arcile 0 Postad 25 September , 2017 Hej, Jag har en fundering kring konservering av en Volvo Penta 225F med ett 2-krets kylsystem. I de allra flesta beskrivningar kring konservering så står det att man ska varmköra motorn så att termostaten öppnar sig. Men som jag förstår så gäller detta om man har ett helt sjövattenkylt system. Om man har ett tvåkretssystem så sitter termostaten på det inre system, så det bör alltså räcka med att: Spola igenom det yttre systemet med vatten, köra konserveringsvetska genom det Sedan att kontrollera att det inre systemets glykol är i god form. Stämmer detta? Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 September , 2017 Här är bra vägledning för hur en vinterkoservering går till, både för sjövattenkylda och sötvattenkylda bensinmotorer: http://webshop.drevia.se/lista.php?kid=27-62-920 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 25 September , 2017 Tycker fortfarande inte det är tydligt om man i en färskvattenkyld motor med två system måste köra den så att termostaten öppnas. Om det är så som jag tror att termostaten sitter på det inre slutna systemet så borde det inte spela någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 September , 2017 11 minuter sedan, arcile säger: Tycker fortfarande inte det är tydligt om man i en färskvattenkyld motor med två system måste köra den så att termostaten öppnas. Om det är så som jag tror att termostaten sitter på det inre slutna systemet så borde det inte spela någon roll. Det är därför det på sidan jag länkade till är uppdelat i två delar, en del för sjövattenkylda motorer, och en del för sötvattenkylda motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcile 0 Postad 25 September , 2017 Jo jag har läst det, men det jag läser om färskvattenkylda är följande: "Konservera den sjövattenkylda delen på samma sätt som vi har beskrivit ovan. Kontrollera vätskenivån på färskvattenkylsystemet i expansionstanken. Kontrollera att alla avtappningskranar och proppar är stängda. Vissa motorer har zinkanoder i värmeväxlaren. Dessa måste skruvas ur och kontrolleras. Zinkanod skall bytas om 50% är bortfrätt." De refererar alltså bara till föregående sektion, och som vi vet så i ett sjövattenkylt system måste man köra motorn varm så termostaten öppnas. Men det står ingenting specifikt kring detta i färskvattenkylningensdelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser