Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Ryds tumlare med en 50 hk. Ett väldigt fint exemplar. Ikväll när jag skulle åka ut från båtplatsen fastnade staget i utfällt läge... Någon som har något tips om vad som kan vara fel... kan en gröngöling som jag åtgärda detta själv?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt gröngöling. det jag har problem med är den delen som åker in och ut och och gör att man kan svänga motorn. När jag svängde fullt höger och den var i sitt ytterläge låste det sig och det gick inte att svänga vänster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det tungt att styra också? 
låter som att din styrwire har sett sina dar i båten.

en bild så hjälper mycket med förklaring :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkommer med bild när jag är på plats. Men det går inte trögt utan känns mer som om det är något som har lossnat. Den delen som åker ut verkade ha kommit ut så långt att den hakade fast och inte gick att få in enbart genom att vrida ratten. Jag lyckades få in den genom att jag juckade den i sidled(om man får uttrycka sig så :blink:) samtidigt som sonen vred på ratten.sen  var det inga problem när jag var ut körde lite förutom att det kändes som om det var lite glapp och ville dra till höger. Plus att när jag tiltade motorn så föll den direkt så att staget var i ytterläge igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär ser det ut... av ngn anledning så hoppar ut så pass att den inte går att få in den igen enbart med ratten utan handpåläggning...

20170729_140523.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mutten på staget wire endan skall sitta fast på gängan styrwiren går för långt ut kan vara att du behöver byta den till en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du muttern eller wiren som jag behöver byta ut? Vid lite noggranare titt konstaterar jag att muttern har en spricka...:( Tror du att det funka om jag byter ut denna? I så fall hur vet jag vad det är jag ska ha och var köper jag detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan "lagas" tillfälligt med en slangklammer runt muttern.

Överväg att byta till hydraulstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset slangklämman . Nästa fråga är om man byter muttern kommer det att funka felfritt eller behöver man byta fler detaljer. Pris skillnad mellan det systemet jag har nu resp. hydrauliskt.

Behöver man anlita en mek eller hur mycket kan man göra själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam om muttern går att köpa lös, behöver du köpa wire får du ta ställning till om du inte ska byta ut den slitna styrväxeln med, då hamnar du nära vad en enkel hydraulstyrning kostar.

Kollade igen på din bild, dragstången för din styrning går ju inte genom styrröret på motorn, ser lite hemgjort ut om du ursäktar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De ser ut att vara samma lösning som jag har på min båt med motstöd från båten istället för motorns rör.

IMG_20170730_094409.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som det skulle kunna vara lösningen och om det är så borde jag kunna skruva ut det yttre röret som gör att det inre röret inte kan komma ut lika långt... 

I'll be back!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

finns lösa muttrar att köpa ,veva ut vajern med ratten och smörj den med vattenfast fett,du matar in medan en person vevar ratten åt vänster.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sea sea hade den tidigare, standard på alla teleflex styrningar,men vilken välsorterad marinbutik som helst kan skaffa fram en sådan,emilssons i Göteborg har det mesta,ja kollade om ja hade nån liggande som du kunde fått,men tyvärr var det en utbytt sprucken som ja hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...