Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Mackey

Hoverboard on board - erfarenheter?

Rekommendera Poster

Vi köpte hopfällbara cyklar för ett par år sedan och de funkar bra att ha ombord när vi bara är två till fyra personer på båten, men då får man bädda ner cyklarna i akterruffen eller ha dem på däck (och rosta).

En ny tanke är att ha med sig varsin hoverboard (airbord/mini-segway) ombord för att kunna ta sig lite längre sträckor på de större öarna och på fastlandet. Det känns som en klockren idé, men vi har hittills inte sett någon som haft med sig en hoverboard. Varför?

Någon MG:are som själv prövat att ha med en hoverboar på båten eller har erfarenhet av att använda hoverboard för längre "promenader" på  grusvägar och större stigar.

Stora hjul med luft i är väl det första man ska tänka på, men vad mera?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, räckvidden är ju lite viktig så att man slipper gå två mil tillbaks...

Räckvidden är kanske det största hindret, verkar ligga på sådär 15 till 20 km.

Om man går känns ofta ett par timmar som max tycker jag, då kommer man rätt precis 12 km (6 km ToR). 

Om man kombinerar lite promenad med hoverboardåkning kan man trots allt komma ganska långt jämfört med att gå. När vägen är bra kan man fräsa iväg i 12 km/h och sedan går man när vägen/stigen är sämre.

Jag vet inte om det funkar med hoverboard ombord, det är det jag vill få reda på. Kanske kan ett extra batteri vara en lösning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Spännande tanke. Har alltid haft cykel med men det har oftast varit ett elände eftersom de tar sådan plats. Saltvatten är inte heller så bra för cyklar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Mackey säger:

Om man går känns ofta ett par timmar som max tycker jag, då kommer man rätt precis 12 km (6 km ToR). 

Så där brukar det väl normalt va. Nu är väl dom flesta öarna i den Bohuslänska skärgården inte så mycket större, än att man kan gå till fots. 

Som vanligt är jag ju "motvalls kärring", speciellt när det gäller tekniska inovationer.

Om man tex ligger i hamnen på Kalvön, så kan man ju  välja att ta till vänster eller höger när man kommer upp på den statliga vägen, som byggdes som AK-arbete, men som aldrig trafikerats av bilar i nån större omfattning. Ibland väljer vi att gå Lindön och ibland väljer vi att gå till Trossön.

http://thallatha.blogspot.se/2012/09/kalvon.html

Man kan ju lägga båten på olika ställen om man vill se mer av sin omvärld.

Eller är det kanske så att den vinner som har mest prylar ombord när han dör.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört några år med elektrisk enhjuling (Ninebot One). De funkar bra att köra både i stan och på mindre stigar. Man kommer utan problem nån halvmil eller mer i ca 18 km/h men sen börjar det göra ont i fötterna. Går att köra med en matkasse (eller dieseldunk) i vardera handen...

Går åt en del ström för laddning (vi har tre hjul i familjen), så det krävs landström eller att man laddar när man kör. 

Denna sommar återvände vi dock till fällcyklarna. Ett skäl är att hjulen är svåra att låsa fast på stan och för tunga att bära omkring. Cykel kan också nyttjas av alla, medan det krävs övning för att köra hjul. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom räckvidd - hur man stuvar dem, hur pass terränggående de är, laddningen - talar emot. Hur många öar besöker ni på ett år som har såpass bra vägar att en hoverboard funkar?

Plus... vill man inte ha lite motion när man är ute..? Jag gillar att gå, skulle kunna tänka mig att ha en cykel men det blir nog inte så på den här båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att ha ett fortskaffningsmedel på båten är guld värt. Att gå är härligt men att komma fram på hjul ger så mycket större möjlighet. Skönt att slippa hamnlivet ett tag och komma ut på vägarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter så här långt.

Kul att det finns de som provat och att det finns de som kanske blir lite inspirerade.

Vi har ju våra planer för 2018, se Stockholms skärgård 2018 råd och tips, tänkte vi skulle se så mycket som möjligt även på de lite större öarna. De är kanske inte så många riktigt stora...

...men även Möja, Runmarö, Ornö, Utö, m.fl. blir ju rätt stor om man ska gå.

En hoverboard med 10" pumpbara hjul kan man enligt det jag läst ta sig fram med på grusvägar och på väl upptrampade stigar.

Stuva ett par hoverboard är nog inget större problemet, men laddningen och körsträckan är fortfarande något som måste beaktas.

Ös på med mera erfarenheter och funderingar (både positiva och negativa).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte kört hoverboard men det jag sett av andra är att det är mer leksak än praktiskt transportmedel. Osäker på om det går att köra så snabbt som 12 km/h i verkligheten. Se till att prova. 

Enhjulingarna går att köra snabbt även på grusvägar, finns sådana med toppfart över 30 km/h som används för daglig pendling. Livsfarligt om du frågar mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stort hjul har din enhjuling Flipperskeppare?

Vad tror du om en hoverboard med 10" hjul?

En sådan här från teknikmagasinet,

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/eldrivna-fordon/orb-wheel-x8

Kan det vara något?

Verkar på sätt och vis vara leksak, men samtidigt rätt rejäl med stora luftfyllda hjul och "bara" 2000:- pix.

Vad tror ni?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mer på pedalkraft men om du prompt ska ha en lättare sak att stuva så skulle jag nog kika på en enhjuling istället. https://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/coola-gadgets/orb-wheel-x2 

Eller den ännu dyrare. https://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/eldrivna-fordon/ips-122 

Eller den dyraste om inte ekonomin sätter gränser. https://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/coola-gadgets/akbart/monowheel-elite

finns ju en hel del på eBay till helt andra priser givetvis.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Applåderar gärna nytänkande men cykel är nog idealiskt, om man bortser från transportproblemet, och det är ju inte så enkelt. Men i de flesta hamnar/öar där det finns hoverboardvänliga vägar finns kanske också cykeluthyrning?  Måhända av tvivelaktig kvalitet, en hyrcykel på Öland tappade bakväxeln, en i Österrike gick inte att styra, en annan hade en pump som efter punkalagning visade sig inte passa till ventilen. Så undvik hyrcyklar i orter som börjar på Ö! Östersund? Örebro?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som inte är så insatt trodde att hoverboard var något som svävade en halvmeter över marken och fanns med i Startreck.Tänkte att Mackey gått lös på den överblivna julspriten ;)

Håller mig nog till cykel ett tag till, köpte en Dahon med aluminiumchassi för några år sedan. Mycket bra kvalitet, många långfärdsdseglare har just den. Det finn en väska att packa i vilket gör det lättare att hantera ombord.

Träffade en kille med likadan cykel men som han "elkonverterat". Det verkar smidigt och bekvämt. Går ca 50 km på el, sen går det ju att trampa också. Han hade en kärra, också hoppfällbar och egentligen avsedd för hund, perfekt när man ska handla lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, bhemac säger:

Träffade en kille med likadan cykel men som han "elkonverterat". Det verkar smidigt och bekvämt. Går ca 50 km på el, sen går det ju att trampa också. Han hade en kärra, också hoppfällbar och egentligen avsedd för hund, perfekt när man ska handla lite mer.

Har haft funderingar kring detta, använd underredet till kärran, montera 100W solceller på ett vridbart stativ ovanpå. Skulle inte det räcka soliga dagar? Man kan ju stanna för lunch emellanåt också och laddningen fortsätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Messerschmidt meddelar att det nog var i "Tillbaka till Framtiden" som det åktes riktiga hoverboard.

Det som oroar mig är att det är säljstopp på mängder av dom efter bränder vid laddning.

Beror det på handhavande eller är det dåligt skit?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom som brinner upp får man nog påstå är dåligt skit. :)

Det jag läst om detta är att det ska vara batteripacken som är källan till bränder. Därför ska man se till att det är Samsungs batterier som sitter i produkten.

Sedan gäller det väl som vanligt att följa ev. instruktioner för laddning av Li-jon-batteriet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gundj säger:

det nog var i "Tillbaka till Framtiden"

Så var det, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mackey säger:

Dom som brinner upp får man nog påstå är dåligt skit. :)

Det jag läst om detta är att det ska vara batteripacken som är källan till bränder. Därför ska man se till att det är Samsungs batterier som sitter i produkten.

Sedan gäller det väl som vanligt att följa ev. instruktioner för laddning av Li-jon-batteriet.

Mackey

Samsungs batterier sitter även i Samsungs telefoner och även de brinner ibland så det är ingen garanti för att vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att cykla är hälsosamt. Jag var ju nere i Limhamn och seglade över till Köpenhamn för några år sedan. Köpte inför den resan en cykel från Biltema, och den lever faktiskt fortfarande utan ens en punktering! Den åker med i min lilla trailerbara Albin 57 och är ett perfekt fortskaffningsmedel för att ta sig lite längre bort än hamnkiosken. På dessa bilder som är tagna i Borstahusen och ute på Ven så var den ypperlig att packa upp från Albinens innandömen och att cykla upp från kyrkbacken på ven förbi kyrkan och till andra sidan av ön tog sin lilla tid, men att lyckas göra det med en hoverboard är nog knappast möjligt.

89F6BBF8-C983-4B58-8DF0-73A6577DC715.jpeg

1DEC2C69-2E2B-40D5-801E-D4456155F527.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt hjul har 16-tumshjul. Finns också mindre med 14 tum, yngsta grabben har en sådan. Skillnaden handlar inte bara om hjulstorleken utan framförallt om att en enhjuling går mycket bättre i högre farter.

Dock, för att köra enhjuling måste du träna. Det är som att lära sig cykla på nytt; helt omöjligt i början  men sen går det av sig själv. För ett barn går det på en kväll; för mig tog det längre tid.

Jag rekommenderar trots allt fällcykel, har tre från Erlandsons brygga (Mysinge) som är utmärkta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoverboard blev en flopp som transportmedel på skärgårdsöarna för oss i år. Vi hade nog tränat för lite. Det funkade att åka på grusvägar, men så snart det var en liten backe fick vi svårt att hålla farten, så vi stannade.

Vi hade trots allt rätt kul med vår hoverboards och till nästa sommar kommer vi att ha tränat mera så vi klarar knöggliga backar bättre.

Flopp i år, men kanske flipp 2019.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Always put in the car 2 electric scooter.

Allow you to go up to 30 km.

Battery Charging takes place in the car.

The weight of the scooter 12 kg.

Made in China. The quality is very good. Serve without a break for 4 years.

DSC03557.JPG

P_20170624_175727.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis har en Segway mini vilken har större hjul än en hoverboard och klarar backar. Elektrisk scooter med stora hjul och handtag att hålla i sig verkar även smart.  Kan man sparka sig fram med en scooter om batteriet är urladdat?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...