fcinf 0 Postad 24 Juli , 2017 Hej Jag funderar på att köpa en First 31.7 LR, tycker det verkar vara en prisvärd båt just. Det är ju främst kombinationen bra segelegenskaper och ett, vad det verkar, fungerande miljö för semester/familje-segling inne i båten. Jag bor i Norge och där är 31.7 just nu en mycket aktiv klass. Jag har främst tänkt att segla klubbregatta, både shorthanded och full crew, men också lite längre offshore när jag blivit känd med båten (t.e.x. Shetland), samt en del helg-turer, kanske upp till en vecka, med familjen (2vuxna, 2barn 7,11) eller kompisar. Det verkar vara en superbra båt på alla sätt men eftersom jag aldrig har seglat en 31.7 så det jag kanske är en smula bekymrad för är hur bra det funkar med 28% vikt i kölen, och då speciellt i kombination short-hand eller familjsegling, och det är här jag hoppas någon med egen erfarenhet av just denna båt har några tankar? Hur tidigt revar ni, och/eller byter till fock? Några betänkligheter att segla offshore shorthanded (1 eller två pers) med denna båt (har tänkt mig en Raymarine Evolution för shorthanded), och då menar jag kanske 100nm ut från kusten? Hur funkar båten i kuling i lite större vågor (2-3m) om man är shorthand, på kryss/undanvind? Jag läste någonstans att man börjar vagna ner redan vid 5m/s, stämmer detta? Är det i grunden en stark konstruktion på denna firsten, tänker då främst på köl och rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 28 Juli , 2017 ingen som har erfarenhet med First 31.7 här ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 29 Juli , 2017 Jag har seglat en del First 31.7, både med kort och djup köl. Båten är väl litet vek generellt sett, man får ha en hand på storskotet när det är byigt, men det är ju en sportig båt... Skillnaden i segelegenskaper mellan djup och grund köl på just den modellen är inget som jag lagt på minnet. Kölens djup handlar väl mer om hur mycket avdrift man accepterar, under normal segling bestäms båtens vekhet/styvhet snarare av skrovets formstabilitet, kölen tar över först vid väldigt stora krängningsvinklar. Kölinfästningen tål inte alltför hårdhänta grundstötningar, men i övrigt ska det väl inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser