biff 1 Postad 7 Januari , 2018 Hej När jag skulle byta drevolja på en Mercury 50hk 4-takt 2003 så var det vatten i oljan. Jag skruvade ner drevet och trycksatte drevet det verkade som att det läckte från drivaxeln. Jag har aldrig bytt packningarna i något drev är det svårt eller ska man lämna in drevet? Det sitter en gummi tätning överst hur får man bort den? Krävs det specialverktyg. se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 9 Januari , 2018 (redigerade) Det kan vara så enkelt att vatten har läckt in genom skruvarna för påfyllning/dränering av oljan. Kolla packningarna där till att börja med. Redigerad 9 Januari , 2018 av least Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Januari , 2018 Riva bort drivaxeln är inget man gör själv, om man då inte har kunskap och verktyg till detta. Men sitter inte tätningen under och i vattenpumpshuset som du rivit bort. Så är det i alla fall på dom äldre maskinerna. Om det är så, så sker tätningen där, och läckaget som du ser är helt normalt. Men byt pumphusets packboxar och provtryck igen med huset monterat. Sedan så kan man inte trycka med flera kilo, max runt 0,5 kg. Som sagt oljepåfyllningskruvarnas packningar är ett hett tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 11 Januari , 2018 Jag tackar för svaren. Jag får testa att montera vattenhuset och provtrycka igen det vore ju väldigt bra om ni har rätt och jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser