Kallekula999 0 Postad 19 Oktober , 2017 Upplever det smidigt att låsa rodret med autopiloten o hitta de småjusteringarna tills båten håller kursen själv. Kan det finnas nackdelar med detta för autopilotens skull? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2017 Det lär ju inte slita mer än när piloten styr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 20 Oktober , 2017 Som föregående inlägg påpekar så har det väl ingen betydelse om den är av eller på...men... Finns det något skäl till att inte trycka på "auto-knappen" när du ändå har satt rätt kurs på piloten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 20 Oktober , 2017 (redigerade) Jag gör också så ibland. Jag har svårt att tro att något skulle skadas pga det. Orsaken till att inte trycka på ”auto” är att rorkulten då kan börja försöka kompensera för kursavvikelser pga av vågor vilket kan göra en onödigt slingrande gång, medan om man kör med låst roder kan man istället få båten att naturligt följa vågorna. Detta är främst vid bidevind detta funkar bra, och vid lite vågor det t o m kan vara en fördel. Redigerad 20 Oktober , 2017 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Oktober , 2017 Modernare autopiloter känner ju av onödiga rörelser och lär sig dem på ett par minuter, Har haft autopilot på alla mina båtar sen början av 1990-talet och har nästan alltid styrt med autopiloten. Så fort jag kommer ut så att det finns utrymme att hissa seglen, så åker autopiloten på, sen får den styra tills jag tagit ner seglen. Även när jag går för motor brukar autopiloten styra. Det är bara i undantagsfall jag styr för hand. (jag är ingen kappseglaer och har ingen som helst tävlingsinstinkt). Att göra som Peter_K och TS ser jag inte vitsen med. Skadligt för autopiloten under normala förhållande tror jag dock inte att det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 20 Oktober , 2017 Vid bidevind stänger vi ofta av autopiloten - eller låser rorkulten på annat vis - och låter vinden styra. Det är inte svårt att hitta ett roderläge som gör att båten hela tiden seglar så högt som möjligt med bra driv och fyllda segel. Skota så att båten blir lite lovgirig och kompensera med rodret så att det styr emot. Båten ska falla lite när vinden avtar och lova lite i byarna. Förutom att man följer vindens vridningar så slipper man ljudet från autopiloten och spar säkert lite el. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 (redigerade) Det är ganska intressant att göra som TS gör, framförallt med en långkölad båt, balansera den så att det fungerar utan autopilot. En kunskap man kanske kan ha nytta av någon gång. Redigerad 20 Oktober , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 20 Oktober , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Det är ganska intressant att göra som TS gör, framförallt med en långkölad båt, balansera den så att det fungerar utan autopilot. En kunskap man kanske kan ha nytta av någon gång. Det funkar med fenkölade båtar och jollar med centerbord också. Det var i jolle jag lärde mig detta för 100 år sedan. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 22 minuter sedan, Mackey säger: Det funkar med fenkölade båtar och jollar med centerbord också. Det var i jolle jag lärde mig detta för 100 år sedan. Mackey Jodå, möjligen lite mer tålamod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 20 Oktober , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Jodå, möjligen lite mer tålamod. Inte alls. Det är inte svårare att balansera en fenkölad båt på det sättet än en långkölad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Oktober , 2017 2 timmar sedan, Peter_K säger: Inte alls. Det är inte svårare att balansera en fenkölad båt på det sättet än en långkölad. Håller med, det beror på andra faktorer än om rodret sitter på kölen eller inte. Bland annat hur rodret är balanserat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2017 Min gamla, långkölade båt kunde jag balansera så den klarade sig själv i timmar. Fenkölingarna har aldrig klarat sig själva så länge och framförallt har det tagit mera tid att hitta en fungerande balans. Kan också bero på att jag inte är någon duktig seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 21 Oktober , 2017 Jag använder också gärna autopiloten när jag seglar. Jag upplever att det har blivit svårare de senaste åren. Vinden har blivit nyckfullare. Min uppfattning är att vinden är byigare och vrider mer och oftare än förr. Någon som håller med? Jag har endast seglat i Stockholms skärgård. Annars så ser jag inget hinder i att låta autopiloten fungera som roderlås. Funkar det bra för aktuell båt så är det väl utmärkt, det drar ju ingen ström och jag kan inte tänka mig att autopiloten tar någon skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Oktober , 2017 På 2017-10-20 på 15:39, Mackey säger: Vid bidevind stänger vi ofta av autopiloten - eller låser rorkulten på annat vis - och låter vinden styra. Det är inte svårt att hitta ett roderläge som gör att båten hela tiden seglar så högt som möjligt med bra driv och fyllda segel. Skota så att båten blir lite lovgirig och kompensera med rodret så att det styr emot. Båten ska falla lite när vinden avtar och lova lite i byarna. Förutom att man följer vindens vridningar så slipper man ljudet från autopiloten och spar säkert lite el. Mackey Det händer ju ofta när man seglar med autopiloten och man får bra balans på båten och autopiloten lärt sig vilka onödiga korrigeringar den inte skall göra, att autopiloten blir tyst en väldigt lång stund.Ibland kan det gå så länge att man börjar fundera på om autopiloten lagt av. Så kommer det ett litet knorrande och ordningen är återställd.Piloten fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 Oktober , 2017 20 minuter sedan, Thallatha säger: Det händer ju ofta när man seglar med autopiloten och man får bra balans på båten och autopiloten lärt sig vilka onödiga korrigeringar den inte skall göra, att autopiloten blir tyst en väldigt lång stund.Ibland kan det gå så länge att man börjar fundera på om autopiloten lagt av. Så kommer det ett litet knorrande och ordningen är återställd.Piloten fungerar. Vilken autopilot använder du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 Oktober , 2017 3 timmar sedan, Thallatha säger: Det händer ju ofta när man seglar med autopiloten och man får bra balans på båten och autopiloten lärt sig vilka onödiga korrigeringar den inte skall göra, att autopiloten blir tyst en väldigt lång stund.Ibland kan det gå så länge att man börjar fundera på om autopiloten lagt av. Så kommer det ett litet knorrande och ordningen är återställd.Piloten fungerar. Det är nog så att din långkölade båt påverkas mindre av vågor och vind än min fenkölade, därav en lugnare autopilot. Ibland blir det som du beskriver det och då får man kolla om Styrbjörn har somnat på sin post. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 Oktober , 2017 (redigerade) Även jag är nyfiken på den där autokorrektionen av sjögång. Jag har inte upptäckt att min autopilot (Simrad TP22) ha det, så jag läste på i manualen. Om jag fattar det rätt är det en funktion man slår av/på i kalibreringsläge, så den är kanske avslagen? Exakt hur den funkar fattar jag inte riktigt... skall man slå av den när det INTE går sjö osv, för det verkar krångligt i så fall. Att Bröli skulle lära sig något... nä, det har jag inte noterat. Hursom - min fenkölade båt balanserar bra på rodret i bidevind, och är byig vind och lite sjö kompenserar den ju med avstängd pilot för vindvrid i stället för att ”dumstyra” mot ett mål, och gärna då också överkompensera med för stora rorkultutslag. Helt ärligt använder jag autopiloten när jag: - går för motor långre sträckor - i manövrar (hissar, byter, tar ner, spirar, trimmar segel) - seglar spinnaker ensam - packar spinnakern - behöver en paus I alla andra lägen styr jag bättre än autopiloten, dessutom gillar jag ju att styra. Redigerad 22 Oktober , 2017 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Oktober , 2017 Alla har kanske inte samma känsla och kunskap som du. På många bogar.. helst stark halvvind slör och höga vågor, som i somras med 2-3 meters både från livart och akterifrån.. hade inte en chans att styra lika bra som autopiloten.. i allafall inte i snitt och inte mer än korta stunder.. kanske max 30 min.. sen är det lätt att tappa fokus. Aen e det ju grymt hjälpmedel när man seglar själv.. som vid matkokning, gennakeruppånerhissning mm. Grym uppfinning. Vet inte om det är nån autokompens på min.. fast jag får känslan av att den "lär sig" sjön å styr bättre efter några timmar i hög sjö.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 23 Oktober , 2017 Fast just i slör och meterhöga vågor är annars vad man brukar säga är autopilotens sämsta bog - och en av de som jag tycker är roligast att styra på. Känslan att fånga en våg och hänga på i en ”surf” är oslagbar och inget en enkel autopilot fixar (kanske finns jätteavancerade som grejar det - vad vet jag). Det är inte alls svårt att lära sig, och jag lovar - det är värt det, och betydligt effektivare än något en autopilot kan prestera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2017 (redigerade) På 2017-10-22 på 08:58, raol säger: Vilken autopilot använder du? Jag har ju alltid haft långkölade båtar - alla, utom en, av kostertyp. På kostrar är det svårt att montera autopiloten på ett korrekt sätt. På vissa tex min L32;a skulle tom autopilotens infästning på rorkulten, sitta akter om rorkulten - rodret är ju kraftigt böjt. Nu blir ju mycket av både livet och båtlivet kompromisser det blir ju även monteringen av autopiloter. Fästet på min L32 - på bilden - sitter en aning för långt fram på rorkulten. Eftersom det är så svårmonterat på kostrar har jag alltid haft autopiloter som sett ut som en cyckelpump som varit monterade väldigt långt akterut.Dom autopiloterna har ju också en lös styrenhet som man kan sätta på skottet i sittbrunnen. Till min Havsfidra hade jag en Autohelm (numera Raymarin) 2000. Den nya Raymarin 2000 har ju knapparna på själva styrenheten. Till L32;a och till Storfidran hade jag en (två olika) Raymarn 4000+, som jag monterade med hjälp av ett aluminiumrör - ett Hasselfors vantskruvsskydd. Fördelen med att köpa en, i förhållande till båten, stor autopilot är att den är både stark och snabb. Det är ju det man skall eftersträva när det gäller autopiloter. På Bilden ovan syns min Autopilot till Storfidran monterad i sitt rör. På L32;a hamnade autopiloten i skydd bakom sargen, när den var bortkopplad från rorkulten. På Storfidran gick den inte ner bakom sargen (som på L32;an). Vid ett tillfälle tappade jag balansen och satte mig på autopiloten. I skarven mellan motordelen och den rörliga armen är autopiloten skarvad med en gängad plastdetalj. När autopiloten utsattes för min tyngd trasades gängerna sönder och det gick inte att skruva ihop den igen - så det höll. Det var uppe vid Luleå och jag hade ca 900 distansminuter kvar att segla till den dåvarande Hemmahamnen. En stump kraftigt plaströr, några slangklämmor, och lite eltape fick autopiloten "i skick som ny".Med den reparationen seglade jag i fyra somrar - trotts att jag köpte en ny plastdel. Idag har jag en rattpilot. Redigerad 23 Oktober , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2017 1 timme sedan, Peter_K säger: Fast just i slör och meterhöga vågor är annars vad man brukar säga är autopilotens sämsta bog - och en av de som jag tycker är roligast att styra på. Känslan att fånga en våg och hänga på i en ”surf” är oslagbar och inget en enkel autopilot fixar (kanske finns jätteavancerade som grejar det - vad vet jag). Det är inte alls svårt att lära sig, och jag lovar - det är värt det, och betydligt effektivare än något en autopilot kan prestera. På slör fungerar det väl bra. På mina båtar har det nog fått va väldigt dåligt väder för att inte autopiloten skulle ha klarat att styra. Jag kommer ihåg en gång på kryss mellan Kullagrunds fyr och Falsterbokanalen. På ena bogen klarade autopiloten att styra, men inte på den andra. På andra bogen fungerade "hackebrädan" perfekt. Sämsta bogen är plattläns. Därför försöker man ju att "kryssa på slörar" - om det är möjligt. Hittar man den optimal "kryssvinkel" är det ju ofta snabbare än ren plattläns (om man inte seglar spinacker) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 23 Oktober , 2017 När vi seglade från Estland i sommras konstaterade jag att jag själv seglade ungefär en halv knop snabbare än Styrbjörn (Reymarine ST 2000) som inte alls lärde sig att styra särskilt bra trots mer än 20 timmars övning. Förutsättningar Slör/halvvind 9 - 10 m/s, lite mera ibland 1,5 - 2 m våghöjd Styrbjörn ca. 6 knop Jag ca. 6,5 knop Hustrun var inte så intresserad av att styra själv på sina vaktpass och det var egentligen inte jag heller. Det var absolut värt att segla 0,5 knop saktare för att slippa styra i 20 timmar. Med Styrbjörn tog det 22 timmar. Vid lite kortare översegling, typ till Åland, Gotska sandön och Bornholm, har det funkat bra både för mig och min hustru att styra själva, men när man väl har en Styrbjörn blir man lite latare tyvärr. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2017 23 timmar sedan, Peter_K säger: Även jag är nyfiken på den där autokorrektionen av sjögång. Jag har inte upptäckt att min autopilot (Simrad TP22) ha det, så jag läste på i manualen. Om jag fattar det rätt är det en funktion man slår av/på i kalibreringsläge, så den är kanske avslagen? Exakt hur den funkar fattar jag inte riktigt... skall man slå av den när det INTE går sjö osv, för det verkar krångligt i så fall. Att Bröli skulle lära sig något... nä, det har jag inte noterat. Hursom - min fenkölade båt balanserar bra på rodret i bidevind, och är byig vind och lite sjö kompenserar den ju med avstängd pilot för vindvrid i stället för att ”dumstyra” mot ett mål, och gärna då också överkompensera med för stora rorkultutslag. Helt ärligt använder jag autopiloten när jag: - går för motor långre sträckor - i manövrar (hissar, byter, tar ner, spirar, trimmar segel) - seglar spinnaker ensam - packar spinnakern - behöver en paus I alla andra lägen styr jag bättre än autopiloten, dessutom gillar jag ju att styra. Att Autopiloten lär sig hur båten uppför sig i sjön märks ganska tydligt. Nu har jag bara haft Raymarins autopiloter. Dom första minuterna styrden som "en galning" med idiliga justeringar. Efter ett par minuter kompenserar den betydligt mindre. När jag hade rorkultspiloter -haft det mellan 1992 och 2008 handstyrde jag nästan aldrig. Det var bara vid plattläns vid lite sämre väder och ibland under speciella förhållande. tex i mycket trånga leder. Själv har jag svår att fokusera styrningen och tycker det är tråkigt att hänga vid styråra timme efter timme. Autopilotenstyr betydligt bättre än jag själv. Vid kryss är det underbart. Man trycker på två knappar, så att båten slår- skotar Genuan för den nya bogen och finjusterar kursen. Har då aldrig behövt slå på autokorrektionen. Har heller aldrig slagit av den. Å andra sidan har jag aldrig orkat läsa mer än det absolut nödvändiga i handledningen. Är helt övertygad om att man inte behöver slå på och av den. Kryssar man i ett relativt trångt sund, så hinner den ju ofta inte bli helt injusterad efter att man slagit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2017 19 minuter sedan, Mackey säger: Vid lite kortare översegling, typ till Åland, Gotska sandön och Bornholm, har det funkat bra både för mig och min hustru att styra själva, men när man väl har en Styrbjörn blir man lite latare tyvärr. Mackey Aha - Då förstår jag var mitt överdrivna autopilotsanvändande beror på. Jag är lat. Sen är det där med namn på autopiloten, "både farligt och roligt" Jobbade på elverket i Kungshamn. Alla gubbarna hade båt, men det var nog inte någon som korsat kommungränsen i öster eller gått genom Sotekanalen i norr, med sina egna båtar. En sommar i mitten på 1990-talet seglade jag med havsfidran till Stavnger. Det sägs ju att "det hjärtat är full av - det talar munnen" och jag kunde väl inte låta bli att berätta om min seglats. Sånt tyckte naturligtvis de andra gubbarna var fullständigt vansinnigt. Dom andra använde sina plastekor till att gå nån distansminut till Ramnen och lägga sig med makrillmetan eller dra hummertion. En av arbetskompisarna hade en sån elak fru, som absolut ville gå med båten till närmaste ö och ligga där och sola - när det var riktigt fint väder. Jag fick naturligtvis frågan om jag verkligen hade varit ensam och kommer ihåg att jag svarade;"Nej - jag hade ju Auto Helm med" En dag kom jag in på förådet och fick höra två av ina arbetskompisar stå och tala om mig. "Segla så långt alldeles själv"."Nej han va inte själv", sa den andre;"Han hade Lars Helm med sig". Lars Helm var en kompis från barndomen. Han var nog mer vårdslös än oturförföljd. Gick nästan alltid med nåt ben eller arme eller finger gipsad eller i förband. Vi brukade säga att det fanns en avdelning H på Uddevalla lasarett. En avdelning enbart avsedd för Lars Helm. Hade jag varit tvungen att ta med mig Lars Helm, så hade jag nog aldrig seglat till Stavanger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Oktober , 2017 Vi seglade runt Skagen, slör och det blåste ganska bra och båten slingrade ordentligt i sjön. Kompisen handstyrde hela sin vakt och höll på att pinka på sig. Jag som är lat körde på autopilot. Det tog säkert en kvart innan piloten lugnade ner sig, sen styrde den alldeles utmärkt. [OT] På morgonkröken kom ett gäng NATO helikoptrar. Vi satte signalflaggorna BA (Ni kan inte landa på mitt däck). De flög ett varv runt oss och vinkade glatt. Man har aldrig roligare än man gör sig. [/OT] 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser