Stan 64 Postad 29 November , 2017 http://www.blur.se/2009/04/02/bottenbehandling/ Får man kopiera in från ett annat forum? Nya intressanta uppgifter i sista delen av forumet ? Varför finns inte Coppercoat på botten av våra båtar om det tydligen år godkänt i Bodensjön??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 Mycket intressant fråga, i synnerhet om man om man tänker på att våra vattenledningar ofta är av koppar. Men vi har ju förstås inte fiskar i rören, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 November , 2017 Det finns, som nämnts, igen text i regelverken som skiljer på koppar i fast form och de kopparföreningar som används i giftfärger. Begränsning av den ena ger samma begränsning av den andra. Blydebatten har ju varit het i bland annat jakt/skyttekretsar där miljövännerna kräver förbud av bly i fast form baserat på att vi tidigare använde det som smörjmedel i bensin. Vad ingen nämner är de tusentals kilometer med blyklädd kabel som ligger nedgrävt i marken eller på botten av sjöar och hav. Man kanske skulle börja där i så fall...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 30 November , 2017 Jag tror det är så enkelt att tillverkaren inte ansökt om att få produkten godkänd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 30 November , 2017 Vi kontaktade kemikalieinspektionen för ett antal år sen för att försöka importera produkten till Sverige. Svaret vi fick var att den måste genomgå Kemi´s utvärdering/godkännande för antifoalingprodukter. Kostnaden kunde uppgå till 100-tusentals kr utan att produkten för den skull skulle godkännas. Vi menade då att Coppercoat inte borde jämställas med en traditionell antifoaling då den är homogen och inte utsöndrar mer koppar än tex. kopparplåtar på en skuta eller vattenledningar av koppar etc. Vår invändning godtogs inte och import gick inte att startas trots intresserad leverantör. Lite synd då Coppercoat bevisligen fungerar utan problem i andra länder i miljöer som är ännu känsligare än våra kustvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 November , 2017 Det finns färger som är godkända på västkusten men inte på ostkusten, vissa får inte användas i Mälaren och andra får inte användas alls. Finns det någon kontrollfunktion för det här, att sjöpolisen kollar bottenfärgen medan föraren blåser i alkotesten eller kan det tas upp som en extra åtalspunkt av åklagare i samband med olycka? Jag frågar åt en kompis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 50 minuter sedan, BSven säger: Finns det någon kontrollfunktion Jag köpte min båt på västkusten och tog upp den till Vänern. Den var målad med Västkustfärg. När jag träffade KBV i ett annat sammanhang så frågade jag om de tänkte beslagta min båt. Han bra log. En bekant försökte utreda detta, fick svar att förbudet gäller bra inköp... -- Det sägs att många blandar koppar i epoxin. Coppercoat säger att de har en speciell epoxi men det är kanske inte sant. Eller blandar de peppar i epoxin så är ju epoxin "speciell". Förbudet gäller ju bottenfärg men är epoxi med koppar i en bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 30 November , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: - - - Det sägs att många blandar koppar i epoxin. Coppercoat säger att de har en speciell epoxi men det är kanske inte sant. Eller blandar de peppar i epoxin så är ju epoxin "speciell". Förbudet gäller ju bottenfärg men är epoxi med koppar i en bottenfärg? Det är ju lite märkligt att om man tittar på http://www.coppercoat.no/ så möts man av rubriker om miljövänlig och i Sverige så är det "no-no". Angående Coppercoatepoxin så verkar den vara lite speciell. den tål inte vatten under de första 48 timmarna och verktygen kan tvättas i vatten. (Några rader ur bruksanvisningen. Länk finns på ovanstående norska sida) "Coppercoat is water based, so the cure rate is affected by temperature, humidity and air-flow. With the epoxy being water miscible until cured, protect the hull from rain for at least 48 hours (or until hard to the touch)." "Tool Cleaning: If the epoxy has not yet cured, equipment can be cleaned in warm water. If necessary use Iso-Propanol thinners. Do not use white spirit, naphtha or methylated spirits" . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 November , 2017 Intressant! Har någon hört talas om vattenbaserad/haltig epoxi i andra sammanhang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2017 Ni som hålls på kusten får väl göra lite praktiska prov. Kopparpulver går att köpa och Biltema har epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 1 December , 2017 Jag har coppercoat på min båt sedan några år tillbaka, den fungerar bra så länge man slipar av botten innan man sjösätter. Man måste få fram ny koppar varje vår, varje säsong oxiderar bara den koppar som ligger i ytan på epoxin, efter det så är det bara epoxi kvar och då växer det som på vilken omålad botten som helst. Jag vet, eftersom jag skippade att slipa första året jag hade den, var hur mycket växtlighet som helst. Den är vattenlöslig innan den börjar härda, antar att det är liknande de epoxifärger