Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
birippu

Strulig AQ130 efter renovering

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle behöva lite tips om min AQ130 med dubbla Solex PAI44. Vid gaspådrag över 2500rpm så sjunker varvtalet snabbt, varpå det stiger igen. Stiften blir sotiga på alla fyra cylindrar efter bara någon minut. Med mina amatör-öron att döma så går motorn jämnt och låter bra på tomgång och inget varvtalsfall upp till 2500rpm. 

 

Detta har jag gjort på egen hand:

 

-Ställt tändning med lampa samt brytaravstånd enl. handbok,

-Ställt ventilspel (0,5mm)

-Ställt blandskruv (tidig modell 2,5 varv ut)

-Synkat förgasarna

-Sökt efter tjuvluft

 

Motorn är nyligen renoverad från grunden av en mekaniker. Kamdrevet är synkat. Jag har satt på en ny bensinpump, rengjort och servat förgasarna med packningssatser från Misab. Huvudmunstycket är original 145. Tändkablar, tändspole och stift är nya. Allting under fördelarlocket är rent och ingen ärgning någonstans.

 

Jag misstänker att tändningen inte hänger med på höga varv eller att den får för mycket bensin av någon anledning. Anar en svag doft av bensin i oljan, dock inget läckage vid förgasarna. Jag har prövat att dra ut blandskruven några extra varv då tändstiften visar att den går för rikt, men ingen ändring där.

 

Är det någon som har något tips på vad som kan var fel? Kan det vara att centrifugen på fördelaraxeln är kass? Kondensatorn slut?

 

Stort tack på förhand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingenstans att du kollat förtändningen med stroblampa, börja med det. Då får du koll på om vikterna och fjädrarna funkar. Tändningen ska ändra sig linjärt upp till ett visst varvtal (kommer inte ihåg vilket på aq130).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis,

 

Tack för ditt svar, detta har jag såklart glömt att kolla...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej,

Jag har haft precis samma problem, och då bytte jag nålventilerna (Från Misab):

NÅLVENTIL SOLEX 1,20 mm Artnr: 59860712

 

Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din input Krisus, bytte du från standard 1,5 till 1,2 alltså? Hade du gjort något med förgasarna i samband med att du bytte dem?

 

Jag hade 1,5or innan och bytte till nya 1,5or som var med i deras servicekit. Har antagit att de ska vara rätt enligt misabs tabell...

 

Är dina förgasare bestyckade enligt standard? Min mekaniker sa att jag skulle fixa större huvudmunstycken då den nya kompen kunde ge spikningar pga för lite soppa med de som satt. Dessa har jag dock inte satt dit eftersom problemet är motsatt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, huvudmunstycken, gå upp en eller två storlekar, fråga Misab.

Jag har renoverat många Solexförgasare åt flera "Vwänner" sådana som kör sådana där luftkylda bubblor... Samma sak där.

 

Nåväl, de gamla munstycket är säkert dimensionerat för "den gamla sortens bensin" modern bensin innehåller etanol och då behöver huvudmusntycket vara en eller två dimensioner större.

 

Symptomet er en kort stunds effektförlust under accelerationen, på bilarna inträffar det runt 2000rpm. 

 

Konsensatorn är förbrukningsvara, den byter du samtidigt som spole och brytarspetsar.

Symptomen med dålig konding är att motorn går lika dåligt på alla varvtal, och tenderar till att misstända, en gammal sliten konding kan även kortsluta då den blir varm, och orsaka ett värmefel.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg, om effektförlusten på bilar orsakas av för litet munstycke så verkar det lovande att mitt problem avhjälps med byte. Jag sätter in de större munstyckena i helgen och provkör, och passar även på att byta kondensator och se över centrifugvikterna i fördelaren.

 

Det känns lite motsägelsefullt att sätta in större munstycken och mindre nålventiler, men inget förvånar mig med denna motor längre...

Har jag förstått det hela rätt att huvudmunstycket styr mängden bensin+luft till cylindern, och att nålventilen styr flödet till flottörhuset?

 

Jag börjar med att byta munstycken i helgen då jag har dem hemma, och om det inte hjälper testar jag nya nålventiler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, birippu säger:

Tack Georg, om effektförlusten på bilar orsakas av för litet munstycke så verkar det lovande att mitt problem avhjälps med byte. Jag sätter in de större munstyckena i helgen och provkör, och passar även på att byta kondensator och se över centrifugvikterna i fördelaren.

 

Det känns lite motsägelsefullt att sätta in större munstycken och mindre nålventiler, men inget förvånar mig med denna motor längre...

Har jag förstått det hela rätt att huvudmunstycket styr mängden bensin+luft till cylindern, och att nålventilen styr flödet till flottörhuset?

 

Jag börjar med att byta munstycken i helgen då jag har dem hemma, och om det inte hjälper testar jag nya nålventiler.

 

Ja du har förstått hur det funkar!

Jag hade nog inte brytt mig om nålventilerna.

Bara sett till att flottören verkligen stänger nålventilen när flotörenflyter upp.

Blås i inloppet på locket till flottörkammaren, och peta till nålventilen, då skall det vara tätt!

Här är en av akilleshälarna med Solex, nålventilerna sluter inte alltid tätt.

Det brukar finnas en nålventil med i rep.satsen, ibland finns det gjutskägg inuti... Jag kopplade pinnen i min dremel och liksom slipade in en sådan, då blev den tät.

Passa även på att se till att flottörena verkligen flyter och då är täta... låter ju självklart, men jag har stött på några som läcker och sjunker och då överflödar kammaren och förknasaren.

 

Åh vad det är skönt med dieselmotor ombord... och kunna lämna alla bensinarna inklusive Hondan och Klippon i land.... Ja en liten utombordarhonda brukar ju få följa med...

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha förknasaren....väl rutet!

 

Jag satte i nya munstycken som kom med rep.satsen, de såg justa ut och jag blåste åt båda hållen för att se att kulan kunde flyttas och stängde ordentligt, vilket de verkade göra. Båda flottörerna var även i fint skick och utan sprickor eller hål.

 

 Frågorna är många, men jag får helt enkelt ta en titt på dem igen. Kanske blir det en diesel även för mig i framtiden, men nu har jag en dagordning för helgen så jag ska inte ge upp på den än i alla fall!

 

 

Redigerad av birippu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är så, om nålventilen inte sluter tätt blir det översvämning i förgasaren, motorn köver sig, och det värsta av allt du får en massa fri bensin rinnandes i motorrummet om du har otur.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, birippu säger:

Tack för din input Krisus, bytte du från standard 1,5 till 1,2 alltså? Hade du gjort något med förgasarna i samband med att du bytte dem?

 

Jag hade 1,5or innan och bytte till nya 1,5or som var med i deras servicekit. Har antagit att de ska vara rätt enligt misabs tabell...

 

Är dina förgasare bestyckade enligt standard? Min mekaniker sa att jag skulle fixa större huvudmunstycken då den nya kompen kunde ge spikningar pga för lite soppa med de som satt. Dessa har jag dock inte satt dit eftersom problemet är motsatt.

 

 

Nu var det ju ett antal år sedan jag meckade med detta...Jag bytte bara nålventiler (bytte nog faktiskt flottörerna oxå) så jag minns inte riktigt storleken...

Men i mitt fall var det enkelt att felsöka då motorn drunknade i bensin och oljan stank av soppa. Jag hade faktiskt samma problem med min nuvvarande motor AQ145, men då rengjorde jag nålventilerna med bromsrengöringsspray och det gjorde susen!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens soppa är ganska aggressiv mot förgasarna under vinteruppehållet. Har man soppa som står kvar i flottörhusen så bildas det lätt avlagringar.

Ett tips, kör motorn på tvåtakts alkylatbensin under vinterkonserveringen så all vanlig soppa försvinner ur förgasarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har känt en svag bensindoft både i motorbrunnen och i oljan, men inte sett något läckage ännu.

 

@Gelis

Båda förgasarna är renoverade med alla packningar, o-ringar och nålar/ventiler utbytta. Jag har blåst alla kanaler med tryckluft och rengjort alla åtkomliga ytor som bensinen är i kontakt med. De har varit igång i ca 3 timmar totalt sedan renoveringen, så därför kan jag inte annat än tro att felet ligger i bestyckningen, snarare än i själva förgasarhuset. Alkylatbensin till vintern kommer jag definitivt ta i beaktning, tack för tipset.

 

@Georg_Ohm

Hur kommer det sig att modernare bensin behöver större bestyckning pga etanolen? Jag kan inte riktigt få huvudet runt det faktum att jag ska sätta i större munstycken, när allting pekar på att motorn går för rikt? Värt att tillägga kanske är att stiften inte är blöta utan torra och svartsotiga efter körning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog fått en förklaring någon gång... Som jag nu jag nu inte minns.

Jag vet dock att det fungerar med ett större huvudmunstycke.

Om tändstiften är torra får ju motorn iallafall inte för fet bränsleblandning, snarare tvärtom.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Etanol innehåller mindre energi, per volymenhet, än bensin så måste man ha större flöde med Etanol i bensinen.

Har konverterat ett antal maskiner, i bilar och  mopeder, till att gå på E85, och då måste man öka flödet med 40%, men då kör man ju med 85% Etanol, i bensin är väl inblandningen runt 10%.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, jonas2307 säger:

Eftersom Etanol innehåller mindre energi, per volymenhet, än bensin så måste man ha större flöde med Etanol i bensinen.

Har konverterat ett antal maskiner, i bilar och  mopeder, till att gå på E85, och då måste man öka flödet med 40%, men då kör man ju med 85% Etanol, i bensin är väl inblandningen runt 10%.

 

 

Ja så var det ju!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snarare cirka 5% i Sverige. Många tillverkare av bensinmotorer tillåter max 10%. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn tvekar vid gaspådrag kan det vara accelerationspumparna som inte funkar som de ska. Titta ner i förgasarna med motorn avstängd samtidigt som du hastigt ger full gas, det ska komma en ordentlig stråle ur acc.munstyckena.

 

Att tändstiften blir sotiga kan bero på att blandningsskruvarna är påställda lite för mycket. Det kan också vara värt att kolla bränsletrycket, det är inte ovanligt att nya eftermarknadspumpar ger alldeles för högt tryck. Det ska inte vara mer än ca. 0,20 bar bränsletryck men jag har haft en ny pump som givit det dubbla. Med för högt tryck tätar inte nålventilerna och förgasarna flödar över, framför allt på tomgång och låga varv när det inte går åt så mycket bensin. Biltema har en enkel bränsletrycksmätare som man kan koppla in efter pumpen med en T-koppling och mäta trycket med motorn igång.

 

Jag tror inte förgasarna behöver bestyckas med större munstycken bara för att bensinen idag innehåller 5 % etanol. Jag hade en gång en AQ130 som borrades upp till 2,1 l och den gick fint med förgasarna originalbestyckade.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Dammar av den här gamla tråden då jag börjat mecka med motorn igen. Det tidigare problemet med sjunkande varvtal vid gaspådrag är löst med en rengöring av förgasarna och utbytta delar i tändfördelaren och en ordentlig tändinställning. Stort tack för all feedback.

 

Nu varvar motorn upp fint MEN, ett nytt frågetecken har uppstått. Gasen är oerhört känslig och går upp från tomgång till 2000 varv efter nån knapp centimeter på gasreglaget. Varvökningen i sig "låter" bra och är konstant men det är svårt att manövrera när den är så känslig. Innan renoveringen fanns hela registret längs reglagets rörelse, nu får jag maxvarv innan halvvägs.

 

På själva gasreglaget (bif. bild, dock utan elektriska reläer) kan gasvajern endast fästas på en punkt och rörelsen går mig veterligen inte att justera? På förgasarsidan sitter fjäder och mutter till hävarmen, och där finns två hål där jag fäst kabeln i hålet längst ut. Allt ser ut som innan renoveringen då gasen reagerade mjukt längs hela spakens rörelse. Förgasarna är synkade. 

 

Är det någon som känner igen detta? Det känns spontant som att problemet är i förgasarna. Går acc.pumparna på för tidigt/för mycket? Går det att göra gasvajerns rörelse långsammare på något sätt?

 

Alla tips mottages tacksamt!

4805.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det blivit något fel i förgasarna när du rengjorde dessa, tjuvluft tex. Men går det inte att labba lite med utväxlingen vid förgasaren. Om du tar bort vajern vid förgasarna och gasar för hand är den lika känslig då.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Gelis,

 

Ja det stämmer, testade nu och den är lika känslig om man gasar för hand, vilket mycket riktigt tyder på att felet är i förgasarna och inte reglaget/vajern. 

(Jag kan inte lista ut hur jag skulle ändra utväxlingen, vajern har bara en fästpunkt inuti reglaget och matas med en bestämd hastighet. Det finns dock ett till fästhål på förgasarsidan på armen där kabeln fästs. Den sitter nu i det yttre hålet, men om jag flyttar vajern inåt på armen bör väl gasen bli ännu känsligare?)

 

Var bör jag kolla efter tjuvluft på Weber PAI i första hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weber?? är det inte Solex PAI du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...