ;) så jag gör kanske bäst i att kolla med YamahaCenter. 
Jag är nog ganska på det klara med vad jag kan tänka mig att betala om det är en -16 och motsvarande om det är en -17 :) Jag tycker iaf inte att jag skall betala lika mycket för en -16 som en -17, men det finns ju olika uppfattning även här :D 

Tack för ert engagemang, toppen att få lufta lite

/adde 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Adde2030 säger:

@IngemarE Så kan det kanske vara, ber om ursäkt om det blandas ihop. Jag är med på din beskrivning av elektronikkomponenter och tillverkningen kring dessa och transporttider/lagerhållning osv. 

Frågan ifrån start var ifall den motorn jag tittar på räknas som en "årsmodell" -16 eller -17 och hur man bestämmer det. 

Om jag omformulerar. 

Låt oss säga att jag köper båt och motor idag. Jag säljer den om ett år.

Då kommer jag i annonsen skriva "Båt och motor uttagen våren 2018 med fulla garantier ifrån detta datum. Båten är av årsmodell 2017 och motorn är årsmodell (vad)." Det är det jag behöver hjälp med. 

Adde

En undran klickade du på länken jag la in och läste vad det stod där? Detta är från Yamaha en skrift från dem. De har inga årsmodeller längre, klicka sedan in på garantier och läs där. En båt och en bil är tyvärr inte samma sak.  Har du tagit ut motor och båt 2017 och tagit detta i drift så är det en 2017. Du får nog leta rätt länge innan du finner en 2018 för på de flesta som säljs i år står det nog 2016 el 2017 på. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Yamaha skriver är att motorer och modeler uppdateras löpande under året vilket bör innebära att 2016 är "sämre" än 2017.

CE-märkningen visar tillverkningsår och månad.

En april 2016 är alltså en april 2016 och inget annat.

En maj 2016 kan vara en helt ny modell, en lite justerad april 2016 eller exakt en lika dan motor som den som tillverkades i april.

Motorn är helt klart en 2016 av en viss månad, men frågan är om det är någon skillnad på denna motor och en motor med senare modellmånad.

Det kan nog bara Yamaha svara på.

Har du ett skriftligt besked från Yamaha att månad x 2016 är exakt samma motormodell med exakt samma uppdateringar som månad y 2017 så är den motor ju i praktiken en y 2017. Det kan du säkert också få nästa köpare att förstå.

Om du bara vill pruta så ta med en utskrift av sidan Kossor länkade till och visa den för säljaren och säg att det ju är tydligt från Yamahas sida att den motorn du ska köpa inte alls är samma motor som en som benämns 2017.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...