som finns till betonggolv, den är också vattenlöslig. Jag antar att det är slipandet som gör att de, Coppercoat, säger att den bara håller 10 år, efter det är allt material borta antar jag. Det känns som en bra lösning i alla fall, jag spenderar någon timme varje vår med en oscillerande maskin och fint papper, sedan är botten klar. Man kan få väldigt fin finish, om man gör ett bra underarbete förstås. Köpte min direkt från leverantören i England, det var inga problem att få dem att skicka, väldigt bra support och intresserade av mig som kund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 1 December , 2017 Rent teoretiskt så skulle man kanske kunna påstå att Coppercoat, är en epoxi behandling av båtbotten. En epoxibehandling som gör att man inte behöver någon bottenfärg av traditionell typ som läcker gift eller sakta vittrar bort så att snäckor och annan beväxning lossnar. En lätt avslipning med fint papper när båten står på land verkar ju räcka innan sjösättning. Några förbud av epoxibehandlingar av båtbotten finns väl inte, eller? Finns det någon här ut på forumet som hört talas om något rättsfall som motsäger ovanstående tolkning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 1 December , 2017 4 timmar sedan, jonas2307 säger: Jag har coppercoat på min båt sedan några år tillbaka, den fungerar bra så länge man slipar av botten innan man sjösätter. Man måste få fram ny koppar varje vår, varje säsong oxiderar bara den koppar som ligger i ytan på epoxin, efter det så är det bara epoxi kvar och då växer det som på vilken omålad botten som helst. Jag vet, eftersom jag skippade att slipa första året jag hade den, var hur mycket växtlighet som helst. - - - Hemmahamn ? (Eller område om du vill vara privat.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 1 December , 2017 12 minuter sedan, Lintott säger: Hemmahamn ? (Eller område om du vill vara privat.) Jag hakar på med en fråga till: Hur hårt och grovt slipar du? Pratar vi om att gå över ytan med scotch-brite eller slipa med maskin och 120-papper..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 1 December , 2017 Och en fråga till: jag antar att när man slipar epoxy ska man vara klädd i rymddräkt och bra andningsskydd? Och inte låta slipdammet försvinna ut i naturen. Eller är det bara vid applicering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 2 December , 2017 Båten ligger i Stockholm, Waxholm. Slipar med 400 papper, för att jag tycker maskin är enklast. Scotchbrite fungerar nog också om man skulle vilja slipa mer för hand. Mask har jag när jag slipar av den, ingen rymddräkt. 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 2 December , 2017 På 2017-12-01 på 09:17, jonas2307 säger: Jag har coppercoat på min båt sedan några år tillbaka, den fungerar bra så länge man slipar av botten innan man sjösätter. Man måste få fram ny koppar varje vår, varje säsong oxiderar bara den koppar som ligger i ytan på epoxin, efter det så är det bara epoxi kvar och då växer det som på vilken omålad botten som helst. Jag vet, eftersom jag skippade att slipa första året jag hade den, var hur mycket växtlighet som helst. - - - Jag antar att det är slipandet som gör att de, Coppercoat, säger att den bara håller 10 år, efter det är allt material borta antar jag. Det känns som en bra lösning i alla fall, jag spenderar någon timme varje vår med en oscillerande maskin och fint papper, sedan är botten klar. Man kan få väldigt fin finish, om man gör ett bra underarbete förstås. - - - 8 timmar sedan, jonas2307 säger: Båten ligger i Stockholm, Waxholm. Slipar med 400 papper, för att jag tycker maskin är enklast. Scotchbrite fungerar nog också om man skulle vilja slipa mer för hand. Mask har jag när jag slipar av den, ingen rymddräkt. 😀 Märkligt att det kan vara så olika. En jag känner som har Coppercoat på båtbotten sedan fem år och hemmahamn i samma trakter höstskrubbar med Scotchbrite. Det brukar sitta ett fåtal snäckor på botten runt S-drevsinfästningen men i övrigt så är det bara grönt slem/alger som behöver skrubbas av. Den båtbottnen visar inga tecken på kopparärg heller. Den är rätt jämnsvart över hela botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 2 December , 2017 (redigerade) Alla observationer gällande bottenfärg måste inkludera vilket område det gäller Lintott, var funkar det så bra med coppercoat? Redigerad 2 December , 2017 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 2 December , 2017 9 timmar sedan, jonas2307 säger: Båten ligger i Stockholm, Waxholm. - - - 1 timme sedan, Lintott säger: - - - hemmahamn i samma trakter - - - 57 minuter sedan, AndW säger: Alla observationer gällande bottenfärg måste inkludera vilket område det gäller Lintott, var funkar det så bra med coppercoat? Som framgick av mitt inlägg "hemmahamn i samma trakter". Sen används båten i stora delar av Östersjön och har även varit på besök på Västkusten under dessa fem år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 2 December , 2017 Ok tack trodde det syftade på samma trakter som dig...då vet jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser