Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
biff

Byta packningar i mercury derv

Rekommendera Poster

Hej

När jag skulle byta drevolja på en Mercury 50hk 4-takt  2003 så var det vatten i oljan. Jag skruvade ner drevet och trycksatte drevet det verkade som att det läckte från drivaxeln. Jag har aldrig bytt packningarna i något drev är det svårt eller ska man lämna in drevet? Det sitter en gummi tätning överst hur får man bort den? Krävs det specialverktyg. se bild.

20180107_174006.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att vatten har läckt in genom skruvarna för påfyllning/dränering av oljan.
Kolla packningarna där till att börja med.

Redigerad av least

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riva bort drivaxeln är inget man gör själv, om man då inte har kunskap och verktyg till detta.

Men sitter inte tätningen under och i vattenpumpshuset som du rivit bort. Så är det i alla fall på dom äldre maskinerna. Om det är så, så sker tätningen där, och läckaget som du ser är helt normalt. Men byt pumphusets packboxar och provtryck igen med huset monterat. Sedan så kan man inte trycka med flera kilo, max runt 0,5 kg. 

Som sagt oljepåfyllningskruvarnas packningar är ett hett tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för svaren. Jag får testa att montera  vattenhuset och provtrycka igen det vore ju väldigt bra om ni har rätt och jag har fel:unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...