Gäst peter wallberg Postad 22 Maj , 2005 Hej.Jag undrar över ett kommande motor byte i vinter,Vi har nu en 8meter lång fiske snipa med en md21 i..den är helt slut och en ny yanmar på ca hundra hästar finns att tillgå.Frågan är om man får fart på snipan som toppar 7.5 knop.och om man då måste bygga större bärplan samt om de finns mått eller tabeller för sånt?och kanske blir motorn för stor?Båten väger drygt 3ton och är cirka 8.5meter.Nån med erfarenhet får gärna höra av sej!Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RogerU 0 Postad 23 Maj , 2005 Risken är om du sätter dit en starkare motor att propellern bara gräver ner aktern. Med ett nerväxlat backslag kan det kanske undvikas, men varför ha en för stark motor som du knappt kan köra annat än på tomgång. Jag har själv en snipa som väger ungefär som din och i den har jag en Yanmar 2QM20. Nä satsa du på en jämförbar motor som den du har haft, det är mitt tips. Kanske hittar du en begagnad på någon söksait och då behöver du ju inte ens bygga om motorfästena. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 23 Maj , 2005 Hej 70-talets snipor och äldre går ungefär lika fort som de är långa. Är din båt 8,5 meter med nuvarande motor så torde snipan göra ca 8,5 knop. Med en kraftigare motor kommer den troligen att sätta sig dvs gräva ner sig i vattnet och hastigheten förblir på ca 8,5 knop. På 80-talet började man med halvplanande skrov på snipor. Där kan man få en liten fartökning med större motor. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Maj , 2005 jag har en gammal Ford(son) Major i min snipa som har måtten 8.5x2.75 och väger drygt 4 ton. fungerar finfint! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilssonjan 0 Postad 24 Maj , 2005 Hej, I vintras bytte jag från MD21 till en 100 HP:s Yanmar. Båten är en Westfjord 26 som har en skädda monterat i aktern.Båten är 8 m lång och väger ca 2 ton. Med fullt varvatal gör båten över 16 knop. Då sätter den sig en del och drar upp svall. Båten går bäst i området 2500 - 3000 varv och gör då ca 8-10 knop. MVH Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Maj , 2005 Hej! Här har troligen alla inteligenta svar redan lämnats. Din snipa kan troligen göra en elle två knop till utan att sätta aktern för djälvligt. Att hålla på att göra om en snipa till en planande båt är aldrig att rekommendera. Då är det bättre att byta båttyp, eller? Nu kommer men det är aldrig heller fel att ha kraft i motorn. För nu verkar det som om md 21:an inte riktigt orkar med båten. Och en Yanmar 100 är aldrig fel. Det är skönt att höra motorns lugna gång och veta att den inte behöver gå för fullt. Ifall du inte är ute efter fartresurserna, sätt i Yanmaren. Du kommer att få ett lägre motorljud, troligen kommer inte bränsleförbrukningen att öka och du har fungerande motor för resten av livet. Kör lugnt/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nils Oskar Postad 25 Maj , 2005 Hej, Jag funderar på att byta min Md21:a mot just en yanmar 100 hk. Fyra frågor till dig som gjort det: Bytte du axel? Jag har 30 mm och det kanske är lite klent. Hur mycket jobb blev det med motorfästena, är det mycket plastjobb? Hur blev ljudnivån jämfört med 21:an? Krävs det grövre diameter på avgasslangarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 25 Maj , 2005 tack för ditt svar..det är som sagt orken jag vill åt samt lite mer fart..De blir en yanmar 110hk,redan köpt/bytt till mej en fabriks ny sådan,får den till hösten.Nåt tips att tänka på vid motor bytet annars??Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilssonjan 0 Postad 25 Maj , 2005 Svar på Nils Oskars frågor: 1. Vi gick upp från 30 till 35 mm på axeln. 2. Mycket jobb! De gamla fästena fick slipas bort, nya plattjärn med hålbild för de nya fästena fick tillverkas och plastas fast. Axelhylsan som var fastgjuten fick sågas ur kölen utifrån. Kölen fick arbetas om i aktern för att ge plats till ett större lager och en större propeller. Axelvinkeln är olika. 8 gr på MD21:an och 7 gr på Yanmar med backslag KM4A. Vi använde oss av en jigg när vi fixerade motorfästena och axelröret i skrovet. 3. Ljudet från Yanmarn upplevs annorlunda. MD21:an lite dovare medan Yanmarn lite vassare dock inte högre.Ljudnivån beror nog mycket på hur Du lyckas med motorrumsisoleringen. Det är också viktigt att tänka på att Yanmarn behöver mer luft än MD21:an. 4. Yes, vi gick upp till 76 mm. En bra sight för Yanamarmotorer hittar Du på http://yanmarhelp.com/. Här finns mycket information om dimensionering samt vad man skall tänka på vid nyinstallation och igångkörning. Lycka till. MVH Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nilso Postad 26 Maj , 2005 Stort tack för de svaren Janne! Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser